Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av Agentum »

Du menar att det skulle funnits en hög för dem separat?
Typ köp en inkomplett version här!
Nu vet jag inte hur många feltryckta det var, men det käns ju inte som att det var enorma mängder iaf.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av mikaelsol »

Det kostar att ha saker stående i lager och alltså är det billigare att makulera.

Om det var så att man tjänade pengar på feltryck så skulle ju alla böcker komma med en feltryckt upplaga...

Framförallt vill man ju som kreatör att de verk man skapat ska vara som de är tänkta att vara.

Vore visserligen coolt med ett förlag som bara gav ut feltryckta böcker. Borde gå att göra billigt i Kina.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av Wakuran »

Jag har hört om kinesiska företag som bara ger ut felpressat Lego...
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av mikaelsol »

När det gäller Lego däremot så har jag en feltryckt Boba Fett som lär vara värd 200 spänn.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av Wakuran »

Damn! Den skulle gett cred på mässan!
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av smorkin »

Plus att sälja feltryck billigt som sagt också gör att det finns risk att folk köper billigt feltryck istället för dyrare riktigt tryck -> man får in mindre pengar.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av Grumme »

smorkin skrev:Plus att sälja feltryck billigt som sagt också gör att det finns risk att folk köper billigt feltryck istället för dyrare riktigt tryck -> man får in mindre pengar.


Inte om man gjorde som LR föreslog tidigare i tråden, att man fick köpa dem kraftigt rabatterat när man köpte ett felfritt exemplar.
Då skulle man kanske till och med sälja fler felfria och dessutom få lite betalt för de felaktiga istället för att makulera dem och ta 100% förlust.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av Labrador Road 26 »

mikaelsol skrev:Det kostar att ha saker stående i lager och alltså är det billigare att makulera.

Precis, men nu hade de tagits med ut på mässan varför då inte passa på att försöka få ut något extra när de ändå fanns på plats? Det hade till och med kunnat delats ut helt och hållet gratis till hugade så hade man sparat en slant både på makulering och bortfraktning, Plus att de som då fått ett ex kanske skulle ha visat sig gilla Elvis, hur obegripligt det än nu kan te sig, vilket genererat försäljning i ett senare skede. Hur många nya potentiella kunder får ni genom att stoppa undan och makulera dessa ex som ändå fanns på plats?

Jag blir inte förvånad över att Egmonts serieavdelning har svårigheter med att gå runt när man saknar fullständig känsla för att improvisera och dra nytta av uppkomna lägen.
https://www.youtube.com/watch?v=VWCYv40Ur1g

EDIT: Egmont bör nog även se över sin rutiner för så mycket feltryck som man lyckas få till där kan jag inte påminna mig att andra förlag någonsin sjabblat till det med. Till och med på svindyra Carl Barks-böckerna klantade man till det. Är det ett anställningskrav att man ska fixa minst några "screw ups" per år tro?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av mikaelsol »

Boken går att beställa online eller i vissa fysiska butiker utan feltryck, för er som blivit sugna på den efter den här tråden.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av Grumme »

mikaelsol skrev:Boken går att beställa online eller i vissa fysiska butiker utan feltryck, för er som blivit sugna på den efter den här tråden.


På riktigt? Var då? [:0]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av germund »

För det första: dessa felaktigheter – vita sidor i en Elvis, sidor på fel språk i Barks Samlade Verk m.fl – är tryckeriernas ansvar. Varför skulle någon på Egmont, som i dessa fall levererat korrekta filer till tryck, ställas till svars för att tryckerierna binder in fel? Argumentet att Egmont skulle förlora pengar håller inte, för utgör de felaktiga exemplaren en stor del av upplagan reklameras de naturligtvis.

För det andra: visst, man hade kanske kunnat sälja några ex. av exempelvis de felaktiga Elvisböckerna, men så fort de lämnar mässan tas de ur sitt sammanhang. Varför skulle Egmont eller Cronstam vilja ha defekta produkter med sina namn och varumärken på i omlopp över huvud taget? Två år senare sätter sig någon i fåtölj och ska koppla av med någon av dessa Elvisböcker, upptäcker till sin förtret att flera sidor är vita, tänker "skit också" och får en dålig upplevelse. Det är bara onödigt, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Men de felaktiga Barks-böckerna gick att skicka ut till folk. Någonstans brister rutinerna och om man fortsätter anlita tryckeri som gör fel (om det nu är samma varje gång) visar ju brist på omdöme i så fall. Det går inte att komma från att det varit lite väl många feltryck på Egmontprodukter. Ytterst ligger faktiskt ansvaret på förlaget för det är deras produkt som kunden/privatpersonen köpt. Det är Egmont som är kund hos tryckeriet inte serieköparen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av germund »

Naturligtvis är det Egmonts ansvar att köparna får nya böcker om de utskickade är felaktiga, och det får de också. Varför Egmont skulle sluta anlita tryckerier som gör ett utmärkt jobb i det närmaste varje gång förstår jag inte. Med det antal titlar Egmont trycker upp blir det naturligtvis fel någon gång då och då, men skulle ett tryckeri börja göra misstag varenda månad hade de naturligtvis inte fått leverera länge till. Barksböckerna, liksom de nya Don Rosa-böckerna, förpackas direkt på tryckeriet så det finns ingen möjlighet att öppna och kontrollera varje utskickat exemplar.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av smorkin »

Grumme skrev:
smorkin skrev:Plus att sälja feltryck billigt som sagt också gör att det finns risk att folk köper billigt feltryck istället för dyrare riktigt tryck -> man får in mindre pengar.


Inte om man gjorde som LR föreslog tidigare i tråden, att man fick köpa dem kraftigt rabatterat när man köpte ett felfritt exemplar.
Då skulle man kanske till och med sälja fler felfria och dessutom få lite betalt för de felaktiga istället för att makulera dem och ta 100% förlust.

Varpå den som köpt dem ger bort ett exemplar till någon annan som därför inte kommer köpa fullprisexemplaret...

Man kan såklart se det som en pr-grej att t ex bifoga ett felaktigt exemplar som bonus, men det är inte så enkelt som att det självklart skulle vara en bra idé. Det är tvärtom vanligt inte bara när det handlar om feltryckta böcker att felaktiga varor makuleras istället för att sälja dem med rabatt eller ge bort dem; om man gör det måste man vara medveten om vad det innebär, och det kan vara svårt att avgöra om det totalt sett blir bra eller inte.

Ta ett exempel som har med böcker att göra: En kund kommer in och ska köpa en bok. Det finns flera exemplar men ett av dem är skadat, så kunden säger att hen kan köpa boken om det är med rabatt. Ska bokhandeln säga ja eller nej?

Personligen tror jag att svaret ska vara nej, givet omständigheterna, eftersom det vore en dålig affär för butiken. Men om det vore det sista exemplaret däremot, och boken inte längre finns att beställa, så ska svaret vara ja.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av AndreasEriksson »

Om det nu finns feltryckssamlare så skulle det väl förta en del av samlarvärdet om förlagen själva erbjöd dessa till försäljning. Lite sport måste det ju vara att få tag på dem!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Rosa Elvis med feltryck - annat värde?

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:Om det nu finns feltryckssamlare så skulle det väl förta en del av samlarvärdet om förlagen själva erbjöd dessa till försäljning. Lite sport måste det ju vara att få tag på dem!

Jag tror inte det finns några sådana vilket jag redan påpekat. Däremot blir jag ändå bekymrad när man så att säga missar att dra in lite eventuella pengar på en fadäs so ändå hade kunnat gå att vända till något positivt. I slutändan blir detta enbart en kostnad och kommer förstås att belasta de serier som finns till salu som är korrekt gjorda. Ju fler gångar man spolar bort pengar på det här sättet blir övriga produkter dyrare på ett eller annat sätt. Eller vinsten blir så låg att man inte kommer ha råd att satsa på andra nya produkter.

Att bara Elvis drabbats av minst två olika feltryck, det som inledande posten gäller och de som fanns med på mässan, är ju rätt oroväckande tycker jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar