Sheriffen

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Mattis
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 21:21

Sheriffen

Inlägg av Mattis »

Har 8 nr av en serietidning som heter Sheriffen från 1958-59. Har ej kunnat googla om denna tidning. Undrar om nån vet nåt om den ev. värde? :?: :?:
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sheriffen

Inlägg av Wakuran »

Har du scans?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Mattis
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 21:21

Re: Sheriffen

Inlägg av Mattis »

Ursäkta min okunskap men vad är scans? :oops:
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sheriffen

Inlägg av Wakuran »

Inscannade bilder på omslag / innehåll, alt. foton av desamma.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Sheriffen

Inlägg av Sir-L »

Menar du reklamtidningen från Scotch, "Scotty McTape - Sheriffen"?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Sheriffen

Inlägg av Mithroth »

Var också inne på den men den skulle vara numrerad till 8 så det kan inte vara den.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Sheriffen

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Fast det är ju inte nr 8 och inte från 58-59.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Sheriffen

Inlägg av Sir-L »

Mithroth skrev:Var också inne på den men den skulle vara numrerad till 8 så det kan inte vara den.

APenny4YourThoughts skrev:Fast det är ju inte nr 8 och inte från 58-59.

Jo, jag missade detta...
Mattis
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 21:21

Re: Sheriffen

Inlägg av Mattis »

Tidningen har Bert Lexberg med i första numret. Wyatt Earps sista revolverstrid, verkar numret heta. Kan tyvärr inte få in bilder på tidningen på forumet. Har dock bilder på datorn, skulle kunna skicka på mail om nån är villig att besvara.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sheriffen

Inlägg av Wakuran »

Mattis skrev:Tidningen har Bert Lexberg med i första numret. Wyatt Earps sista revolverstrid, verkar numret heta. Kan tyvärr inte få in bilder på tidningen på forumet. Har dock bilder på datorn, skulle kunna skicka på mail om nån är villig att besvara.

Du borde annars kunna lägga upp bilder på nätet via t.ex. ImageShack eller PhotoBucket.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Mattis
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 21:21

Re: Sheriffen

Inlägg av Mattis »

Är tyvärr inte så kunnig på datorer verkar lite svårt för mig.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Sheriffen

Inlägg av Schuberg »

Måste nog vara denna som jag fått fram lite om via att googla;

LEXBERG, BERT.
SHERIFFEN. Introduktionsnummer nov/dec 1958.
G. H. Andersson, Falkenberg 1958. 44 s. Illustrerad. Klammerhäftad.


Nedanstående är lösryckt från en blogg som också dök upp vid sökning, ger en del fakta kring tidningen som verkar vara en typ av faktatidning.

Förutom Illustrerade klassiker, och de serietidningar jag nämnde, så börjar jag i november 1958 även inhandla en tidning, som är ett ambitiöst försök att ge Sverige en historisk tidning om Vilda västern. Grundare och redaktör är Bert Lexberg, segraren från frågesportprogrammet i tv, Kvitt eller dubbelt.

Materialet hämtas, antar jag, från amerikanska förelagor och översätts. Min engelska är det inte så mycket bevänt med, så när jag ser ordet “all right” i Sheriffen, som jag ibland använder utan att veta hur det stavas, uttalar jag det som “allrickt”. Går omkring och säger “allrickt” tills mina föräldrar undrar vad det är jag säger och när jag visar dem tidningen, skrattar de och förklarar. Jag skäms över min fadäs.

De historiska fotografierna i nämnda tidning visar sheriffer och revolvermän som inte ser ut som i serietidningarna. Ingen har Kansas Kid klädsel eller filmstjärnesnygga utseende.

Ingen skurk i Sheriffen heter Elvis eller Ruby Mason, som två bankrånarbröder som Kansas Kid tampas med. Elvis är den snälle av dem, Ruby däremot har svart hatt och mörk skäggbotten.

Kansas Kid slåss på en hängbro mot Ruby, som störtar ner i ravinen inunder och dör.

De gamla fotona i Sheriffen på Billy The Kid och Sam Bass samt Clay Allison blandas med ganska vältecknade illustrationer, vilket förmedlar en serietidningskänsla.

Mitt favoritnummer av “Sheriffen” köper jag för 1 krona i kiosken på hörnet i juli 1959.

Jag får stifta bekantskap med Billy The Kids öden och äventyr och ytterligare fördjupa mina kunskaper om revolvermannen, sydstatsbon, psykopaten, alkoholisten, slagskämpen, rasisten och ranchägaren Clay Allison, vars levnadshistoria påbörjades redan i juninumret.

Detta medför att Jesse James åker ner från förstaplats på min tio-i-topp-lista, och ersätts av Clay Allison och Billy The Kid på delad första plats.

Jag läser om ranchkriget i Lincoln County i New Mexico runt 1880, och om hur Billy infångas i april 1881, och den 28:de rymmer genom att skjuta två vicesheriffer, och sen storma ut till häst ur Lincoln mot Fort Sumner, där han har en mexikansk flickvän.


Länk till bloggen https://haian82.wordpress.com/2010/08/1 ... afi-del-1/
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Sheriffen

Inlägg av Mithroth »

Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sheriffen

Inlägg av Wakuran »

Men det verkar alltså inte vara en serietidning?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Sheriffen

Inlägg av burnout »

Det där är lite mer "bill/ben" pocket, har för mig att det finns någon seriestripp i dom (kan vara i någon annan sorts häfte med)
Mattis
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 21:21

Re: Sheriffen

Inlägg av Mattis »

någon som är intresserad att köpa dessa tidngar?
Skriv svar