Underlig bild på Kalle Anka

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Underlig bild på Kalle Anka

Inlägg av Kattmannen »

Jag hittade på Facebook en underlig bild på Kalle Anka;

https://www.facebook.com/44354040249355 ... 71/?type=1

Jag tycker inte att det är ok att använda Kalle Anka ihop med texten ”Sverige är det svenska folkets hemland, inte hela världens socialtjänst”.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Underlig bild på Kalle Anka

Inlägg av Mithroth »

En bild som visar missnöje tillsammans med en text som uttrycker missnöje, tycker inte att det är så underligt direkt...
Det är ju inte direkt Disney som ligger bakom kompositionen.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Underlig bild på Kalle Anka

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är såklart inte okej att använda en figur utan tillstånd, oavsett vilket budskap man propagerar för.
Men bland allt som sätts ihop och delas på Facebook är det väl knappast någon från Disney som orkar hålla koll. Och jag tvivlar på att personen/-erna bakom sidan/bilden är särskilt mottagliga för att det är fel att använda någon annans figur för sina egna budskap.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Underlig bild på Kalle Anka

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Det är såklart inte okej att använda en figur utan tillstånd, oavsett vilket budskap man propagerar för.
Men bland allt som sätts ihop och delas på Facebook är det väl knappast någon från Disney som orkar hålla koll. Och jag tvivlar på att personen/-erna bakom sidan/bilden är särskilt mottagliga för att det är fel att använda någon annans figur för sina egna budskap.

Liknande diskussion i tidningen Tecknaren nyligen.

Kim W. Andersson tycker fanart kring sina serier generellt är okej så länge inte "någon skulle använda dem i en nynazistisk kampanj till exempel, men juristen Åse Anesäter säger att det i princip är omöjligt att dra etiska gränser vad gäller syftet, i frågan om upphovsrätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Underlig bild på Kalle Anka

Inlägg av Kattmannen »

Jag har mejlat Egmont i Sverige om detta och fått svar från två personer där;

” Tack för ditt mail och att du gjorde oss medvetna om detta.

Nej, det är naturligtvis inte ok att Kalle Anka används i dessa sammanhang. Vi kommer vidta åtgärder.”

Samt;

” Tack för ditt mail. Detta är inget vi står bakom. Det är Disney som äger bilden så jag detta vidare med dem.

Återigen tack för din uppmärksamhet och ha en trevlig dag.”


Jag är nöjd med de svar jag fått.
Skriv svar