Kalle Anka nr 1 på auktion

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Agentum »

Bry dig inte om det alls, detta ör ett diskussionsforum, du har en åsikt han inte gillar, helt ok det är inte ett personligt påhopp.

Han har givet rött att sköta sina auktioner hur han vill, nen då de ligger på tradera fpr vi diskutera dem också.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av smorkin »

Taxmannen skrev:men var menar du att du ser att auktionen avslutades utan att den blev såld?

Jag tyckte det stod att auktionen var avslutad med 0 bud? Men det kanske finns andra sätt som en köpare kan avsluta affären som jag inte har koll på; jag är inte så ofta inne på Tradera så det kan finnas funktioner jag inte vet.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Rufus »

smorkin skrev:
Taxmannen skrev:men var menar du att du ser att auktionen avslutades utan att den blev såld?

Jag tyckte det stod att auktionen var avslutad med 0 bud? Men det kanske finns andra sätt som en köpare kan avsluta affären som jag inte har koll på; jag är inte så ofta inne på Tradera så det kan finnas funktioner jag inte vet.


Troligtvis köptes objektet med "Köp nu", om den såldes. Då syns nämligen inte budet eftersom auktionen avslutas direkt.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Looding »

Rufus skrev:
smorkin skrev:
Taxmannen skrev:men var menar du att du ser att auktionen avslutades utan att den blev såld?

Jag tyckte det stod att auktionen var avslutad med 0 bud? Men det kanske finns andra sätt som en köpare kan avsluta affären som jag inte har koll på; jag är inte så ofta inne på Tradera så det kan finnas funktioner jag inte vet.


Troligtvis köptes objektet med "Köp nu". Då syns nämligen inte budet eftersom auktionen avslutas direkt.


Den publicerades 4/4 18.42 och gick ut 14/4 18.42, så tvivlar på att någon köpte.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

smorkin skrev:
Taxmannen skrev:men var menar du att du ser att auktionen avslutades utan att den blev såld?

Jag tyckte det stod att auktionen var avslutad med 0 bud? Men det kanske finns andra sätt som en köpare kan avsluta affären som jag inte har koll på; jag är inte så ofta inne på Tradera så det kan finnas funktioner jag inte vet.


Jag blandade ihop korten och vi pratade nog om varandra. Jag avsåg auktionen Kalle-ettan som Seriesam vann - inte Seriesams egen säljauktion. Sorry :)
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

Ny Kalle-etta ute på Auktionsverket. Löst/delat omslag men ändå graderad till VG... Känns som att Auktionsverket som tidigare har haft väldigt försiktiga bedömningar tappat det helt. Utrop 30 000.

https://online.auktionsverket.se/1907/6 ... nr-1-1948/
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av zlv »

14500:- och bevakningspriset är inte ens uppnått!? (Runt 4000:- ligger värdet på en poor #1 enl katalog).
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av zlv »

Taxmannen skrev:Ny Kalle-etta ute på Auktionsverket. Löst/delat omslag men ändå graderad till VG... Känns som att Auktionsverket som tidigare har haft väldigt försiktiga bedömningar tappat det helt. Utrop 30 000.

https://online.auktionsverket.se/1907/6 ... nr-1-1948/


Ej såld/"Bevakningspris ej uppnått" blev resultatet. Fast 17000:- tyckte någon att det var värdt att bjuda ...
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av germund »

Skickbedömningen VG må vara felaktig, men med det senaste årets priser för 1:an förvånar det mig att ingen bjöd högre. Bortsett från att omslaget är delat är det ett snyggt ex. Lägg några tusenlappar på professionell restaurering och du har ett mycket tilltalande ex. Visst, det klassas som restaurerat och bör värderas därefter, men vill du ha ett estetiskt tilltalande ex av ettan till ett överkomligt pris, var detta en bra chans. Om man nu inte tror att dagens skyhöga priser för ettan kommer att gå ner igen de kommande åren.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

germund skrev:Skickbedömningen VG må vara felaktig, men med det senaste årets priser för 1:an förvånar det mig att ingen bjöd högre.


Jag såg nu att samma tidning var ute i mitten av Juni, då till utropet 40 000 med slutpris 21 000 och följdaktligen blev den inte såld då heller. Den lär snart komma ut igen - fortsättning följer!

Förresten, hur restaurerar man ett delat och löst omslag på ett ”korrekt” sätt?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Wakuran »

Taxmannen skrev:Förresten, hur restaurerar man ett delat och löst omslag på ett ”korrekt” sätt?

Jag antar att den där frågan bedöms olika ifrån ett samlar- och ett kulturhistoriskt perspektiv. Samlarmässigt är väl alla restaureringar närmast att jämföra med förfalskningar, men om man vill göra ett ex som håller längre eller som påminner mer om ursprungsskicket, finns det nog vissa vedertagna tekniker man kan följa.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Agentum »

Ja sådanna avancerade restaureringar görs normalt inte ännu.

Utan det är väl mer smågrejor, tex få bort kludd eller sdant.

En dag kommer det säkert restaureras mer lite sim tavlor, men önnu finns tillräkligt många ex. kvar, så nya häftning och högst avancerad limning kommer upptäckas och värdet kan sjunka.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av zlv »

Gick precis ett ex på Tradera för 30500sek: https://www.tradera.com/item/341521/362 ... inal-1948-

(backup bild https://imgur.com/lbsIeXn)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

Nytt ex ute på Auctionet. Utrop 25 000. https://auctionet.com/sv/1143437-seriet ... -nr-1-1948
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Agentum »

Den är G max om den håller ihop, hur funkar sånt här ingen bjuder väl online?

Utomlands gar det vusat sig att bara riktigt bra exemplar ör nåt att isf lsa in ich sälja igen, de lägre klassade ger inget mer, man fpr äga en nr1 men man kommer inte tjäna nåt på affären, anledningen är att det finns många av dessa relativt.

Att satsa på en hejdlöst vinst på denna om 10 år är vansinne.

Men kanske handlare kan flrsöka myg om a, i Sverige tycjer jag inte folk har samma koll som i USA.
9mm, i'm never further away than that.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

Jag gissar att folk i stor utsträckning bjuder online enbart utifrån bilder. Prisnivån för skräpex verkar ha höjts rejält på senare år, som det verkar beroende på att nya, och kanske kapitalstarka "samlare" har äntrat marknaden och vill ha en Kalle-etta till vilket pris som helst. Så länge det finns köpare lär prisnivån hållas uppe, men det riktiga lackmustestet vore väl om en riktigt fin etta kom ut till försäljning!

Det jag tycker är sämst med alla dessa auktioner är att auktionshusen inte bemödar sig att göra en rimlig skickbedömning men de saknar väl intresse och kunskap.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av smorkin »

Taxmannen skrev:Jag gissar att folk i stor utsträckning bjuder online enbart utifrån bilder. Prisnivån för skräpex verkar ha höjts rejält på senare år, som det verkar beroende på att nya, och kanske kapitalstarka "samlare" har äntrat marknaden och vill ha en Kalle-etta till vilket pris som helst. Så länge det finns köpare lär prisnivån hållas uppe, men det riktiga lackmustestet vore väl om en riktigt fin etta kom ut till försäljning!

Det jag tycker är sämst med alla dessa auktioner är att auktionshusen inte bemödar sig att göra en rimlig skickbedömning men de saknar väl intresse och kunskap.

Jag måste ändå ge lite cred till just den där auktionen, med bilder på nästan (undrar varför ett saknas?) varje uppslag i tidningen, och inte bara på omslaget.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Taxmannen »

Nytt ex ute på Auctionnet i Norrköping som avslutas den 10/11. Utrop 30 000, bud just nu 42 300.
https://auctionet.com/sv/1194757-seriet ... -nr-1-1948

Bild
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av MrKumquack »

På Tradera auktioneras just nu ut ett omslag från Kalle Anka & C:O 1/1948. ”Tryck gjort för ca 40 år sedan i begränsad upplaga”.
Vad är detta? Skicket graderas till mint, och på det suddiga och undermåliga fotot ser det ut att saknas märken efter klamrar. Någon kvarlämning ifrån tryckeriet -48 kanske? Fast ”...i begränsad upplaga” låter lite märkligt. Jag är förvirrad! :?
https://www.tradera.com/item/341521/372 ... lag-1948-1
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka nr 1 på auktion

Inlägg av Agentum »

Har hört om de där, på mest skoj tillverkade en snubbe ett antal omslag lika KA nr1, dvs bara omslagen trycktes inte innehållet.

Har använts för försök till bedrägerier mm genm åren, men det var nog inte alls tanken, utan de var väl entuiaster som ville ha det omslaget snyggt, janske för inramning.

Det var innan man kunde göra sånt enkelt och saker reprintats av utgivaren själv, för det kom ju det med sen, hela tidningen.
Där har många missförstånd kommit med, då åren går.
För att inte tala om Fantomen nr1 som ju också dök upp lite väl lik original.

Men här som sagt, ett omslag ej det från 1948, men då förstår du varför inga klammermärken finns.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar