Stor samling som kanske ska säljas

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
johnil
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 19:44
Kontakt:

Stor samling som kanske ska säljas

Inlägg av johnil »

Hej!
Jag funderar på att sälja min serietidnings samling och undrar var det det bästa stället att sälja det på är. Eller hur jag ska sälja det. Jag har följande:
Fantomen
1950-1976 477 st tidningar. (Saknar ca 142 st för komplett samling.)
Kalle Anka
1949-1976 998 st tidningar. (Saknar ca 75 st för komplett samling.)
Walt Disneys serier
1950-1977 201 st tidningar. (Saknar ca 20 st för komplett samling, (inkl xtra nummer.)

Sammanlagt ca 1676 tidningar

Det är mycket fina tidningar med ett värde på ca 210.000 kr efter www.seriesam.com
Jag har digitalbilder på alla tidningar.

Har ni något förslag till hur jag ska sälja det eller om ni är själva är intresserade så hör av er!

Mvh Johan
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Problemet är att du måste sälja styckvis om du ska få ut fulla värdet, och det kan ta evigheter. Säljer du buntvis (årgångsvis?) går det fortare, men då får du inte ut så mycket. Köper man en hel årgång för att få tag i de två man saknar så betalar man inte fullt.

Men det är väl 50-talarna som värdet ligger i? 70-talarna är väl bara att slumpa iväg i stora buntar.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Varför i herrens namn vill du sälja?

Det är nog inte så många som vill eller har råd med att köpa en så stor samling.
De äldre tidningarna kan nog vara värda att försöka sälja styckevis, t.ex. på Tradera, men då riskerar du tyvärr att bli sittande med de återstående...
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Den första frågan är, kan du tänka dej att dela på det och sälja styckvis eller skall allt gå på en gång?

Skall du ha det bekvämt och sälja allt med en gång har du nog bara seriehandlare att välja på. Då kan du räkna med ca 40-50 % av guide som deras inköpspris. Fast så här mycket är det inte ens många handlare som klarar att ta. Det beror på hur likvida dom är för tillfället.

Som nämns tidigare kan du nog få vänta i åratal innan du hittar någon privat samlare som precis startar upp och är villig att investera i hundratusenkronorsklassen.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Även som samlare riskerar man att få för mycket dubb. som han måste göra sig av med. Om det är värt 200 enligt "S" lista. så vill ingen köpa det för den summan. Då ska det komma någon helt ny person som vill ha nästan komplett samling. Enklaste är att plocka ut dom eftertraktade tidningarna (för att få ett högre pris) och bunta resten och sälja till ett lägre start pris på Tradera. Det tar tid men kan löna sig. Säg värdet är 200 . Du kränger dom "Svåra" och vanliga får KANSKE allt sålt för 125-150. En handlare kanske betalar 75-90 för allt. MAX. Dom måste få tillbaka sina pengar och lite till.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag håller med plocka ur de värdefullaste och sälj styckevis, sen kan du ju avyttra resten i buntar eller till någon handlare.

För att få absolut max pengar måste du sälja allihop styckevis men det är ju en heltidssyssla.

frågan är om man ens får 50% hos en handlare, de måste ju sen i sin tur lagra tidningarna och kanske vänta år innan de kan sälja dem, jag tror man blir besviken.

Genom att sälja själv via auktioner eller liknade eliminerar man ju mellanhanden och båda parter får mest ut av det hela så länge man är hederlig vill säga.

Men har du ledsnat och vill ha pengar för annat så ska du självklart sälja, alltid finns det andra som har mer nöje av tidningarna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

Håller med flera föregående "talare". Sälj dyrgriparna var och en för sig och bunta dom billigare. Vill du bli av med dom fort för en mycket mindre peng ska du sälja till en handlare. Annars är det tradera som gäller.

Jag har fått lite info som naturligtvis INTE är samma för alla handlare.

Vanliga objekt köps in för 10-30% av värdet. Svårsålda, pga tex dåligt skick eller låg eftefrågan, kan bidra till att priset hamnar i den lägre regionen.

Rariteter kan köpas för upp emot 30-50%. Kanske mer än det om skicket är mycket bra och om handlaren har en köpare till objektet.

Skicket och hur lätt tidningen är att sälja styr naturligtvis handlarens bud.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Vill du inte göra jobbet själv, kanske det kan vara ide att leja ut jobbet på provision till någon arbetslös med bredband i omgivningen. Erbjud 20procent netto, och se hur det går.

Själv skulle jag begära kanske 120 000 för min samling (vilket är svinbilligt). Å andra sidan skulle jag mycket väl kunna sälja hälften av samlingen för samma summa till någon som antagligen skulle bli lika överlycklig...
Användarvisningsbild
RodTodd
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 11:55
Ort: Sverige

Inlägg av RodTodd »

ni får ursäkta min bristande kunskap på området, men en snubbe (steele , hette han visst) säljer 142st fantomen och dennis från 1951-69 på tradera,
men de e inte en kotte som bjudit, trots att utrops-priset bara var 495kr. rätta mig om jag har fel, men är inte 50-tals fantomen värda ganska mycket?
har några själv som jag ev. hade tänkt sälja, men nu kändes det liksom inte lönt..
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="RodTodd"]

ni får ursäkta min bristande kunskap på området, men en snubbe (steele , hette han visst) säljer 142st fantomen och dennis från 1951-69 på tradera,
men de e inte en kotte som bjudit, trots att utrops-priset bara var 495kr. rätta mig om jag har fel, men är inte 50-tals fantomen värda ganska mycket?
har några själv som jag ev. hade tänkt sälja, men nu kändes det liksom inte lönt..
[/quote]
Ta och läs den här tråden så får du ett hum om vad det kan bero på.
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=940
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Inte ens i äldre Fantomen finns det något värde om skicket är dåligt.
Möjligtvis från årgång -60,-61 och -50.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

citat:
Ursprungligen postat av johnil

Hej!
Jag funderar på att sälja min serietidnings samling och undrar var det det bästa stället att sälja det på är. Eller hur jag ska sälja det. Jag har följande:
Fantomen
1950-1976 477 st tidningar. (Saknar ca 142 st för komplett samling.)
Kalle Anka
1949-1976 998 st tidningar. (Saknar ca 75 st för komplett samling.)
Walt Disneys serier
1950-1977 201 st tidningar. (Saknar ca 20 st för komplett samling, (inkl xtra nummer.)

Sammanlagt ca 1676 tidningar

Det är mycket fina tidningar med ett värde på ca 210.000 kr efter www.seriesam.com
Jag har digitalbilder på alla tidningar.

Har ni något förslag till hur jag ska sälja det eller om ni är själva är intresserade så hör av er!

Mvh Johan



Hej!

Jag ärintresserad av dina Walt disneys serier emellan åren 1950-1956.
Även dina KA & C:O 1949 - 1951

Pris?
Skick?
Bilder?
Emaila mig: olofgustafsson@bredband.net
Så gör vi upp=)
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Ludde
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 19:53
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Ludde »

är lite intreserad
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Ludde"]

är lite intreserad
[/quote]
När du svarar på så pass gamla inlägg som detta är det nog effektivare om du mailar säljaren. Inlägget gjordes i augusti förra året och han har bara gjort 3 inlägg, tveksamt om han besöker forumet flitigt. Mailadressen till honom hittar du via profilen.
http://www.serieforum.se/pop_profile.asp?mode=display&id=431
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar