Vilken samling ska man köpa?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Anhel
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 26 nov 2012, 22:03

Vilken samling ska man köpa?

Inlägg av Anhel »

Sålde min gamla Hall of Fame-Don Rosa samling för många år sen och känner ett sug igen för att läsa alla Don Rosa serier. Frågan är vilken samling man ska investera i? Ska man köpa Don Rosas samlade verk från 2013, eller senare samlingen Farbror Joakim och Kalle Anka åren 2020-2022? Finns det någon skillnad i kvalitén? Språket? Färgningen? Tryck? Vad missar jag om jag köper den tidigare, eller den senare? Don Rosas samlade verk finns ju inte ens att få tag på, endast några dyra band 1000 kr styck på Tradera, och av den senare samlingen är 3 band slutsålda. Tänkte man inte på att trycka mer? Och att trycka alla i en box, som med den otroligt fina Valhall boxen?

Jag tackar så mycket för alla svar.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilken samling ska man köpa?

Inlägg av Rufus »

Anhel skrev:
tor 23 nov 2023, 00:04
Sålde min gamla Hall of Fame-Don Rosa samling för många år sen och känner ett sug igen för att läsa alla Don Rosa serier. Frågan är vilken samling man ska investera i? Ska man köpa Don Rosas samlade verk från 2013, eller senare samlingen Farbror Joakim och Kalle Anka åren 2020-2022? Finns det någon skillnad i kvalitén? Språket? Färgningen? Tryck? Vad missar jag om jag köper den tidigare, eller den senare? Don Rosas samlade verk finns ju inte ens att få tag på, endast några dyra band 1000 kr styck på Tradera, och av den senare samlingen är 3 band slutsålda. Tänkte man inte på att trycka mer? Och att trycka alla i en box, som med den otroligt fina Valhall boxen?

Jag tackar så mycket för alla svar.
Jag vet inte om förlaget har någon nyutgivning av Don Rosas samlade verk eller något liknande på gång, men det låter som att det vore det lämpligaste för dig.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Vilken samling ska man köpa?

Inlägg av germund »

Om du ska ha serierna på svenska: Någon ny *KOMPLETT* samling av Don Rosas verk kommer inte att släppas under överskådlig framtid och Don Rosa-biblioteket (10 böcker) är enligt mig den bästa utgåvan. Don har själv gått över all färgläggning och bokserien är baserad på den amerikanska utgåvan från Fantagraphics som skulle vara/är den slutgiltiga Don Rosa-samlingen. Problem: Alla böckerna i bokserien kan inte återtryckas, så de slutsålda bör man försöka hitta begagnade. 2011-2013 kom Don Rosas Samlade verk i 9 band. Dessa böcker innehåller betydligt mer redaktionellt kring-material från Don själv, barndomsteckningar m.m., m.m., men det är den enda fördelen med just denna utgåva. Färgläggningarna har alltså senare gjorts om, under översikt av Don själv, och han går inte med på att dessa "gamla" färger används längre. Personligen tycker även jag att det ser mycket bättre ut i nya DR-biblioteket. Hall of Fame (10 böcker) är en komplett samling även den, men i mitt tycke är det – relativt sett – "slarv-bokserien", åtminstone om vi ser till formgivningen. Översättningarna i HoF är desamma som använts i Kalle Anka & C.o och dessa översättningar reviderades inför DRs Samlade verk 2011-2013 för att ligga så när de amerikanska originalen som möjligt. Personligen – åter igen - har jag satsat på den amerikanska utgåvan av Ron Rosa Collection från Fantagraphics och har enbart behållit de svenska böcker jag fått signerade av Don.
Anhel
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 26 nov 2012, 22:03

Re: Vilken samling ska man köpa?

Inlägg av Anhel »

Tack Rufus, och speciellt tack till dig germund för ditt svar, som var precis det jag önskade.

Det blir helt enkelt Don Rosa-biblioteket att satsa på. Köpte precis de sex band som finns på Adlibris, och resten får bli att hitta någon annanstans eller begagnat.

Det jag inte förstår bara är varför man trycker begränsat och inte så det räcker. Varför gjorde man inte heller en eller två boxar för de 10 banden? Som med Vallhall-boxen, som måste vara den mest fina serieboxen existerande. Märkligt också att Don Rosas samlade verk-serien utgavs kort tid efter Hall of Fame. Vad var poängen med att ge ut den, när den ändå reviderades, kan man undra. Och varför "9" band, när Hall of Fame-böckerna med Don Rosa var 10? Komplettister som vill ha hela samlingar gillar bara jämna tal.
Skriv svar