Kalle Ankas guldböcker

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av manter »

Apropå Ankeborg-stan heter iu Duckburg i USA!Om det var Carl Barks som namngav staden så kan man ju anta att han hade germanska rötter.Hans föräldrar(eller farföräldrar)kanske kom från nåt tysktalande land.Efternamnet Barks låter ju misstänkt modifierat-usually its a dog that barks.Är det nån som kan nånting om hans släkthistoria?
manter
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av MagnusR »

manter skrev:Apropå Ankeborg-stan heter iu Duckburg i USA!Om det var Carl Barks som namngav staden så kan man ju anta att han hade germanska rötter.Hans föräldrar(eller farföräldrar)kanske kom från nåt tysktalande land.Efternamnet Barks låter ju misstänkt modifierat-usually its a dog that barks.Är det nån som kan nånting om hans släkthistoria?


Det finns ett källöst påstående på wikipedia att han sagt att hans förfäder är holländska och skotska.

/Magnus
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av Wakuran »

Enligt den här källan - som kanske iofs inte är den mest pålitliga - så är Barks ett engelskt namn (även om jag som språknörd och besserwisser måste flika in att engelsmän ju också är germaner).

http://www.houseofnames.com/barks-family-crest

En annan källa hävdar iofs att det är engelskt och tyskt, och är en variant på "Björk".

https://www.surnamedb.com/Surname/Barks

Tydligen är namnet allra vanligast i Cornwall. Vilket iofs är i princip så långt bort från Skottland man kan komma.

http://surname.sofeminine.co.uk/w/surna ... barks.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av Agentum »

Jo Germanska rötter är väldigt flytande, vi ska koma ihåg att vi är en jäkla stor del av befolkningen i väst.

Så alltså att hävda det säger absolut inte ett skit, lite mer noggrann får man nog vara.

Jag vet inte Barks bakgrund historiskt, men alla i USA utom indianerna är ju invandrade så varför inte från England?

Trots allt var han väl amerikan själv och det gick ofta fort att bli och känna sig "amerikan".
Visst Carl är ovanligt från England där har de väl Charles i stället oftast? om man tänker att han blivit namngiven genom ursprung.
Annars är ju tysktalande land eller närliggande möjligt ursprung baserat bara på det.

De som ändrade sina efternamn var ju från länder där deras namn lät för konstigt för andra att uttatala eller skriva för majoriteten i USA och förstås att det direkt utpekade deras härkomst som kanske en del mest vill glömma först.

Barks? ingen aning, det kanske har nån betydelse på engelska med vi inte begriper nu?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av manter »

Carl låter ju helt klart mer tyskt än engelskt och är nog rätt så ovanligt i USA.Den enda utöver Barks jag kan komma på är Carl Perkins och han har ju ett genuint engelskt efternamn...........
manter
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av manter »

Förresten-vilken Guldbok anses vara den bästa? I många av dom finns ju en del halvtaskiga serier! Min kandidat till 1:a-platsen är nummer 15-inte nog med att det bara är toppen serier i den volymen-det är även såna toppenserier som man inte lessnar på och som man kan läsa om praktiskt taget hur många gånger som helst .................
manter
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av manter »

Lade precis märke till en lustig sak.......Det hade gått exakt ett lustrum mellan min tredje och fjärde insändare---Spooky!!!!!!
manter
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av Wakuran »

manter skrev:Lade precis märke till en lustig sak.......Det hade gått exakt ett lustrum mellan min tredje och fjärde insändare---Spooky!!!!!!

Va?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av Rufus »

manter skrev:Förresten-vilken Guldbok anses vara den bästa? I många av dom finns ju en del halvtaskiga serier! Min kandidat till 1:a-platsen är nummer 15-inte nog med att det bara är toppen serier i den volymen-det är även såna toppenserier som man inte lessnar på och som man kan läsa om praktiskt taget hur många gånger som helst .................


Tja, det var ju ett bra tag sen guldböckerna var aktuella och många av dom lånade jag på biblioteket och läste. Jag köpte dock 1:an och 2:an och har dom kvar, och jag har faktiskt nyligen läst om just 2:an. Mycket bra! Med Madame Triple X och flera andra riktigt bra serier. Men Carl Barks var och är ju också bäst. Dock är ju mycket riktigt inte allt som han har gjort superklass. En nedgångsperiod på slutet och de allra första serierna visar på vissa svagheter.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Om Guldbok 18 trycktes

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
manter skrev:Lade precis märke till en lustig sak.......Det hade gått exakt ett lustrum mellan min tredje och fjärde insändare---Spooky!!!!!!

Va?...

Det hade gått 5 år mellan hans inlägg, 3 okt 2009 och 3 okt 2014.

Lustrum
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av manter »

Läste också Guldbok 2 idag och det är ju bra serier i den speciellt den första"Det förtrollade timglaset"där det framgår att ett förtrollat timglas gett upphov till Farbror Joakims rikedom.Efter denna serie nämns aldrig timglaset igen.Under senare år är det ju så att hans första intjänta krona(turkronan)är enda anledningen till hans förmögenhet.Inte så litet motsägelsefullt.............Konstigt att Carl skippade timglaset,det hade väl funkat lika bra som turkronan.....
manter
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av manter »

Människor eller Ankor:Jag läste häromdan"Kalle Anka på Grönland"och lade märke till en ganska mysko grej på sidan 8!Där går Kalle i nattskjortan ,ångerfull för att han lurat iväg Alexander uppåt Nordpolen.Han tänker:Isberg och isbjörnar.Jag undrar om isbjörnar äter människor?Sen har han en vision av en isbjörn som ätit upp "ankan" Alexander.Jag kollade lite här och där.men hittade inget annat ställe där dom relaterar till sig själva som människor.Mestadels är det andra personer som kallar dom ankor men i "Ungdomens Källa"är Ioakim rädd att Kalle ska bli ett ägg om han badar för länge och i "Waskervilles Hund"fasar Kalle för att hunden ska gilla ankstek.Så dom är ju medvetna om att dom är ankor-fast egentligen är dom ju ankor bara till utseendet-i allt annat är dom ju lika mänskliga som vem som helst.Så man kan ju undra hur dom ser på sig själva-mest som människor kanske och i andra hand som ankor(eller på nåt annat sätt kanske)!En annan aspekt jag började tänka på:Om de hade ritats som mänskliga figurer så hade dom inte alls varit lika charmerande.Undrar vad det är i det mänskliga psyket som gör att vi tilltalas så väldans mycket av dessa Walt Disney(Carl Barks)ankor?En uppgift för nutida(och framtida)hjärnforskare kanske?Annars har ju inte precis ankor varit särskilt populära eller ens vanliga i alla berättelser genom århundradena.......
manter
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Rufus »

manter skrev:En uppgift för nutida(och framtida)hjärnforskare kanske?Annars har ju inte precis ankor varit särskilt populära eller ens vanliga i alla berättelser genom århundradena.......


Jag känner igen frågeställningen och att det har diskuterats tidigare, dock minns jag inte vad man kom fram till. Själv bryr jag mig inte så mycket. Det viktiga är att serierna är roliga eller att de har bra storys, tycker jag.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Nemesis »

manter skrev:Människor eller Ankor:Jag läste häromdan"Kalle Anka på Grönland"och lade märke till en ganska mysko grej på sidan 8!Där går Kalle i nattskjortan ,ångerfull för att han lurat iväg Alexander uppåt Nordpolen.Han tänker:Isberg och isbjörnar.Jag undrar om isbjörnar äter människor?Sen har han en vision av en isbjörn som ätit upp "ankan" Alexander.Jag kollade lite här och där.men hittade inget annat ställe där dom relaterar till sig själva som människor.Mestadels är det andra personer som kallar dom ankor men i "Ungdomens Källa"är Ioakim rädd att Kalle ska bli ett ägg om han badar för länge och i "Waskervilles Hund"fasar Kalle för att hunden ska gilla ankstek.Så dom är ju medvetna om att dom är ankor-fast egentligen är dom ju ankor bara till utseendet-i allt annat är dom ju lika mänskliga som vem som helst.Så man kan ju undra hur dom ser på sig själva-mest som människor kanske och i andra hand som ankor(eller på nåt annat sätt kanske)!En annan aspekt jag började tänka på:Om de hade ritats som mänskliga figurer så hade dom inte alls varit lika charmerande.Undrar vad det är i det mänskliga psyket som gör att vi tilltalas så väldans mycket av dessa Walt Disney(Carl Barks)ankor?En uppgift för nutida(och framtida)hjärnforskare kanske?Annars har ju inte precis ankor varit särskilt populära eller ens vanliga i alla berättelser genom århundradena.......

Hm, intressant fundering! Har läst att de kallat sig för människor någon annan gång också vill jag minnas. Men för det allra mesta så talar de ju om sig själva som just ankor. Samtidigt är de ju, som du säger, i högsta grad mänskliga bortsett från utseende. De kanske lever i en värld där anka är synonymt med människa? Eller där alla antropomorfa djur räknas som människor utan att det utesluter att man samtidigt kan vara anka, mus, hund etc.? Ett ämne som skulle förtjäna en egen tråd, kanske?
Nemesis
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av manter »

I Guldbok nr.4 finns en serie som heter "Ett klistrigt fall".På sidan 126 säger en av knattarna:Är det inte konstigt att det här klistret bara fäster saker på ankor och människor?Ungarna verkar ha bättre koll på sin identitet än sin farbror!En annan lustig sak i sammanhanget är att inga människor kommit i kontakt med klistret så man kan ju undra var dom fått det ifrån!
manter
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av UlfK »

I originalet till Grönland - Luck of the North - säger Kalle "I wonder if polar bears eat people". People är från latinets populus, ungefär "befolkningen", "samhällets medborgare" o.s.v.. Med andra ord inte uttryckligen "människor", utan i Ankeborg betydande "gruppen antropomorfa varelser". Ordet "människor" får man nog se som en översättningsmiss. [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Kung Orne I »

Det bästa översättningen hade alltså varit "Är det inte konstigt att det här klistret bara fäster saker på gruppen antropomorfa varelser?". ;-)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av UlfK »

Eftersom det inte finns* några människor i Ank-universat är det konstigt att ens ordet "människa" finns.

* De som ser ut som människor har hängande öron och nos. De är hundar. Fråga mig inte om hur gröngölingarnas spårhund och Pluto** fungerar. Eller hur Farmor Anka kan ha en gås som dräng, och höns som husdjur.

** Musse Piggs hund, inte den före detta planeten***.

***Om du verkligen vill fråga om den före detta planeten Pluto, däremot, kan jag svara lite grand. Men det blir väldigt offtopic i den här tråden. Faktiskt på forumet som helhet. Googla det du vill veta istället.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Wakuran »

Så vad är det då för uttryck man använder i Ett klistrigt fall (The Case of the Sticky Money)? People, där också, eller? Skulle "folk" varit en bättre översättning?

http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++42-02
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Ankas guldböcker

Inlägg av Wakuran »

UlfK skrev:Eftersom det inte finns* några människor i Ank-universat är det konstigt att ens ordet "människa" finns.

* De som ser ut som människor har hängande öron och nos. De är hundar. Fråga mig inte om hur gröngölingarnas spårhund och Pluto** fungerar. Eller hur Farmor Anka kan ha en gås som dräng, och höns som husdjur.

Nja.*

Bild

Bild

Bild

*Iofs kan man hävda att Kalle och knattarna samt Musse och Långben** inte är i Ankeborg i de här fallen, utan de har tillfälligt lämnat stan, och därmed är din poäng fortfarande giltig.

**Det finns dessutom delade meningar om huruvida Musse och Långben faktiskt bor i Ankeborg. Enligt den nordeuropeiska standard som Egmont följer borde sålunda vara fallet, men enligt amerikansk (och italiensk) standard bor M & L istället i den likartade staden Mouseton (ibland översatt till Musköping).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar