Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

Hej. Finns det någon dokumentation över vad som finns producerat av äldre(50tal o bakåt) svenskspråkigt Disney-material som ej är vanliga serietidningar?

Jag är mest intresserad av gamla sagoböcker, typ 'Där jultomten bor' mm, men även en massa annat i pappersform, typ julkalendrar, bokmärken mm av äldre art.

Men jag har letat länge efter någon form av dokumentation över vad som finns. Jag har en bok 'Tre små kissemissar' som jag inte hittar någon som helst fakta om på nätet. Vore kul om någon kan ge mej tips om dokumentation
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

Rättelse: Jag söker checklista/dokumentation om äldre Disney-prylar, som antingen är tillverkade i Sverige eller som är ämnade för Sverige.

Serietidningar med bilagor finns ju redan dokumenterat i seriekataloger och de små 'tidningarna' som följde med Kalas-Puffar har jag sett

förteckning över. Det kanske är lättast att starta en tråd om varje område? Ska prova o lägga ut bild på nån gammal bok o kalender kanske.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av UlfK »

Jag har inte hittat något övergripande. Man får googla sig fram. Vad gäller böcker är, som alltid, LIBRIS ett bra ställe att utgå ifrån. Allt finns inte där, och emellanåt kan det finnas småfel i deras data, men i brist på perfekta listor är det bästa stället att titta. Här är en sökning på "disney", sorterad kronologiskt från 1934. (Hoppa över de första posterna som LIBRIS inte har något utgivningsdatum för. Hoppa även över Dorothy C Disneys deckare. Och lite annat.) http://libris.kb.se/hitlist?q=disney&r= ... rc&g=&m=50
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

Tack UlfK.

I o för sej har jag googlat o kollat på LIBRIS , men hoppas att den 'perfekta' listan finns bland medlemmarna här. Paradoxalt nog så är ju en stor charm med samlande ,att den perfekta listan inte existerar, 'det lär ska finnas bla bla bla...'.

Utan att veta, LIBRIS har väl 'bara' information av vad som finns i bibliotekens gömmor?

Kan anta att de skriftlärde(bibliotekarier m.fl.) fnös åt sagor mm förr, så att en del barn/ungdomslitteratur saknas i LIBRIS? Minns själv när man i tolvårsåldern ville beställa Sven Hassel-böcker på hem-biblioteket. " Nej tack, ingen våldsförhärligande smörja på vårt bibliotek, tack". Och så rev de mina beställningar. Detta var tidigt 70tal dock.

Jag har bilder på en Disneybok som inte finns omnämnd i LIBRIS , men vet inte hur man lägger in bilder här
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av Wakuran »

Du kan inte ladda upp bilder direkt på forumet, men du kan ladda upp bilder på någon bildsajt, och så länkar du till bilden.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av UlfK »

skrangelben skrev:Utan att veta, LIBRIS har väl 'bara' information av vad som finns i bibliotekens gömmor?


Jo, men eftersom LIBRIS är Kungliga Bibliotekets katalog så finns en hel del i gömmorna där. Inklusive Hassel. Läs mer om pliktexemplar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pliktexemplar
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

Pliktexemplar är fantastiskt bra. Men när inträdde denna lag? Jag vet inte, men vet flera gamla sagoböcker som inte finns med i LIBRIS. Ska kolla detta med dom i morron o återkommer i ärendet.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

PS. Sven Hassel-förbudet var något som min lokala överstebibliotekare införde. Ej lagligt o vi hittade kryphål genom hennes censur, men betänk att detta var tidigt 70tal. Lymmlar i 12årsåldern visste inte om vilka mänskliga rättigheter som fanns(både bra o dåligt) så vi fogade oss i hennes privata censur, men bad nån humanare bibbla-tant o fixa hem böckerna, när chefen inte var där. DS
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av Looding »

skrangelben skrev:Pliktexemplar är fantastiskt bra. Men när inträdde denna lag?

Hade jag fått gissa from the top of my head hade jag sagt Vasa-tiden, men nu finns ju internet, och då gissar jag på Karl XI.

För övrigt är det långt ifrån allt som når biblioteken, tyvärr. Många publikationer saknas, och många som finns där har för lite information tillgängliggjord för allmänheten. Exempelvis hade ett omslag hjälpt många gånger, men de flesta förblir utan bild.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

Utan att veta Looding, så tror jag du är i helt fel kungahus, haha
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av Looding »

Hur menar du?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

Jag vet inte vad jag menar, men tror denna lagen är ganska ny(1900talets senare del) o då är Karl XI från fel kungahus. Men jag har troligen helt fel
o då skäms jag inte för att erkänna det.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av Looding »

skrangelben skrev:Jag vet inte vad jag menar, men tror denna lagen är ganska ny(1900talets senare del) o då är Karl XI från fel kungahus. Men jag har troligen helt fel
o då skäms jag inte för att erkänna det.


Kika på länken jag bifogade (klicka på "Karl XI"), så ser du. Lagen har ändrats genom tiderna men enligt Wikipedia så drog Karl XI igång det svenska pliktsystemet.


skrangelben skrev:Men jag har troligen helt fel o då skäms jag inte för att erkänna det.

Samma här! Ingen är allvetande och att agera som det är sällan klädsamt [:)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

Du har helt rätt, men på något sätt saknas vissa titlar , även om de är tryckta böcker. Men jag skäms lite ändå, måste jag medge
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

karl XI var kanske inte Disney-nörd, som undertecknad. Men jag ska kolla med LIBRIS inom kort, vill veta var man ska leta
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

O dessutom, pliktsystemet handlade väl mer om 'värnplikt' än om att skicka exemplar av trycksak till 'staten'? Så nu är jag tillbaka ´till att det är fel kungahus, men är som alltid ödmjuk och snar till att be om förlåtelse
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av UlfK »

Vi klistrar in texten från Wikipedia:

Historik
Förordningen med pliktexemplar sträcker sig tillbaka till år 1661 då en kansliordning slog fast att alla tryckerier skulle skicka in ett exemplar av varje tryckt bok till Kungliga biblioteket och till rikets båda universitet. Kansliordningen fastställdes av Karl XI genom kunglig förordning den 5 juli 1684. Uppsala universitet fick rätt till arkivexemplar genom kunglig förordning 1698 och tryckfrihetsförordningen 1810.

1707 utökades antalet till 6 exemplar, ett till Riksarkivet, ett till Kungliga biblioteket och ett vardera till universiteten i Dorpat (Tartu), Lund, Uppsala och Åbo.

Vid 1865-66 års riksdag ändrades förordningen igen och boktryckerierna erhöll då även portofrihet för sina leveranser genom att förordningen fastställdes av Oscar II den 13 juli 1875.


Skall man dessutom vara fullständigt korrekt så var det Karl XI:s förmyndarregering som "drog igång" det hela, 1661 fyllde Kalle bara sex år.

Och för er som är osäkra, "rikets båda universitet" syftar på Lund och Uppsala. Övriga svenska universitet är bara moderna påfund och dunka-dunka. [;)]


Som Looding skriver tidigare i tråden fungerar det här med pliktexemplar tyvärr inte helt och hållet. Mindre förlag och tryckerier missar ofta, det kan vara för dyrt, man kanske inte känner till att man skall, eller man tycker att det är för jobbigt. Mig veterligen utgår det inget straff för den som inte skickar in pliktexemplar.

Dessutom kan saker komma bort. Både på posten på vägen till biblioteken, och i samlingarna både före och efter det att objekten katalogiseras. Slutligen kan registratorn skriva fel vid katalogiserandet, eller missa någon uppgift.

Så LIBRIS-uppgifterna får, som jag sa tidigare, ses som ett skelett att bygga egna, bättre, listningar på. Och framförallt, som vi gör med Seriekatalogen.se, och som många av våra medlemmar gör här på Serieforum.se, publicera uppgifterna man kommer fram till så att andra kan ta del av dem.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av rkaj »

UlfK skrev:Och för er som är osäkra, "rikets båda universitet" syftar på Lund och Uppsala. Övriga svenska universitet är bara moderna påfund och dunka-dunka.


Faktum är att Lunds Universitet också är ett modernt påfund och dunka dunka (grundades fem år efter att pliktlagen kom till). "Rikets båda universtiet" bör syfta på Uppsala Universitet och Kungliga Akademien i Åbo (nuvarade Helsingfors Universitet). [8D]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av UlfK »

Pytt! Lunds universitet är äldre än Uppsalas*. Men om vi följer din teori förklarar det varför stoudentajaevlarna för sånt väsen. [:o)]

* Så länge vi inte räknar år i oavbruten drift eller byte av huvudman.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Förteckning Disneys gamla sagoböcker på svenska mm

Inlägg av skrangelben »

Här är länken till den vältuggade boken(tror jag)

Bild

Men det var helt OK, att den inte finns i LIBRIS, den är tydligen utgiven av finskt förlag

//EDIT: Fixade bildlänken - //UlfK
Skriv svar