Den stora Kalle Ankas Pocket-tråden!

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

Pocketerna ser ju i alla fall snygga ut i hyllan.

Min brorsa prenumererade på KAP ett tag, men egentligen var det rätt få serier som var bra. Men de som var bra, var samtidigt väldigt bra.

Martin - "satt". [;)]
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Jag prenumererar och det är ricktgt fina i bokhyllan om man har pocketar på rad och i bra skick

Det snyggaste är imellan 1-100 tycker jag :)
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Hur långt innan brukar man få special pocketen i brevlådan inann den komemr i butik

har skickat in en lapp och den kommer i butik någon gång i början av februari så att jag bara undrar hur långt före man brukar få den?

EDIT: Magnus kommer bild på nr 1 snart?
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Kul kuriosa: se denna baksidesreklam som visar ett helt annat omslag på den sista Kalle-pocketen än vad som verkligen användes:
[img]http://www.seriesam.com/pc/wdk19784b.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Min favorit är KAP nr 17... Har 5 st ;) (1:a upplagor!)
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Magnus:
Saknar du bara 10 nr, vilka?

Edit:Srry ZLV, ska maila dom istället.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

[quote="Olof Gustafsson"]

Magnus:
Saknar du bara 10 nr? Maila gärna söklista,, jag har ca. 100 dubbletter :)
Thomas E:
WOW, vad skojigt!! Var hittade du den? :o
Martin:
Har DisneyTajm nr 2 VF till salu, intressant???

[/quote]

Bara massa spam imo du skriver Olof, sluta upp med det! [}:)]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

[quote="Thomas E"]

Kul kuriosa: se denna baksidesreklam som visar ett helt annat omslag på den sista Kalle-pocketen än vad som verkligen användes:
[img]http://www.seriesam.com/pc/wdk19784b.jpg[/img]
[/quote]

Häftigt men jag tycker nog det var tur att det blev det som finns nu för den var inte lika fin
Tror ni någon har den? Kanske eggmont gjorde den och sedan blev missnöjda efterr det gjorde det omslaget?

EDIT: Tycker baksidorna på ganska många nummer under 200 är ganska roliga
[img]http://www.mralgen.se/serier/bilder/kap/191bs.JPG[/img]

LÄs den stora texten!
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Då har jag inte bara hål i huvudet, hela skallen saknas. Men fyndig var den i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Hehe

Ja den är rolig men hr inte du en enda kalle pocket du som har så många serier om jag minns rätt? Då har du kanske bara hål i huvudet istället för skallen för du samlar ju inte[:D]
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har bara haft en enda KAP, den där Kalle och Mårten Gås (heter han så) reser i tiden och blir riddare/väpnare, var väl ok, men annars är humorserier och "barnserier" helt ointressanta för mig. Vet inte om barnserier är en korrekt kategori, men menar sådana som Kalle, Bamse, Pelle Svanslös och liknande. Har alltid föredragit sådana som är för lite äldre läsare, Fantis, Seriemaggan, Pilot och Agent X9, även när jag var yngre än du är nu.

Vet inte om jag har kvar den där KAP:en, har i alla fall inte läst den sedan jag var 8-9 år.

Sambon, skulle nog säga att jag har hål i huvudet just för att jag samlar, hon förstår inte sådant alls.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

okej

Jag förstår men alla har ju inte samma intressen + att det är inte säkert på om jag fortsätter samla på kalle anka om 10 år så vem vet
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Martin"]

Jag har inte läst så många under nr 50 för jag tycker det är lite störande med varrannan sida färg men jag vänjer mig senare för det var varannan sidaförg tills nr 80 tror jag
[/quote]
Jag förstår att det kan kännas störande, det tyckte jag också från början, men det är lite charmigt när man vant sig.

Disneys sommar- och vinterspecialare hade nåt liknande stuk, delar av albumen var i svartvitt.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

ja ¨

Just nu har jag inte någon dubblett eller någon jätte sliten under 50 i 1.a upplaga så att det är derför också för jag är så rädd om mina dyrgripar
Smlar vell ett tag till och läser det nyare så länge sen när jag kommer till det gamla har jag säkert fler mm...
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Hade dom varannan sida svartvit och varannan sida färg för det var så dyrt att trycka i färg på "den tiden" ? Har aldrig fattat varför dom hade det !
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Jag tror det var så och att färg var lite ovanligt

Men det är ialla fall skönt att alla sidor blev färg efter nr 78
Jag har en danska och en tysk kalle pocket om jag inte har berättat det förr

nr 300 (dansk) 306 (tysk) och danska har nästan samma bild som vi på ryggen men nr 300 är 315 för oss med ryggbilden + att danske nr 300 har samma innehåll som svenska nr 314. Den tyske har helt annan rygg bild. Mina är i NM+ och kpta i grekland den danske för 12 euro och den tyske 6 euro
Kan låta lite konstigt att ha köpt dem i grekland men så är det
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Martin"]

Jag tror det var så och att färg var lite ovanligt

Men det är ialla fall skönt att alla sidor blev färg efter nr 78

[/quote]

TVn var inte i färg heller, barnagan var inte förbjuden och Tintin-avsnitten var 3 minuter långa (efter 57 minuter av kommunistpropaganda-dockfilmer). Ni lever i en bättre värld, grabbar.[8D]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

okej vad bra men så kommer nog vi också säga när vi blir stora för teckniken utveklas jätte mycket

Nuförtiden är nästan allt i färg
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Min högst okvalificerade gissning är att det var kostnadsskäl som gjorde att man valde varannan sida svartvit. Hade man tryckt hela i svartvit hade det blivit ännu billigare, men då säkert också sålt sämre. Misstänker att det var en kompromiss mellan färg och kostnad. Redaktionen ville säkert ha färg, medan budgetnissarna på förlaget ville ha svartvit. De gick halva vägen var.

Finns säkert någon annan här på forumet som är bättre insatt i upplägget svartvit/färg växelvis. Själv skulle jag säga att det ger en intressant avart som man inte ser så ofta så ett visst värde finns det bara i originalitet. Kan inte komma på om jag har en enda serie som har det upplägget, vilket är lite synd. Om jag inte har den där KAP:en kvar vill säga.

EDIT:
[quote="Magnus"]

Tintin-avsnitten var 3 minuter långa (efter 57 minuter av kommunistpropaganda-dockfilmer). Ni lever i en bättre värld, grabbar.[8D]
[/quote]
Och i de Tintinavsnitten satte han krokben för kapitalistiska falskmyntare, hjälpte spelmissbrukande ingenjörer och fattiga inkapojkar. [;)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

inte så jätte konstigt då heller att den 1:a kalle pocketen kostade 4,85 inkl moms
Kalle anka samlare
Skriv svar