Serieforum.se

Sveriges största serieforum
Aktuellt datum och tid: tor 23 maj 2013, 13:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 03 aug 2011, 18:51 
Fine
Användarvisningsbild

Ibland blir så trött på vissa seriehandlare, nu syftar jag på de professionella och inte privata. Var i en annan stad för ett par veckor sedan och gick in i en seriebutik för att se ifall man hittade något trevligt. De flesta serier var nedtryckta i träbackar utan plastficka och prislapp direkt på tidningen. Genom detta har butiken visat att de inte vill ha samlare där utan endast folk som köper läsex. Ok, men priserna var i relation till samlarvärde och inte läsvärde.

Det fanns några finare tidningar och de förvarades på samma sätt men i en plastficka. Hittade ett par nummer av demonen jag ville ha och köpte dem. På kvällen tar jag upp dem ur plastfickorna och märker att snubben satt prislappen även här direkt på tidningen och inte på plastfickan som jag trott. När jag såg serierna i butiken utgick jag såklart att prislappen satt på plastfickan och synade bara tidningen i övrigt.

Blir så sur. Bara med några enkla medel kunde ägaren lätt styrt upp butiken så att tidningarna såg bättre ut och tidningarna kunde varit i bättre skick.

Kände att jag behövde skriva av mig lite. Känns taskigt att skriva ut namnet på seriebutiken och jag vet inte om det är ok på detta forum. Vad har ni för reflektioner kring Sveriges seriebutiker?

InläggPostat: ons 03 aug 2011, 19:02 
Very Fine
Användarvisningsbild

Dude skrev:
Ibland blir så trött på vissa seriehandlare, nu syftar jag på de professionella och inte privata. Var i en annan stad för ett par veckor sedan och gick in i en seriebutik för att se ifall man hittade något trevligt. De flesta serier var nedtryckta i träbackar utan plastficka och prislapp direkt på tidningen. Genom detta har butiken visat att de inte vill ha samlare där utan endast folk som köper läsex. Ok, men priserna var i relation till samlarvärde och inte läsvärde.

Det fanns några finare tidningar och de förvarades på samma sätt men i en plastficka. Hittade ett par nummer av demonen jag ville ha och köpte dem. På kvällen tar jag upp dem ur plastfickorna och märker att snubben satt prislappen även här direkt på tidningen och inte på plastfickan som jag trott. När jag såg serierna i butiken utgick jag såklart att prislappen satt på plastfickan och synade bara tidningen i övrigt.

Blir så sur. Bara med några enkla medel kunde ägaren lätt styrt upp butiken så att tidningarna såg bättre ut och tidningarna kunde varit i bättre skick.

Kände att jag behövde skriva av mig lite. Känns taskigt att skriva ut namnet på seriebutiken och jag vet inte om det är ok på detta forum. Vad har ni för reflektioner kring Sveriges seriebutiker?

Just detta att samlartidningar i plastficka har prislappen på tidningen har jag aldrig varit med
om i seriebutik, annars är det inte så ovanligt med läsex med prislapp (eller skrivet på sidan tre),
i synnerhet hos bokhandlare. Har ibland varit lätt elak mot antikvariathandlare, när jag talat om
att deras "Fine"-tidning, med "Very Fine"-pris, att de förvandlat den till "Good" med sitt djävla
kladdande och inte förtjänar få betalt för mer, när de förstört den!

Vi brukar sällan enas... [;)]

Jens

InläggPostat: ons 03 aug 2011, 19:02 
Mint
Användarvisningsbild

Jag bor i Stockholm och här känns det som konkurrensen är för stark för att man ska komma undan med alltför ogenomtänkt sånt beteende. Däremot är det ju fortfarande ofta rätt dyrt.

InläggPostat: ons 03 aug 2011, 19:18 
Fine
Användarvisningsbild

Serieboden i gamla stan bruka göra mig förundrad och förbannad med prislappar och pris i tusch på baksidan. Överlag brukar mitt tålamod ta slut innan min budget i de flesta butiker. Att försäljningen skulle öka om det var lätt att hitta borde inte var så svårt att räkna ut.

InläggPostat: ons 03 aug 2011, 19:30 
Moderator
Användarvisningsbild

Dude skrev:
Vad har ni för reflektioner kring Sveriges seriebutiker?

I min landsända (den södra [:)] ) har jag enbart positivt att säga om (de tyvärr få [B)] ) seriebutiker som finns.
De har väldigt hög servicenivå och är väldigt kvalitetsmedvetna.
Skulle jag hitta en prislapp/prisnotering är det garanterat inte butiksinnhavaren som satt den där...

InläggPostat: ons 03 aug 2011, 20:11 
Admin
Användarvisningsbild

Själv har man ingen seriebutik över huvud taget i sin hemstad, tyvärr.
Men det får kompenseras av att jag åker upp till huvudstaden, med några kompisar, om prick 2 veckor. Om dagarna blir det då serier, och om kvällarna.. Ja, inte serier [:o)]

Men jag har också stött på det här med att det skulle sitta prislapp på tidningen. I mitt fall var det några ankor från 60-talet det gällde. Ingen aning ens om varför jag köpte blaskorna, inte precis guldskick om man säger så.
Klart det är tråkigt, men å andra sidan så satt ju butiksägaren och drack öl på morgonen, när vi var där, så vad ska man förvänta sig..

Ingen renodlad seriebutik var det dock, de sålde väl mest vinylskivor och dylikt. De hade dock en sektion för serier, men tydligen var det någon som köpte opp allt.

InläggPostat: ons 03 aug 2011, 22:42 
Fine

Att många seriebutiker ser ut som lumpbodar gör inte saken bättre.
Sunkig inredning, stökigt, oorganiserat och med damm lite överallt.
Jag har svårt att tro att det är kundfrämjande.

En butik som känns rakt igenom fräsch är Faraos Cigarers i Köpenhamn.
http://www.faraos.dk/Webshop/Informatio ... nhavnComic
Efter flytten från den trånga källarlokalen har det blivit en snygg och ljus butik i två plan som drar in folk.
När jag var där tidigare i somras var det alla möjliga människor där inne. Båda könen lika välrepresenterade. Gamla och unga. Seriefans och de som bara råkat gå förbi. Hela butiken signalerade nämligen "Välkommen in".
Och vilken service de hade! Glad och serviceinriktad personal.
Alla tummar upp till vad jag tror är Skandinaviens snyggaste seriebutik. Bra och brett sortiment också!
Jag handlade för mer än vad jag borde gjort av ren lycka. [:)]

InläggPostat: ons 03 aug 2011, 22:49 
Admin
Användarvisningsbild

Joakim Gunnarsson skrev:

Riktigt snygg och professionell sida också.
Man kan till och med skicka jobbansökan.
Åker jag till Köpenhamn någon gång blir det till att besöka butiken.

InläggPostat: tor 04 aug 2011, 00:36 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jag kan tycka att en ganska stor del av antikvariaten runt om i Sverige TROR SIG veta vad serier handlar om, men har i själva verket ingen aning. Inte de renodlade seriebutikerna, utan de som fuskar med lite av varje. Det är oftast dessa nasare som inte heller har ett dugg koll på vad skick innebär. Eller service. Jag behöver inte nämna butiken vid namn, men när jag förra sommaren handlade en luckfyllare (Stålmannen) för 15kr (totalt horribelt pris för en 80-talare, för övrigt) plockade mongobongot ut tidningen ur plastfickan (en sketen gulnad gammal sak) med motiveringen "det är dyrt med plastfickor, ska du ha den kostar den en femma".

"Din sketna jävla tidning är inte ens värd en femma egentligen och här har du mage att stå och vara helt jävla oförskämd när du uppenbarligen inte har en jävla aning om nånting. Kamma ditt stripiga äckliga hår och knäpp din fula hawaii-skjorta så jag slipper se dina äckliga brösthår."

Hade jag velat säga. Istället sa jag:

"Om din ficka är viktig för dig, tycker jag att du ska ta den. Någon femma får du inte."

Dessutom gjorde han ett jack i tidningen när han tog ut den och daskade den i disken.

InläggPostat: tor 04 aug 2011, 00:45 
Admin
Användarvisningsbild

APenny4YourThoughts skrev:
och knäpp din fula hawaii-skjorta så jag slipper se dina äckliga brösthår."

JAHA, så nu är det fel på att visa brösthåret också..
[:o)]

InläggPostat: tor 04 aug 2011, 00:49 
Near Mint
Användarvisningsbild

kungnima skrev:

Iaf om man är slemmig och står i butik. :)

InläggPostat: tor 04 aug 2011, 07:21 
Tekniker
Användarvisningsbild

kungnima skrev:

Iaf om man är slemmig och står i butik. :)

Jag vill passa på att påpeka att hawaiiskjortor i sig aldrig är fel. Tvärtom.

InläggPostat: tor 04 aug 2011, 09:20 
Near Mint
Användarvisningsbild

Jag kan tycka att en ganska stor del av antikvariaten runt om i Sverige TROR SIG veta vad serier handlar om, men har i själva verket ingen aning. Inte de renodlade seriebutikerna, utan de som fuskar med lite av varje. Det är oftast dessa nasare som inte heller har ett dugg koll på vad skick innebär. Eller service. Jag behöver inte nämna butiken vid namn, men när jag förra sommaren handlade en luckfyllare (Stålmannen) för 15kr (totalt horribelt pris för en 80-talare, för övrigt) plockade mongobongot ut tidningen ur plastfickan (en sketen gulnad gammal sak) med motiveringen "det är dyrt med plastfickor, ska du ha den kostar den en femma".

"Din sketna jävla tidning är inte ens värd en femma egentligen och här har du mage att stå och vara helt jävla oförskämd när du uppenbarligen inte har en jävla aning om nånting. Kamma ditt stripiga äckliga hår och knäpp din fula hawaii-skjorta så jag slipper se dina äckliga brösthår."

Hade jag velat säga. Istället sa jag:

"Om din ficka är viktig för dig, tycker jag att du ska ta den. Någon femma får du inte."

Dessutom gjorde han ett jack i tidningen när han tog ut den och daskade den i disken.

Inget ovanligt att antikvariat har dålig koll på serier. Men jag klagar inte, det har gjorts många fynd. Sen att de inte vet något om skick är en helt annat femma. De skriver ju för fasiken priset i tidningen. Inte alltid i höger hörn heller utan i vänster! Ryggen helt uppbruten: NM? Nja, det visar ju vad man (inte) kan i alla fall och ger helhetsintryck därefter.

InläggPostat: tor 04 aug 2011, 10:45 
Very Fine
Användarvisningsbild

kungnima skrev:
Joakim Gunnarsson skrev:

Riktigt snygg och professionell sida också.
Man kan till och med skicka jobbansökan.
Åker jag till Köpenhamn någon gång blir det till att besöka butiken.

Riktigt bra ställe. Handlade där förra sommaren (finns foton viewtopic.php?f=19&t=5500 en bit ner i tråden) och beställde serier nyss därifrån via postorder, var sjukt smidigt och snabb leverans. Visst portot var ganska dyrt men paketet kom oandrasidan direkt till dörren.

InläggPostat: fre 05 aug 2011, 13:56 
Moderator
Användarvisningsbild

Dude skrev:
Vad har ni för reflektioner kring Sveriges seriebutiker?

Min erfarenhet är att det brukar vara värre med detta utomlands. Danska Laesehaesten t.ex. stämplar sina tidningar och album och använder dessutm stora klisterlappar som inte är lätta att ta av.

InläggPostat: tor 11 aug 2011, 09:52 
Very Fine
Användarvisningsbild

Looding skrev:
Inget ovanligt att antikvariat har dålig koll på serier. Men jag klagar inte, det har gjorts många fynd. Sen att de inte vet något om skick är en helt annat femma. De skriver ju för fasiken priset i tidningen.

Var nyligen i Polen för en släktings bröllop. De två butiker jag hittade (i olika städer) var exempel på detta (fast kul ändå vilket får hamna i en annan tråd). Inte bara var priset (dryga tian i kronor eller mer för allt, samma prisnivå i båda) skrivet i tidningen utan skicket var sådant som amerikanare skulle skämmas att lägga i "quarter bin". I ena butiker låg allt bara i högar (inte staplar) på några bord. Andra butiken hade i alla fall lådor.

/Magnus

InläggPostat: tor 15 sep 2011, 01:07 

En av sakerna jag älskade med Dolores var det lilla hörnet med nya till halv nya serier dom hade. Plastfickor, snyggt och enkelt placerat, tydligt markerat och prislappen var alltid på plastfickan istället för på tidningen, nåt jag verkligen hatar.

Jag besökte en seriehörna i Tyskland för något år sen, ägaren hade skrivet priset, med en permanent penna rakt på den dundersnygga covern av Infinite Earths #12 av George Pérez. Ville bara skrika på honom.

InläggPostat: tor 15 sep 2011, 07:19 
Near Mint
Användarvisningsbild

Geggamoja skrev:
En av sakerna jag älskade med Dolores var det lilla hörnet med nya till halv nya serier dom hade. Plastfickor, snyggt och enkelt placerat, tydligt markerat och prislappen var alltid på plastfickan istället för på tidningen, nåt jag verkligen hatar.

Det där kan jag upplysa om att det finns på nätet numera.
DOLORES SERIER (F.d. Dolores Serier Butik i Göteborg) är numera en nätbutik
Lasse Dolores sköter det från ett lager med direktleveranser till postlådan.
Finns inte den tidningen du söker på webshoppen så maila Lasse, han har kvar allt i lagret.
http://www.doloresserier.se/

InläggPostat: tor 15 sep 2011, 13:06 
Near Mint
Användarvisningsbild

Ännu värre i Danmark där dom kapar övre vänstra hörnet på begagnade tidningar...

InläggPostat: tor 15 sep 2011, 14:09 
Mint
Användarvisningsbild

Kung Orne I skrev:
Ännu värre i Danmark där dom kapar övre vänstra hörnet på begagnade tidningar...

Är det förlagen som gör detta? I stil med hur skivbolagen gjorde jack i fodralen/omslagen på vinylskivorna som skulle vara i rea-försäljningar och inte skulle kunna säljas till fullpris av butikerna.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme