Kalle Anka tråden

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Stenens vise"]

Jubel och glädje! Var uppe på vinden och hittade KAP 9, 12, 13 och 15, alla i 1:a-upplagor. Sen en massa Farbror Joakim och Äventyrsserier.
[/quote]

Snyft, varför har jag inte en vind[:(] Di man alltid kan gå och få "Bingo" när man har tråkigt. Kan ju annars gå till lång garderoben och läsa pappas gamla 50-tals kalle samling.[8]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

AHH, lucky you. 50-talare är inge dålit det heller. Min gamle man har aldrig varit sammlare, ens köpt Kalle regelbundet. Mina mängder Kalle är otaligt större än farsans. Men serier gillar han och i bra skick är de med. Dessa kan faktist dock vara mina, vet att jag fick massa loppistidningar som liten. Pappor är bra!
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Stenens vise"]

AHH, lucky you. 50-talare är inge dålit det heller. Min gamle man har aldrig varit sammlare, ens köpt Kalle regelbundet. Mina mängder Kalle är otaligt större än farsans. Men serier gillar han och i bra skick är de med. Dessa kan faktist dock vara mina, vet att jag fick massa loppistidningar som liten. Pappor är bra!
[/quote]

Pappor är bra! Ska spara min samling så jag också kan vara en god fader[V]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Min grabb kommer väl säkert att revoltera genom att bränna tidningar och läsa superserier, men jag sparar mitt ändå[:D].
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Stenens vise"]

Min grabb kommer väl säkert att revoltera genom att bränna tidningar och läsa superserier, men jag sparar mitt ändå[:D].
[/quote]

[:D] Nu börjar vi ju nästan snacka helgerån! Att bränna Disney och läsa typ Marvel är en synd enligt mig. Råder dig att skaffa dig ett brand säkert kassaskåp och låsa in samlingen där tills ungen fått lite mera vett i skallen![:D]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Inlägg av s4. »

Hej!

Nu börjar det bli dax att förlänga prenumrationen på Kalle Anka, vad i hela friden ska man göra? Senaste året har var och varannan Kalle legat i mer eller mindre trasor innanför brevinkastet, ändå har jag en prenumration utan bilagor.
Ska man köpa lösnummer är risken stor att man missar någon tidning samt att leksakerna förstör tidningen.
Nu låter jag som en riktig sur pelle, men jag är trött på att få trasiga tidningar. Har påtalat det till förlaget men fått dålig respons och inga tidningar i utbyte. Kanske har jag en våldsam brevbärare, vem vet?

Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="s4."]

Hej!

Nu börjar det bli dax att förlänga prenumrationen på Kalle Anka, vad i hela friden ska man göra? Senaste året har var och varannan Kalle legat i mer eller mindre trasor innanför brevinkastet, ändå har jag en prenumration utan bilagor.
Ska man köpa lösnummer är risken stor att man missar någon tidning samt att leksakerna förstör tidningen.
Nu låter jag som en riktig sur pelle, men jag är trött på att få trasiga tidningar. Har påtalat det till förlaget men fått dålig respons och inga tidningar i utbyte. Kanske har jag en våldsam brevbärare, vem vet?


[/quote]

Har också fått trasig tidningar när brevbärare har fått ett såkallat "damp" på leksaken och tryckt in tidningen med vål och detta resulterar i ond bråd tidnings död.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag förstår att ni bor i lägenheter, eller? Jag bor i villa och har aldrig haft brevbärarproblem, men många baksidor har förstörts av det där kladdiga som fäster leksaken vid tidningen. Förstår inte varför de inte bara kan låta den ligga löst i påsen.
Dock ser jag nästan framm emot nästa veckas leksak, en liten modell av pengabingen, som en spargris om jag inte förstått det fel. Leksakerna SKA HA MED DISNEY ATT GJÖRA annars är det bara tråkigt!
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Själv har jag nästan aldrig problem.

Får fina och släta tidningar varje onsdag eller torsdag. Leksakerna drar jag bort försiktigt och det ar hänt 1 gång på 2 år att en baksida gått sönder.
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Stenens vise"]

Jag förstår att ni bor i lägenheter, eller? Jag bor i villa och har aldrig haft brevbärarproblem, men många baksidor har förstörts av det där kladdiga som fäster leksaken vid tidningen. Förstår inte varför de inte bara kan låta den ligga löst i påsen.
Dock ser jag nästan framm emot nästa veckas leksak, en liten modell av pengabingen, som en spargris om jag inte förstått det fel. Leksakerna SKA HA MED DISNEY ATT GJÖRA annars är det bara tråkigt!
[/quote]

Bor i lägenhet just nu, när jag bodde i villa så kom den alltid helskinnad ner i brevlådan. Ska kila ner till affären och köpa mig det senaste nr av Kalle(har inte fått det). Skiten på baksidan är ett ganska irriterande störnings moment när man i frustration ska skita bort det bensin-luktande leksaken, har hänt att jag fått stora skador någon gång men främst många små skador.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Som jag förstått det så går det att avbeställa leksakerna om man kontaktar Egmonts kundtjänst.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Marqus"]

Som jag förstått det så går det att avbeställa leksakerna om man kontaktar Egmonts kundtjänst.
[/quote]

Japp, det kan man. Men egmont klantade sig, skickade inte ut fakturan, ringde dom flera gånger, efter ett tag kom fakturan å cirka 5 nr på posten.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
kesler
Very Good
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 13:40
Ort: Sverige

Inlägg av kesler »

var uppe på vinden nyss och hittade en kalle anka & c:o bilaga. Medföljer tidning nr 2 1978. "Spökslottet i Ankeborg"

[img]http://uppladdning.net/bilder/0/35d0bf772a718dd29dbe80128838ad03.JPG[/img]

ovanlig? vanlig? gärna lite info..eller om någon kanske är intresserad.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

En sak helt appropå.

Jag minns att jag hade som stora utvikbara bakgrunder där man gnuggade fast figurer ur Kalle Anka på, det var säkert en 3-4 olika stora hopvikbara ark.

Nån annan som mins dessa?
Man kunde liksom hittat på stora senarion själv med figurena, minns att jag gillade dem.
Man köpte dem kompletta med gnuggfigurer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="Agentum"]

En sak helt appropå.

Jag minns att jag hade som stora utvikbara bakgrunder där man gnuggade fast figurer ur Kalle Anka på, det var säkert en 3-4 olika stora hopvikbara ark.

Nån annan som mins dessa?
Masn kunde liksom hitat på stora senarion själv med figurena, minns att jag gillade dem.
Man köpte dem kompletta med gnuggfigurer.
[/quote]
Jag har en sådan med familjen Flinta från 1978. Från italienska KALKITOS.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De kanske fanns länge med då.

Minns att någon var mer Musse Pigg inriktad tex.

Kan jag ha haft dem på 70-talet, javafasen kanske, men du vet Familjen Flinta är för gammalt för mig.
Vad jag menar att det måste ändå varit godkända grejor från Disney, har inte tänkt på de där på 25 år käns det som.

För den som fortfarande fattar noll så var det helt enkelt ett sett med en A2 stor bakgrund utan mer än grundläggande motiv på och sen gnuggark med figurerna i fråga, sen fick man hitta på sin egna historia utifrån det, jag minns att jag var väldigt road av detta.

Man kunde ha Kalle i ful fart mot björnligan och Joakim smitandes med guldi skottkärror osv.
Fasen har aldrig dessa grejor diskuterats här kanske?

Med stenhårt tänkande tror jag tat jag hade andra Disney med, typ Bernard och Bianca, med en stor bild över träsket och båten och sen krokodiler och annat som gnuggfigurer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Vad tycker ni om Kalle Anka & C:o 2008? Jag är glad över Ankeborgs Postens come back. Kalle verker gå ut stenhårt med både Rota & Rosa. Om det fortsätter så här så vlir jag överlycklig.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Nästa vecka kör de förutom forsättningen på Rotas serie van Horn´s "Spöket på Kamikazebranten". Synd nog har jag redan läst den då den gick med i HoF med honom, men den är bra endå. Tycker det är viktigt att de kör lite mer reprisserier av de stora så att unga läsare lär sig och skolas till nya ankister.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Jag har också läst "Spöket på Kamikazebranten" i HoF. Unga läsare har väl ingen aning vem Van Horn och Rota är, så det är bra att dom får läsa lite av deras verk. Jag skulle uppskatta flera repriser i Kalle Anka & C:o, roligare med repriser än Holländskt skräp. Kul att se Emil Örn i senaste numret, han syns inte så ofta i dagläget.
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Nej, tror att senaste gången jag såg honom i en mordern tidning var 2001-2002, i sammband med hans del i brottsarkivet de körde. Andra som varit länge bortglömda som dök upp där var proffesorerna Eks, Dubbelex och Trippelex (ursäkta stavningen) och advokat Fusky.

Betvivlar däremot att barnen av nutiden inte känner till Marco Rota. Möjligtvis att de inte kommer ihåg hans namn, men som 9-åring minns jag tydligt reaktionerna över "Sarascéernas natt", lyckligtvis hittade jag denna tidning i sommras [:)]. Vad som vore bra om egmont gjorde skulle vara att följa Gladstone comics bana och ha mer intressanta (d.v.s ankistiska) fakta i varje nr., inte det meningslösa taffset de ha idag.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Skriv svar