Kalle Anka tråden

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Kalle Anka tråden

Inläggav Agentum » sön 19 maj 2019, 15:39

Tja nn som hoppas på värdeökning, det är ju bara det där med efterfrågan sim haltar här.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine

Inläggav MrKumquack » tis 25 feb 2020, 18:43

Är det någon forumist som kommit i kontakt med bokserien Kalle Ankas Klassiker? (Ej att förväxla med tidningen Kalle Anka Klassiker, som är en direkt fortsättning på Kalle Anka Extra.)
Det finns till dags dato tre delar att köpa, och två till ser ut att vara på G. Varje volym är inbunden, drygt 300 sidor tjock, och innehåller serieparodier av klassiska litterära romaner som Moby Dick, Hamlet och De tre musketörerna.
Jag vill gärna veta lite mer om innehållet i stort, och framför allt om historierna motiverar de drygt 350 kronor som varje volym betingar i pris? Skriv gärna och berätta om just du har läst dessa, och din personliga uppfattning om dem!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte

Användarvisningsbild
germund
Very Fine

Inläggav germund » tis 25 feb 2020, 19:06

Totalt blir bokserien Kalle Ankas Klassiker sex delar, motsvarande den här norska bokserien:
https://inducks.org/publication.php?c=no%2FDLH
som i sin tur bygger på en finsk bokserie. Flertalet serier är klassiker i Italien och innehållet är en blandning av gammalt och nytt, med många serier som inte publicerats i Sverige tidigare. Om man sen gillar serierna är en smaksak, för de flesta har alltså en rätt litterär prägel med det gemensamt att de alla kan länkas direkt till specifika, historiska litterära verk. Vill man veta mer om de italienska Disney-parodierna på kända romaner, tycker jag att man bör skaffa NAFS(k)uriren 30-32 som utkom runt år 2000, där jag översatte en lång artikel (44 sidor om jag minns rätt) om de italienska Disneyseriernas historia.

Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine

Inläggav MrKumquack » tis 25 feb 2020, 19:35

Jag är inte alltid helt bekväm med det italienska Disney-stallets produktion... Det var mycket därför jag ville veta lite mer, då jag såg på pärmarnas framsidor att teckningarna är från Italien. Och kanske kanske är det någon annan som kan övertyga mig om att dessa är värda att skaffa.
I nuläget känns det nog dessvärre som att jag inte tänker köpa den här utgåvan, men jag ska absolut rota fram NAFS(k)uriren du nämner för ett glatt återseende! (En s.k. Favorit i repris!!)
Tack för ditt (snabba) svar!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte

Återgå till "Disney, Carl Barks och Don Rosa"