Kalle Anka tråden

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Grumme »

MrKumquack skrev:
Grumme skrev:
MrKumquack skrev:
trimble skrev:Fick samma erbjudandet, 99:- (+ frakt), när jag hoppade på "Don Rosa Biblioteket" men när jag fick första boken så var det 279:- (+ frakt) som gällde.

Oooooo, har du fått din bok redan?!!

Don Rosa Biblioteket har ju varit igång ett tag... [V]

Aha, och hoppsan! Tolkade som att trimble fick erbjudande om prenumeration på Legendariska äventyr i och med att han hoppade på Don Rosa utgivningen... :oops:


Så kan man ju faktiskt också tolka det! Det tänkte jag inte på. [:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av trimble »

Nu har jag fått första boken av "Kalle Anka Legendariska äventyr" en mycket trevlig bekantskap, men den började med volym 4, "McMallards skatt" betyder det att nästa bok blir volym 1 eller kommer dom ut lite hip som happ och inte i kronologisk ordning???
Tittar man in på exempelvis Bokus hemsida så står det att "McMallards skatt" ska vara volym 2 på försättsbladet?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

trimble skrev:Nu har jag fått första boken av "Kalle Anka Legendariska äventyr" en mycket trevlig bekantskap, men den började med volym 4,
Det där har bekymnrat oss lite, eftersom det kan vara förvirrande. Volym 3+4 är tryckta nu, numrerade i kronologisk ordning efter när Branca tecknade serierna, men de är första och andra boken i utgivningsordningen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:
trimble skrev:Nu har jag fått första boken av "Kalle Anka Legendariska äventyr" en mycket trevlig bekantskap, men den började med volym 4, "McMallards skatt" betyder det att nästa bok blir volym 1 eller kommer dom ut lite hip som happ och inte i kronologisk ordning???
Tittar man in på exempelvis Bokus hemsida så står det att "McMallards skatt" ska vara volym 2 på försättsbladet?

Det där har bekymnrat oss lite, eftersom det kan vara förvirrande. Volym 3+4 är tryckta nu, numrerade i kronologisk ordning efter när Branca tecknade serierna, men de är första och andra boken i utgivningsordningen.

Så vad är problemet? Har Bokus missförstått, eller står det fel siffra i boken?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av trimble »

Ja det är ju lite konstigt, för den boken som jag fick idag "McCallards skatt" var volym 4 enligt försättsbladet medans på Bokus hemsida var den listad som volym 2, det kan ju uppstå förvirring om man beställer från nätet?
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av KRax »

Och den stackars call-center-säljaren som ringde mig nyss hävdade bestämt att McMallards skatt var nummer ett i serien fast jag hade läst lite annat här. Nå, spelar ju inte så stor roll och för en gångs skull kunde jag säga "ja!" till en telefonsäljare!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

KRax skrev:Och den stackars call-center-säljaren som ringde mig nyss hävdade bestämt att McMallards skatt var nummer ett i serien fast jag hade läst lite annat här. Nå, spelar ju inte så stor roll och för en gångs skull kunde jag säga "ja!" till en telefonsäljare!
Telefonförsäljarna har säkert bara fått utgivningsordningen. När alla böcker är utgivna kvittar den.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Grumme »

KRax skrev:Och den stackars call-center-säljaren som ringde mig nyss hävdade bestämt att McMallards skatt var nummer ett i serien fast jag hade läst lite annat här. Nå, spelar ju inte så stor roll och för en gångs skull kunde jag säga "ja!" till en telefonsäljare!


Han ringde mig igår, och hade inte koll på att jag redan hade tecknat en prenumeration. [:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Jag förstår att det här med numreringen kan verka förvirrande.
Att böckerna ges ut i icke-kronologisk ordning beror på materialtillgång. De böcker där vi måste färglägga på nytt och/eller leta fram arkivmaterial till bonussektioner, restaurera mycket, göra intervjuer etc. kommer senare. Så den som väntar på nåt gott ...
Volym 9 är "extrainsatt" för att få plats med allt godis vi hittat under produktionens gång.
Det betyder tex att alla framsidor, samarbeten med andra tecknare som Branca gjorde anonymt etc kommer finnas med i bokserien.

Här är en lista över utgivningsordning vs bokens kronologiska placering.
OBS att utgivningsordningen evt kan komma att ändras. Men så här ser den ut just nu i alla fall.

Publicerings/utgivningsordning (Kronologisk numrering): Titel

1 (Vol 4): McMallards skatt
2 (Vol 3): Tidernas släktträff

3 (Vol 5): Spegelns hemlighet
4 (Vol 6): Oraklet i norr

5 (Vol 2): På jakt efter Ra-ma-put-ras huvud
6 (Vol 7): Operation Vesuvius

7 (Vol 1): Skatten i havet
8 (Vol 8): Frimärkliga händelser

9 (Vol 9): TBD
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:Jag förstår att det här med numreringen kan verka förvirrande.
Att böckerna ges ut i icke-kronologisk ordning beror på materialtillgång. De böcker där vi måste färglägga på nytt och/eller leta fram arkivmaterial till bonussektioner, restaurera mycket, göra intervjuer etc. kommer senare. Så den som väntar på nåt gott ...
Volym 9 är "extrainsatt" för att få plats med allt godis vi hittat under produktionens gång.
Det betyder tex att alla framsidor, samarbeten med andra tecknare som Branca gjorde anonymt etc kommer finnas med i bokserien.

Här är en lista över utgivningsordning vs bokens kronologiska placering.
OBS att utgivningsordningen evt kan komma att ändras. Men så här ser den ut just nu i alla fall.

Publicerings/utgivningsordning (Kronologisk numrering): Titel

1 (Vol 4): McMallards skatt
2 (Vol 3): Tidernas släktträff

3 (Vol 5): Spegelns hemlighet
4 (Vol 6): Oraklet i norr

5 (Vol 2): På jakt efter Ra-ma-put-ras huvud
6 (Vol 7): Operation Vesuvius

7 (Vol 1): Skatten i havet
8 (Vol 8): Frimärkliga händelser

9 (Vol 9): TBD

Ah, ungefär som Fantagraphics Carl Barks-samling. (Fast där verkar prioriteringarna snarare ha varit att man börjat med guldåldern och de mest populära serierna först). Och den där tematiska Yoko Tsuno-samlingen gavs ju i princip ut i olika ordning i varenda land som den kom ut...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

Vi gjorde något liknande med bokserien Carl Barks Ankeborg.
Utgivninsordning 01->18: Åren 1952-1967 kronologiskt.
Utgivninsordning 19->28: Åren 1942-1952 kronologiskt.
Utgivninsordning 29+30: Åren 1967–1972 resp. 1972-1994.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av trimble »

Förstår inte varför Egmont inte kunde lagt med ett papper om utgivningsordningen i första utskicket?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av germund »

trimble skrev:Förstår inte varför Egmont inte kunde lagt med ett papper om utgivningsordningen i första utskicket?
Det enkla skälet till att det inte gjordes, är att det är olika personer som håller i det redaktionella/gör böckerna respektive planerar bokklubbarna/distribution.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av MrKumquack »

Bild
Då detta är mitt 313:e inlägg (fanfar, jubel, hurrarop och trumpeter), bara måste jag – som en sann ankist – låta det handla om något Kalle-relaterat. Det får bli en kortare recension av det senaste numret av Kalle Anka & C:o.
Det här är ett dubbelnummer, som dessutom är årets tillfälle när Kalle besöker en svensk stad! I år är det Karlskrona som får äran.
Kalle är här en framstående modellbyggare av båtar, som i takt med hans skicklighet blir större och större. Till sist blir han inbjuden till Karlskrona, för att – som det visar sig – bygga ett fullskaligt skepp. Anledningen till detta är att stadens turistchef vill bräcka Malmös Turning Torso med ett större monument. I en faktaruta längre bak i tidningen går det att läsa om hur Karlskrona på 1700-talet var ”den större och starkare staden” i södra Sverige. Något som alltså turistchefen Agnes vill ändra på.
Historien är i mitt tycke väldigt tunn, och jag känner mig heller inte så bekväm med Tony Cronstams ankor. Boende i staden finner säkert nöje i miljöbilder o.dy, och kanske kanske är det huvudanledningen till den återkommande omröstningen om vilken stad Kalle ska besöka nästa gång? Jag tycker det är en rolig och bra idé som gärna får fortsätta, årets magra berättelsen till trots!
Med omslaget inräknat är tidningen över 100 sidor tjock, och jag tänker inte gå in i detalj på allt. Dock tänker jag nämna en en-siding från 2019 som stack ut lite extra: Långben Uppseendeväckande. Det som fångade mitt intresse är en väldig skön retro-känsla!
Teckningsstilen känns mycket 30-40-talsinspirerad, och det är både Musse, Långben och Kalle som är tillsammans. De ska laga en tornspiras urvisare, precis som på den gamla goda tiden när de tre fick uppleva äventyr ihop. Inte som idag när de lever i skilda världar. Kalle har på den här sidan dessutom fyra knappar i sin sjömanskostym, vilket blev omodernt runt 1948. Kul initiativ!
Bäst i hela tidningen är utan tvekan en Favorit i repris: I tyngdlagens namn, av Don Rosa. Jag hade också stor behållning av en historia med Joakim och Magica de Hex: Den beramade konstnären. Teckningar med schvung och livfullhet av den för mig obekante Rodriques, och en rolig och annorlunda intrig. Sevärd!
Inte mindre än fyra deckargåtor, och sex stycken halvlånga berättelser till av skiftande kvalitet får vi oss till livs. Nu köper jag inte Kalle-tidningen frekvent, men kommer säkert att köpa lösnummer ibland när andan faller på. Att ta en prenumeration känns för mig avlägset. Jämfört med Kalle Anka Klassiker, föredrar jag absolut den sistnämnda! (Nästa nummer finns i butik 21 oktober.)
Kvack!!!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Agentum »

Det dör beror allt på Karlskrona anlades när Sverige övertog Skåne från danskarna, ett stort problem för Sverige hade varit att isen la sig hör uppe och längre än i Danmark.

Som viktig plats för skeppsbygge så gjorde det ju skillnad även om Göteborg även var inblandat.

Vi övergick ju med tiden till den brittiska vägen dvs att man gjorde ritningar över skeppen, tidigare och med främst holländsk stil använde man stick, dvs inom den familj man tillhörde hadecman mått tex om längden är så ska bredden vara sig och så, detta gav skepp som var mycket svåra att segla i vruppdå de ju var olika varandra.

Chapman som familjen hette systemaserade detta och skepp byggdes efter ritningar, när Gustav III attackerade Ryssland till sjöss kom det till nytta först dvs sent 1700tal.

Karlskrona var absolut viktigt även till modern tid.

Malmö bygde dock inget särskilt men nu är det ju en serie.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av manter »

Hejsan-Jo jag undrar:Är detta andra gången nån av ankorna besöker Sverige?Farbror Joakim besökte ju nåt glasbruk i Småland för ett antal år sen men har det varit nåt ytterligare besök nångång?
manter
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Rufus »

manter skrev:Hejsan-Jo jag undrar:Är detta andra gången nån av ankorna besöker Sverige?Farbror Joakim besökte ju nåt glasbruk i Småland för ett antal år sen men har det varit nåt ytterligare besök nångång?


Nej, det finns fler såna här specialnummer av Kalle Anka & Co, där ankorna besöker svenska städer.

Kalmar
Göteborg
Uppsala
Karlskrona

Jag tror att det är alla hittills, men jag kan ha glömt eller missat någon.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av MrKumquack »

Vi får inte glömma bort 2013, när det var schlagerfeber i Ankeborg/Malmö, och även 2016 när ”Melodikarnevalen” hölls i Stockholm. Vid båda tillfällena besökte våra ankor städerna.
2015 nr 38 innehåller Kalle Holgerssons underbara resa genom Sverige. Självklart blir Kalle förtrollad till en lilleputt, och på en gåsrygg får uppleva delar av vårt land. Bl.a. besöker han Skansen, Liseberg, Lappland och även Selma Lagerlöf her self!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av MrKumquack »

Jag har tagit en prenumeration på Kalle Anka Legendariska Äventyr. Undrar nu om någon mer har gjort detta, och dessutom fått hem den andra volymen Tidernas Släktträff (som kronologiskt räknas som den tredje)?
Att jag undrar, beror på näthandlarna som ett tag nu har haft den som ”köpbar”, med en leveranstid om 1-3 dagar. Borde inte prenumeranter ha någon slags förtur, likt Kalle Anka Klassiker som jag oxå prenumererar på?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka tråden

Inlägg av Grumme »

MrKumquack skrev:Jag har tagit en prenumeration på Kalle Anka Legendariska Äventyr. Undrar nu om någon mer har gjort detta, och dessutom fått hem den andra volymen Tidernas Släktträff (som kronologiskt räknas som den tredje)?
Att jag undrar, beror på näthandlarna som ett tag nu har haft den som ”köpbar”, med en leveranstid om 1-3 dagar. Borde inte prenumeranter ha någon slags förtur, likt Kalle Anka Klassiker som jag oxå prenumererar på?


Jag prenumererar, men har ännu inte fått vol. 2.
Däremot så var det en kille på Facebook som visade upp sitt exemplar som han fick hem i förra veckan! [:(!]

Det känns som att Egmont har lite att jobba på när det gäller kundleveranser. [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar