Råd om hur man exponerar serier att sälja

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Råd om hur man exponerar serier att sälja

Inlägg av Looding »

För att både säljaren och köparen ska få rättvisa kommer är lite tips på hur man bör och inte bör fotografera sina tidningar man säljer; köparen vill (förhoppningsvis) vara ärlig och ge så bra och rättvisande bilder som möjligt, och köparen vill veta vad det är den bjuder på. Notera alltså att detta handlar om kamera och inte scanner.

Fokus, fokus, fokus. Lär känna kameran, i alla fall lite. Om man tar bilder nära kan bilderna bli ur fokus beroende på linsens kapacitet. Min kamera har ett macroläge vilket innebär att jag kan ta hyfsat skarpa bilder på mycket nära håll.

Ur fokus
Bild

Fokus
Bild

Ett skarpt öga kanske även noterar att den översta bilden är lite mörk. Ljus är en viktig aspekt. Det ska inte vara för dunkelt men att använda blixt kan vara förödande. Ljussätt hellre än att använda blixt.

Album i plastficka fotad med blixt
Bild

Album utan plastficka utan blixt
Bild

Bakgrundens färg påverkar resultatet, speciellt om bilden är ur fokus
Bild

Här är det ingen tvekan om att det är skarpa kanter och hörn
Bild

Likaså påverkar omgivningen
Bild

Inget som kan uppfattas som störande och inget som stjäl uppmärksamhet
Bild

Visa gärna fram- och baksida, men inte på detta viset!
Bild
Limmet kan släppa i album som exponeras så här. Ett stort no-no i samlarkretsar! Fotografera framsida för sig och baksida för sig istället.

Visa gärna mittuppslaget. Varför? Ibland har det släppt, ibland saknas det, men det är även för att visa om det finns rost eller om en eventuell bilaga är kvar eller ej.
Bild

Få med hela tidningen i bilden
Bild

Annars kan man missa viktiga defekter, eller ett toppexemplar för att man inte vill bjuda på något man inte ser
Bild

Storleken har betydelse. Man vill inte bjuda på ett frimärke om man samlar serier (oftast i alla fall)
Bild

Bild

En bild säger mer än tusen ord. Det är så. Speciellt med tanke på att samlare har olika kriterier och säljare inte alltid är införstådda med vad som är viktig information för andra. Hellre en bild för mycket än för lite, men framför allt: ha alltid en bild!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Råd om hur man exponerar serier att sälja

Inlägg av Labrador Road 26 »

Lysande Looding, du höjde just forumets informationsnivå på sistone med rejäla kliv. Tänkte bara tillägga att på YT finns mängder med videos för att höja kvaliteten på sina fotografier, inte bara för att plåta serier utan över huvud taget.
https://www.youtube.com/watch?v=OxqGoCwMmcU

Det är bara att hoppas att de som mest skulle behöva lära sig dessa saker läser här. För egen del föredrar jag absolut när bilderna är rättvända också, visst kan man se defekter lika bra uppochner men på något sätt känns det svårare. På tok för ofta man ser bilder på fel ledd, fast det är en baggis att fixa och vilket gratisprogram som helst för bilder har funktion för att vrida på bilder.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Råd om hur man exponerar serier att sälja

Inlägg av Looding »

Jo, man kan alltid bli bättre och alltid få bättre utrustning. Och ja, vridna bilder är inte heller något som man kan rekommendera.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
sonjaanders
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 apr 2014, 13:52

Re: Råd om hur man exponerar serier att sälja

Inlägg av sonjaanders »

Tack för tipsen. Har inte sålt så många magasin, men några. Tycker alltid att det är svårt att exponera magasinen och visa i vilket skick de är i. Det är ju väldigt viktigt och något jag själv tittar efter. Har köpt och sålt via annonser via nätet, men egentligen är det bäst via mässor och liknande.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Råd om hur man exponerar serier att sälja

Inlägg av pogono »

Jag berättade för min kollega Kaianders att hans bok dykt upp i det här lite otippadde sammanhanget. Boken var visst en riktig försäljningssuccé, trycktes i flera upplagor och översattes till flera språk. Särskilt mycket pengar nådde aldrig honom, vad jag förstod.
Skriv svar