Carl Barks signatur

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Carl Barks signatur

Inlägg av Wildis90 »

Hej! Jag vet inte exakt var någonstans jag skulle skapa den här tråden eftersom den handlar om Carl Barks på tradera. Admin får flytta tråden om den är på fel ställe.

Jag såg för en liten stund sedan att det var någon som hade lagt ut en annons på tradera där Carl Barks verkar ha skrivit en ”hälsning” eller någonting och signerat papperet. (Jag bifogar länken till annonsen längre ner i inlägget). Men jag kollade närmare på bilderna i auktionen och jämförde sedan med ett brev av Carl som jag hittade på nätet (jag bifogar den bilden också). Då såg jag att det var lite olika handstil mellan Carls hälsning och hans brev, kan det ha varit så att personen har en fejkad signatur eller var det för att Carl liksom alla andra blev äldre och kanske skrev lite slarvigt?

Jag har ingen aning om detta, jag är inte proffs på Carl Barks, men det vore roligt att veta om den är äkta.

Tradera auktionen:

https://www.tradera.com/item/343027/417 ... anka-pappa

Brevet:

https://postimg.cc/ns8d1FkD

Med vänlig hälsning, Wildis90
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Carl Barks signatur

Inlägg av Rufus »

Han blev ganska gammal och han blev darrhänt mot slutet. Jag tycker att det ser äkta ut.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Carl Barks signatur

Inlägg av Coppas »

Frågan om autografer, och namnteckningar överlag, är alltid vanskligt. För min del så tror jag aldrig min namnteckning ser helt likadan ut från gång till gång.

I fråga om autografer och annat liknande så är väl den s.k. proveniensen viktig. Dvs. hur ska man som köpare verkligen veta att det som bjuds ut är äkta och inte att någon annan imiterat?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Carl Barks signatur

Inlägg av Agentum »

Hmm jag hade velat sett en mer målande beskrivning hur han fick detta.

Väldigt stelt förklarat imo, har han köpt den av nån så skriv det då.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Carl Barks signatur

Inlägg av Wakuran »

När det gäller teckningar så brukar förfalskningar ofta se ganska stela och ansträngda ut. Det finns ingen ledighet i linjen som man brukar kunna se på original.

Men autografer kan ju vara enklare att förfalska en ledig linje på...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar