80-årsjubileumet, förljdfråga...

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av jens-olof »

Var en intervjuv om 80-årsjubileumet i Norrköpings Tidningar, och jag fick en
följdfrågan:
"Jag läste gamla 80-tals-Kalle när jag var liten. De var gamla och slitna, men jag minns en favoritserie. Den onda Magica de Hex stal (i vanlig ordning) Joakims turkrona, och lyckades sedan sätta upp en mur av köttätande växter runt sitt hus. Det är allt jag minns och skulle av nostalgiska skäl älska att läsa den serien igen. Jag köpte en hel årgång Kalle på ett antikvariat för något år sedan men jag valde fel - jag läste igenom 52 nummer på nolltid, men serien fanns inte med nånstans. Om du, Jens, vet vilken serie jag menar och vet vilka nummer det handlar om, skulle jag göra vad som helst för att få veta."

Och jag erkänner, klickar inte alls!
Någon med bättre minne?

Jens
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: 80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av Serieankan »

Denna? http://coa.inducks.org/story.php?c=D++4616
Den publicerades i slutet av 1970-talet, men det borde vara den serien.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: 80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av germund »

Ahhh, denna otroliga serie. Jag har skrivit det förut - just denna serie fick mig att börja samla på Kalle Anka sommaren 1982, kickade igång mitt samlar- och serieintresse och är följaktligen anledningen till att jag jobbar med serier idag. Konstigt egentligen - Carl Barks är i min subjektiva värld 1900-talets främste äventyrsberättare alla kategorier, eller åtminstone den som format mig mest av alla, men serien som startade hela mitt Kalle Anka- och serie-intresse är alltså dansk-producerad.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: 80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av jens-olof »

Uppenbarligen en serie som fastnat hos flera!
Tack för hjälpen, [:)]

Jens
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: 80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av burnout »

Det är en serie jag inte känner igen, finns den i någon samlingsvolym? Kanske skulle vara något att ge ut? Andra bra äventyr utav andra tecknare.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: 80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av Serieankan »

burnout skrev:Det är en serie jag inte känner igen, finns den i någon samlingsvolym? Kanske skulle vara något att ge ut? Andra bra äventyr utav andra tecknare.

Inte i någon samlingsvolym(på svenska, men på danska), bara i Kalle Anka & c:o 1979 och under 2010-års årgång.
Om det vore i en samlingsvolym skulle den nog passa i något specialalbum med Marica De Hex?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: 80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av Grumme »

Serieankan skrev:
burnout skrev:Det är en serie jag inte känner igen, finns den i någon samlingsvolym? Kanske skulle vara något att ge ut? Andra bra äventyr utav andra tecknare.

Inte i någon samlingsvolym(på svenska, men på danska), bara i Kalle Anka & c:o 1979 och under 2010-års årgång.
Om det vore i en samlingsvolym skulle den nog passa i något specialalbum med Marica De Hex?


Det här kanske?

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: 80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av Magnus »

Grumme skrev:
Serieankan skrev:
burnout skrev:Det är en serie jag inte känner igen, finns den i någon samlingsvolym? Kanske skulle vara något att ge ut? Andra bra äventyr utav andra tecknare.

Inte i någon samlingsvolym(på svenska, men på danska), bara i Kalle Anka & c:o 1979 och under 2010-års årgång.
Om det vore i en samlingsvolym skulle den nog passa i något specialalbum med Marica De Hex?


Det här kanske?

Bild


Nej, finns inte med i denna samlingen.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: 80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av Serieankan »

Grumme skrev:
Serieankan skrev:
burnout skrev:Det är en serie jag inte känner igen, finns den i någon samlingsvolym? Kanske skulle vara något att ge ut? Andra bra äventyr utav andra tecknare.

Inte i någon samlingsvolym(på svenska, men på danska), bara i Kalle Anka & c:o 1979 och under 2010-års årgång.
Om det vore i en samlingsvolym skulle den nog passa i något specialalbum med Marica De Hex?


Det här kanske?

Bild

Jag skrev otydligt. Jag menade att om man skulle publicera den i något specialalbum skulle det passa i något i stil med den här http://coa.inducks.org/story.php?c=D++4616
Som är en dansk utgåva där den serien ingår.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: 80-årsjubileumet, förljdfråga...

Inlägg av Wakuran »

Serieankan skrev:Jag skrev otydligt. Jag menade att om man skulle publicera den i något specialalbum skulle det passa i något i stil med den här http://coa.inducks.org/story.php?c=D++4616
Som är en dansk utgåva där den serien ingår.

Bättre länk:
http://coa.inducks.org/issue.php?c=dk/DSS+++2#k
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar