Kalle Anka tråden

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
General Fredrik
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 12:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Kalle Anka tråden

Inlägg av General Fredrik »

Jag såg att det inte fanns en kalle anka tråd här så ....jag skapar en

Några frågor kanske
Favoritkaraktär
Favoritserie
Äldsta tidning...mm

Favoritkaraktär: Lätt Knattarna och björnligan
Favoritserie: Vet inte...kanske några med björnligan
Äldsta tidning: Nr 12 1999
General Fredrik

Mitt Gröngölings Forum
http://grongolingarna.forumportal.se/index.php
-----------------
Innehar Titlarna
D.O.M.H.E.R.R.E= Duktig Ornitolog Med Hedervärd Engagerad Redighet och Rekord Energi

S.T.U.T.= Stabil Tålmodig och Uthållig Typ

O.R.G.B = Operation Rädda Greve Bernad
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det finns en hel kategori för Disney på forumet. Men det kan vara trevligt med en liten Kalle Anka-poll också.

Favoritkaraktär: Joakim von Anka
Favoritserie: Det finns så många. Svårt att välja. Senaste jag har läst är "Babylons bönor" av Romano Scarpa. Hall of Fame-bok nr 2.
Äldsta Disney-tidning: Musse Piggs Julbok 1936, "På piratjakt".
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Jag gillar Alfred Taliaferros humorserier. Ett exempel är den här som handlar om när knattarna kom till Kalle:
[img]http://img214.imageshack.us/img214/6151/taliaf9mi4.jpg[/img]
Som Magnus säger är det svårt att välja en favorit av serier, eftersom alla är bra på ett visst vis. Dock finns det en del helt bedrövliga serieskapare.. men det var ingen fråga så jag lämnar dom onämnda.

Min äldsta tidning är nummer 6 från 1949.
Karaktär: Farbror joakim, men karaktärernas beteende beror på vem som tecknat/skapat serierna så jag kan inte säga bestämt. Överlag känns han dock som den roligaste.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Är inge bra på att komma ihåg vad jag har läst men carl barks serierna är mycket bra
Min äldsta Kalle Anka är nr 31 1965 i Vg skick

Är det någon som känner till någon som har komplett samling Kalle Anka & C:O?
Hur många är det här som prennumererar på något innom kalle anka?
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Martin"]


Är det någon som känner till någon som har komplett samling Kalle Anka & C:O?
Hur många är det här som prennumererar på något innom kalle anka?
[/quote]

Jag har en ganska komplett KA&Co. Saknar bara 18 tidningar mellan 1948 och 1996. Tyvärr är det 3 st från -48, 9 st från -49 och 6 st från -50. Sammanlagt har jag över 2100 nummer, dock. Skicket är inte i topp på det äldre. Bättre lässkick, Vg-Fn. Från slutet av 60-talet blir skicket lite bättre.

Tror Thomas E. har en nästan komplett samling på det äldre. Och han har riktiga toppexemplar av det mesta.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Oj

Vilken förvåning
Men det svåraste och dyraste numrena kvar
jag har ca 100 blandade mellan 1965-2005 och sedan komplett 2006-2007 så att det är inge mycket
Kalle pocketar har jag derimot mera av
Hur har du fått tag på dina ankor?
har du köpt dem på nätet styckevis eller i klumpar, serieaffäerer ??
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag började samla ungefär 1980. Då bestämde jag att jag bara skulle skaffa tidningar bakåt i tiden. Tidningar från att jag var barn var sönderlästa, så det var bara att köpa dom en gång till. 70-talet köpte jag nog årgångsvis, mest. Äldre, 50&60-talen har jag köpte styckvis.
När 80-talet var slut ångrade jag mej och kompletterade det också. Samma hände i slutet av 90-talet. Det är därför jag har till 1996. Nu funderar jag på att skaffa de nyaste årgångarna. Men då får det bli årgångsvis. Det är för jobbigt att hålla på med enskaka nummer.

Det vore kanske lika bra att jag börjar prenumerera.[:D]
Annars måste jag nog hålla på att komplettera var 10:e år.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

En Kalle årsprenumeration kostar drygt 1000 kronor. Om man ser bakåt på priserna så får man inte igen de pengarna på 42 år (årgång 1965 kostar under 1000 kr i VG, 1964 kostar mer).
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Det finns säkert 50 kompletta Kalle-samlingar 1948-59 i Sverige, ifall någon undrar. Det är bara en fråga om pengar om man vill ha en. Men det är roligare att samla ihop den lite i taget. Det tog 8 år för mig att få komplett.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Martin"]


jag har ca 100 blandade mellan 1965-2005 och sedan komplett 2006-2007 så att det är inge mycket
[/quote]

Jag började samla på Kalle Anka när jag var ungefär 18 år och hade börjat skaffa en egen inkomst. Vet att du är ca 10 år och jag tycker du gör helt rätt som har skaffat 100 blandade nummer med 40 års utgivning av Kalle Anka. Nu vet du hur Kalle ser ut -65, -75 , -85 och -95. Jag tycker du skall fortsätta att läsa många olika sorters serier. Du skulle börja med Knasen, hur gick det?

Att skaffa hela årgångar av Kalle Anka är ganska lätt och billigt tillbaka till 70-talet. Det kostar ungefär 250-300 kronor per årgång. Och det kommer det att göra i framtiden också.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Thomas E"]

Det finns säkert 50 kompletta Kalle-samlingar 1948-59 i Sverige, ifall någon undrar. Det är bara en fråga om pengar om man vill ha en. Men det är roligare att samla ihop den lite i taget. Det tog 8 år för mig att få komplett.

[/quote]

Precis. Att köpa en 1948/1 i medelskick kostar ungefär lika mycket som jag lägger på serier under 2 år, totalt. En tidning som jag läst massor av gånger i faksimil. Det bär emot att skaffa den. Tror inte jag kommer att göra det någonsin. Men visst lurar samlardjävulen på axeln varje gång man ser en till salu.[:D]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Jag samlar på knasen 91:an 87:an fantomen Lucky luke tintin också om du undrade
Den blocket annonsen blev det inte

Vet inte hur jag ska göra med den här
http://www.tradera.com/KALLE_ANKA_1964_83_stor_samling_165_st_i_fint_skick_REA_1_KR-auktion-42829330

Intressant

en fråga till magnus: Vilket nummer 1948 har du? Just nu känns det hopplöst att bli komplett i Kalle Anka & C:O då det är så många + att jag har inte råd med dyrgripar

På wikipedia så står detta:
Kalle Anka & C:o är Sveriges äldsta ännu utkommande serietidning. Tidningen utges idag veckovis av Egmont Kärnan. Första numret utkom i september 1948 och kostade då 60 öre. 51 år senare, den 25 september 1999, såldes ett toppexemplar av samma nummer på auktion för 170.000 kronor.

Borde det inte så att Kalle Anka nr 1/1948 är värd 170 000 kr på seriesam?
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

[quote="Martin"]

Jag samlar på knasen 91:an 87:an fantomen Lucky luke tintin också om du undrade
Den blocket annonsen blev det inte

Vet inte hur jag ska göra med den här
http://www.tradera.com/KALLE_ANKA_1964_83_stor_samling_165_st_i_fint_skick_REA_1_KR-auktion-42829330

Intressant

en fråga till magnus: Vilket nummer 1948 har du? Just nu känns det hopplöst att bli komplett i Kalle Anka & C:O då det är så många + att jag har inte råd med dyrgripar

På wikipedia så står detta:
Kalle Anka & C:o är Sveriges äldsta ännu utkommande serietidning. Tidningen utges idag veckovis av Egmont Kärnan. Första numret utkom i september 1948 och kostade då 60 öre. 51 år senare, den 25 september 1999, såldes ett toppexemplar av samma nummer på auktion för 170.000 kronor.

Borde det inte så att Kalle Anka nr 1/1948 är värd 170 000 kr på seriesam?
[/quote]

Ett värde på en tidning kan inte baseras på endast en utförd affär, eftersom man inte alltid känner till anledninigen till att köparen betalar så mycket som han gör. Det kan ju vara en tillfällighet.
Ett värde är vad köpare är villiga att betala inte bara en gång, utan kanske 100 gånger eller ännu fler.

Att börja samla på en serie betyder ju inte att man bara måste köpa just den. Jag samlar på Kalle Anka, men köper när jag har lust.
Dyrt måste det inte vara, men det krävs tålamod.
Jag köpte 60-tals årgångar för ungefär samma pris som dom kostade nya. Säljaren kunde inte förstå hur vissa hade mage att ta 20-30:-/st för gamla tdninigar [:D]
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Martin"]

Jag samlar på knasen 91:an 87:an fantomen Lucky luke tintin också om du undrade
Den blocket annonsen blev det inte

Vet inte hur jag ska göra med den här
http://www.tradera.com/KALLE_ANKA_1964_83_stor_samling_165_st_i_fint_skick_REA_1_KR-auktion-42829330

Intressant

en fråga till magnus: Vilket nummer 1948 har du? Just nu känns det hopplöst att bli komplett i Kalle Anka & C:O då det är så många + att jag har inte råd med dyrgripar

[/quote]

Det är Thomas E som säljer den samlingen på tradera. Riktigt bra pris, 1.-/styck, lite blandat.

Jag har nr 4 1948.

Det är kul med en KA&Co-samling även om man inte har råd med alla dyrgriparna från 1948-49.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

jag fick av min morsas kusin en nästan komplett kalleanka samling mellan
år 75-80 för typ två år sen[8D]

jag gör som de andra lite längre upp i tråden

favoritkaraktärer:Joakim von Anka och Kalle Anka
favoritserie:minns inte vad den heter
äldsta tidning:nån tidning runt sjuttitalet
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Rosafan här.

Favoritkaraktär: Kalle Anka och Joakim när han är av Barks eller Rosa. Annars blir knösen ganska fantasilös.

Favoritserie: Rosas "Den gamla borgens nya hemlighet, eller brav hemifrån.

Äldsta tidning: Jag vet inte om jag har dem kvar, men på min
6-årsdag fick jag en bunt gamla tidningar köpta på loppis. Då jag fick den i slutet av 90-talet var dom lite slitna, så de var nog från början av 90-talet eller äldre, kanske 70-tal. Den tidning jag minns mest var ett julnummer med en serie där knattarna, Kalle och Joakim (tror jag) firade jul på en ubåt, men knattarna var ledsna för att inte tomten skulle nå dem. Sedan var där även en serie där anksläkten firade jul hos farmor Anka. Där sa Joakim "Farmor, du är fräsch som en nyponros".
Dessa serier brukade min pappa läsa för mig, då jag var liten.
Vet någon vilken tidning och vilka serier jag pratar om så säg till, dom betyder mycket för mig.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Fisherking
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 17:38

Inlägg av Fisherking »

Min favoritkaraktär är nog Musse Pigg. Han är alltid smartare än alla andra.

Samlar 48-59 men är långt ifrån komplett. Är ingen skicksamlare direkt. Äldsta numret är Nr. 2/48 som jag faktiskt har två exemplar av fast det ena är i väldigt, väldigt dåligt skick. Har vidare två inbundna böcker med alla nummer från 48-50 (utom just 2/48) fast de räknar jag inte som enstaka exemplar.

Mitt favoritomslag är nog Nr. 7/52 där Kalle försöker spela på sin flygel men en av knattarna har fyllt den med vatten och badar i den.

Nr. 12/49 är också ett trevligt omslag.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Läste Kalle ankas Guldbok nr 16 idag!

Dem är ju helt vet inte vad jag ska säga men utomordenligt bra

Vad tycker ni om dem?

hur många farbror joakim pocketar finns det?

EDIT: Borde inte den här tråden ligga på Disney, carl barks don rosa mm..
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Martin"]

EDIT: Borde inte den här tråden ligga på Disney, carl barks don rosa mm..
[/quote]
Har du helt rätt i, flyttar tråden. LR 26 - Moderator
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

[quote="Martin"]

Läste Kalle ankas Guldbok nr 16 idag!

Dem är ju helt vet inte vad jag ska säga men utomordenligt bra

Vad tycker ni om dem?

hur många farbror joakim pocketar finns det?

EDIT: Borde inte den här tråden ligga på Disney, carl barks don rosa mm..

[/quote]

Guldböckerna är grymt bra, allt Carl Barks gjort är bra.
Av Farbror Joakim gavs det ut totalt 303 nummer, varav 224 Farbror Joakim, 53 Björnligan, 8 Musses Mysterier och 18 Walt Disneys äventyrsserier.
OT. martin har en del FJ till salu, maila en lista av vad du vill ha./OT
Skriv svar