Multiversum av ankor?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Multiversum av ankor?

Inlägg av Nemesis »

Jag har länge gått i tankar om att alla ankserier inte nödvändigtvis behöver skildra händelserna i samma Ankeborg. Dock har jag tidigare inte sett några officiella bekräftelser eller serier som styrker dessa tankar mer än seriernas oräkneliga motsägelser samt Marco Rotas Between Two Worlds från 2004. Men så nu härförleden kom det som gav mig vatten på min kvarn. Kalle Ankas Pocket nr 447 som hade en Stål-Kalle-serie vid namn En hjältes levnadsöden som var av den för KAP nu något klassiska typen där läsaren får välja vilken väg storyn ska ta, vilket bara det i sig öppnar upp för multiversumkonceptet.

Hursomhelst så tar den här oss tillbaka till när Kalle får Fantomius villa som i den första Stål-Kalle-serien Stål-Kalle och den hemska hämnaren från 1969. Eller snarare tillbaka till när brevbäraren ska dela ut beskedet om vinsten samt villans nyckel till Alexander Lukas. I denna serie får läsaren välja vilken väg brevbäraren ska ta och vad mottagaren ska göra efter leveransen av brevet. Serien har sex stycken olika slut varav fyra av dem slutar med att Kalle inte kommer över Fantomius gamla grejer alls och aldrig inspireras till att bli Stål-Kalle där i Villa Rosa. Ett slut är just det som var i originalserien och den Stål-Kalle föds som vi så ofta ser i Kalle Ankas Pocket. Det sista slutet innebär dock att Kalle blir en Stål-Kalle som ser ut som den vi kunnat läsa om i Stål-Kalle-tidningarna för ett tiotal år sedan och i de för iår nyutgivna pocketböckerna om Stål-Kalle. Vi får tillochmed se en liten cameo av evronianerna.

Denna serie kan alltså vara serien som erkänner alla serier som kanon och förklarar motsägelserna kring de helt olika Stål-Kalle-serierna samt att Kalle bara är en vanlig nolla i många serier och omöjligt skulle kunna ha praktisk möjlighet att extraknäcka som superhjälte om nätterna. Serien utesluter inte heller att rebooten av Stål-Kalle-tidningarna som började publiceras i Sverige 2003 utspelar sig efter ett av sluten där Stål-Kalle aldrig fann Fantomius gömmor. Tyvärr så tror jag inte att någon ansvarig bryr sig om att denna serie ens har gjorts och multiversumgrejen kommer knappast att bli något officiellt erkänt. Fint försök med den här serien dock, det visar att någon bryr sig och försöker lappa ihop saker. Eller så var avsikten bara att göra en väljdinegenväg-serie och jag har tolkat in för mycket i den. Vad tror ni? Är det något att hoppas på? Någon som har sett något annat exempel som styrker multiversumkonceptet? Och om det då finns ett multiversum av ankor, vilka universum finns det i det? Barks/Rosaverse är väl ett givet, men resten? Är det ett universum per manusförfattare eller kan det finnas flera som gör serier om samma? Går det att ordna upp detta på något sätt likt hur Marvel och DC gjort det så fint. Även om multiversumgrejen verkar ha blivit ute numera där...
Nemesis
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Multiversum av ankor?

Inlägg av Wakuran »

Barks är ju Golden Age, och därmed ett multiversum i sig själv...

(...för att ta en superhjälteliknelse...)

http://www.talking-time.net/showpost.ph ... stcount=22
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Multiversum av ankor?

Inlägg av UlfK »

Problemet med multiversum är att för att fungera bäst bör de varit påtänkta från början, annars får man så många lösa trådändar. En funny animal-serie som Kalle Anka har många decennier av serier där det inte finns någon tanke på kontinuitet. Varje avsnitt börjar med just de förutsättningar avsnittet behöver, och slutar utan tanke på att något annat skall bygga vidare på det. Kräver avsnittet att Kalle skall kunna flyga flygplan, då har han tagit pilotcertifikat innan avsnittet börjar, och vi talar inte om hur lång tid det tog. Lär han sig något i avsnittet, förväntas han inte kunna det i nästa avsnitt.

Detta leder till att man i så fall får anta att varje enskilt avsnitt utspelar sig i sitt eget universum. Det finns alltså lika många universum som det finns KA-historier. Och då de inte har något annat än figurerna gemensamt, och aldrig korsas, blir multiversumet som förklaringsmodell en onödig påbyggnad.

Om man sen, som Don Rosa*, trots detta försöker smälla på ett säger ett universum för sina historier med kontinuitet, och dessutom försöker fästa det i en annan serie ej sambundna historier (Barks) blir resultatet bara pannkaka. Onödig tid i historierna går åt till meningslös dialog av typen "minns du inte vem Gryt-Putte är? Det var ju han som bla bla bla när vi var i bla bla och upplevde äventyret med bla bla bla." Och förklaringarna vad som hänt i vilken ordning blir så krystade att man sitter med ansiktet i skämskudden när man läser.

Stål-Kalle tycker jag är så skild från de vanliga KA-historierna att de nästan inte har något gemensamt. Ungefär som de tecknade TV-serierna i princip bara har figurernas utseenden gemensamt med serierna. (Duck Tales, House of Mouse och alla de andra).

Sammanfattning: Barks har ingen kontinuitet, Rosa tror att han har det men misstar sig, Stål-Kalle och TV-serierna skiljer sig från allt annat och har lite kontinuitet, men oftast minns ingen där heller något från ett avsnitt till ett annat, och överlag finns det ingen kontinuitet någonstans i ank-världen.

Och en not: Att någon hittar på en ny figur, och att den figuren sen finns med i senare serier är inte att betrakta som kontinuitet.

*Eller He-Who-Must-Not-Be-Named, som vi Barks-fans brukar säga.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Multiversum av ankor?

Inlägg av Wakuran »

Jag har för mig att vad gäller kanonbyggande, i den meningen att man refererar till en tidigare serie och dess konsekvenser, så har Barks gjort det en hel gång...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Multiversum av ankor?

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:Jag har för mig att vad gäller kanonbyggande, i den meningen att man refererar till en tidigare serie och dess konsekvenser, så har Barks gjort det en hel gång...


Tror det kan vara mer än så, både Guld-Ivar Flinthjärta och Magica DeHex får vad jag minns en snabb Knatte-kommentar om vem de är när de dyker upp igen. Det är möjligt att det finns ytterligare exempel som jag inte minns. Men sen kan man naturligtvis diskutera koncepten kanon kontra fortsättningsserie.

EDIT: Och mycket varför jag faktiskt minns det är för att det är så oerhört otypiskt Barks att hänvisa till en tidigare serie.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Multiversum av ankor?

Inlägg av Wakuran »

UlfK skrev:
Wakuran skrev:Jag har för mig att vad gäller kanonbyggande, i den meningen att man refererar till en tidigare serie och dess konsekvenser, så har Barks gjort det en hel gång...


Tror det kan vara mer än så, både Guld-Ivar Flinthjärta och Magica DeHex får vad jag minns en snabb Knatte-kommentar om vem de är när de dyker upp igen. Det är möjligt att det finns ytterligare exempel som jag inte minns. Men sen kan man naturligtvis diskutera koncepten kanon kontra fortsättningsserie.

Jag tänkte på en serie som börjar med att knattarna är rika efter att ha fångat en tjuv i en tidigare serie, men nu hittar jag den inte på Inducks...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Multiversum av ankor?

Inlägg av Kattmannen »

Intressant diskussion. Blir ju ofta lite krångligt om man ska försöka tänka sig hur alla serier hänger ihop, bara det att Kalle Anka funnits i 81 år och varit ungefär lika gammal hela tiden. Det har ju gjorts så mycket med honom så han måste ju vara åtskilliga hundra år gammal för att ha hunnit med allt.

Håller med UlfK om att det verkar som att varje KA-historia är ett eget universum. De verkar ju alltid bli lika förvånade över varje gång de möter rymdvarelser eller reser med tidsmaskin. Eller som när Långben får något besked om ett arv från någon avliden gammelfarbror.

Jag blir däremot lite irriterad när det är serier som rör till grundförutsättningarna, som när det en gång var en serie om Kalle Anka och Alexander Lukas som barn och en händelse på Farmor Ankas gård som förklarade varför Alexander Lukas har sådan tur jämt. Sådant bör man låta bli.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Multiversum av ankor?

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:Håller med UlfK om att det verkar som att varje KA-historia är ett eget universum. De verkar ju alltid bli lika förvånade över varje gång de möter rymdvarelser eller reser med tidsmaskin.

Det där beror ju litet på om det är en underhistoria (miniversum) med samma tidsmaskin, som t.ex. den där gamla albumserien från 80-90-talet... (som iofs blev rätt trist när Marco Rota inte tecknade)...

http://coa.inducks.org/subseries.php?c=DD+Time+Travel
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Multiversum av ankor?

Inlägg av Wakuran »

Nu hittade jag förresten serierna jag tänkte på.

W WDC 62-02 "The Great Ski Race" http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC++62-02 (Nov. 1945)

refererar till

W WDC 61-02 "Thug Busters http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC++61-02" (Okt. 1945)

Exemplet på Carl Barks långvariga och genomtänkta kanonbygge...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar