Burn Baby Burn - Disney Inferno

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Burn Baby Burn - Disney Inferno

Inlägg av Ingemar »

I början av den här tråden nämns Kalle Anka-listan här: https://coa.inducks.org/recommend.php?top100=1

Idag finner i Don Rosa på 16:e plats med den lysande "The duck who never was", Don Rosas version av "It's a wonderful life". På 18:e plats finns "A Little Something Special", som jag inte riktigt kan identifiera. Jo, kanske...

Och längst upp hittar jag Barks-favoriter som Vilse i Anderna och Tralla-la (som båda har fått fina uppföljare av Don Rosa).

Ett par italienare finns med, av nyare datum. Ingen jag känner igen.

Men hur röstar man egentligen? Jag kan inte hitta det.

Inlägg flyttade från Don Rosa-tråden. /Admin
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av K-E Lindkvist »

Gå till historiens egen sida i indexet. Leta rätt på betygsraden "This story is rated X,X/10 and ranked XX/32505 according to COA users. There have been about XXX votes for this story." Klicka på betyget "X,X/10" så kommer du till betygsättningssidan. Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kunna rösta.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Den här Musse Pigg-varianten av Dantes Inferno ser ju rätt kul ut...

https://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL++++7-AP

Den finns inte på svenska, men tydligen på engelska i Walt Disney's Comics and Stories #666 (!)

Tyvärr med någon scen borttagen... Det ser ut som det kan vara den ökända "fläktscenen" som rykt...

Bild

(Men det handlade ju iofs inte om Don Rosa, kom jag på nu... Borde kanske bryta ut de sista inläggen till en ny tråd... / Admin )
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Don Rosa

Inlägg av Ingemar »

Wakuran skrev:Den här Musse Pigg-varianten av Dantes Inferno ser ju rätt kul ut...

https://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL++++7-AP

Den finns inte på svenska, men tydligen på engelska i Walt Disney's Comics and Stories #666 (!)

Tyvärr med någon scen borttagen... Det ser ut som det kan vara den ökända "fläktscenen" som rykt...

Bild

(Men det handlade ju iofs inte om Don Rosa, kom jag på nu... Borde kanske bryta ut de sista inläggen till en ny tråd... / Admin )

Det var nog bland det brutalaste jag sett i serieväg, inte bara Kalle... Nej, det är inte Don Rosa, men å andra sidan är alla diskussioner om Don Rosa om drivna och ganska extrema Disneyserier och det verkar detta också vara, fast på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Ingemar skrev:Det var nog bland det brutalaste jag sett i serieväg, inte bara Kalle...
Låt mig säga så här: detta är inte ens den mest brutala sekvensen i den här serien. Klart läsvärd serie, för att se vad italienarna/författaren Guiodo Martina gjorde med Disneyserierna på 40-talet, och den är inte så svår att hitta censurerad i någon italiensk reprintutgåva.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Nu ser jag förresten att Zeke Varg inte heller råkar så bra ut i serien...

Bild

https://www.lambiek.net/artists/b/bioletto_angelo.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Nu är vi långt ifrån Don Rosa-ämnet, men den som vill veta mer om de italienska Disneyserierna, inklusive L'inferno di Topolino, kan införskaffa NAFS(k)uriren 30-32. Jag hade bett Frank Stajano, som vet allt man behöver veta om italienska Disneyserier, att skriva en artikel om just detta för (K)uriren – vilken jag sedan översatte – och han levererade en mastodontartikel som vi var tvungna att dela upp i tre delar. Ännu intressantare var att han lade upp artikeln utifrån manusförfattarna perspektiv snarare än tecknarnas, och därmed verkligen djupdök i vad serierna egentligen handlade om. Det var tider det, då jag satt med Jakob Hallin (som layoutade/formgav (k)urirerna) och producerade kvack-tidskrifter på nätterna...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:Nu är vi långt ifrån Don Rosa-ämnet, men den som vill veta mer om de italienska Disneyserierna, inklusive L'inferno di Topolino, kan införskaffa NAFS(k)uriren 30-32. Jag hade bett Frank Stajano, som vet allt man behöver veta om italienska Disneyserier, att skriva en artikel om just detta för (K)uriren – vilken jag sedan översatte – och han levererade en mastodontartikel som vi var tvungna att dela upp i tre delar. Ännu intressantare var att han lade upp artikeln utifrån manusförfattarna perspektiv snarare än tecknarnas, och därmed verkligen djupdök i vad serierna egentligen handlade om. Det var tider det, då jag satt med Jakob Hallin (som layoutade/formgav (k)urirerna) och producerade kvack-tidskrifter på nätterna...

Man får ju åtminstone med andra halvan av Claes Reimerthis Don Rosa-genomgång (NAFS(k)uriren 28-31) ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Man får ju åtminstone med andra halvan av Claes Reimerthis Don Rosa-genomgång (NAFS(k)uriren 28-31) ...
Det var ett annat jätte-projekt som fortfarande står sig, fast jag var bara inblandad på ett hörn, men jag tror fortfarande att jag har det signerade trycket av omslaget till NK31 som Don skickade oss för inscanning. Har för mig att jag översatte en annan mastodontartikel om Oppfinnar-Jocke i ungefär samma veva, så det tog väl all min NAFS(k)-tid just då. He he, det var kul att göra tidningar redan då...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Burn Baby Burn - Disney Inferno

Inlägg av Wakuran »

Ser förresten nu att den här serien tryckts på svenska i "Kalle Ankas Klassiker 6 - Rabalder på Orientexpressen", men tyvärr verkar fläktscenen vara bortcensurerad. Zeke Vargs hönsattack är dock kvar...

https://inducks.org/issue.php?c=se%2FKAKLS++6#k
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Burn Baby Burn - Disney Inferno

Inlägg av Agentum »

Censurerad? Det var ju oblodigt, inte värre än THE Spectre av Feisher och Aparo ens.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar