NAFS(k)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av Erik S »

Anders1 skrev:Efter Kalle Anka & Co:s samlade årgångsböcker följer NAFS(k) trenden och ger ut NAFS(k)uriren 1-4 samlat i faksimilutgåva med lite extramaterial. Nyligen skickad gratis till alla medlemmar. Trevligt för alla oss nostalgiker och förhoppningsvis även intressant för yngre generationer.

Ett exemplar av faksimilutgåvan hamnade även hos Bild & Bubblas recensionsavdelning och slutligen på mitt bord. Jag tycker att det var rolig läsning och mina tankar finns att läsa här: http://bildobubbla.se/recensioner/nafskuriren-nr-1-4/
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Erik S skrev:Ett exemplar av faksimilutgåvan hamnade även hos Bild & Bubblas recensionsavdelning och slutligen på mitt bord. Jag tycker att det var rolig läsning och mina tankar finns att läsa här: http://bildobubbla.se/recensioner/nafskuriren-nr-1-4/

Trevligt! Alltid kul att de gamla numren uppskattas! Detta är historia även för mig som gick med i föreningen 1981, men jag kan intyga att diskussionerna om tecknare, olika utgåvor, skickbedömning etc var intressantare när det inte fanns någon facit utan fältet i mångt och mycket var öppet för spekulationer. Fastän det är oerhört bekvämt att ha alla uppgifter bara en knapptryckning bort kan jag ibland sakna den tiden... [;)]

Kongressen 1981 när jag inte kände någon annan i föreningen:

Bild

Stående: Per Vedin, Karl-Erik Lindkvist, Peter Nyrén, L-G Bäckström, Mikael Hansson, Patrik Nilsson, Jan Johansson. Knästående: Dan Grönstedt, Stefan Diös, Greger Nässén. Liggande: Anders Berglund
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: NAFS(k)

Inlägg av Rufus »

K-E Lindkvist skrev:Trevligt! Alltid kul att de gamla numren uppskattas! Detta är historia även för mig som gick med i föreningen 1981, men jag kan intyga att diskussionerna om tecknare, olika utgåvor, skickbedömning etc var intressantare när det inte fanns någon facit utan fältet i mångt och mycket var öppet för spekulationer. Fastän det är oerhört bekvämt att ha alla uppgifter bara en knapptryckning bort kan jag ibland sakna den tiden... [;)]


Absolut! Dessutom var det roligare att köpa Anders Berglunds Carl Barksindex (specialnr av NAFS(k)uriren) och sen leta efter en massa olika tidningar, istället för att hosta upp en massa pengar och få Carl Barks samlade verk hemskickat.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

I NAFS(k) s Facebookgrupp har jag lagt till ett album som jag börjat fylla med bilder på diverse udda ting: "Rariteter och kuriosa". Lite ovanligare saker för dem som samlar på kringmaterial från svensk Disneyutgivning. Ta gärna en titt, och har du nåt som du känner skulle platsa där får du gärna fylla på. [:-)]
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 213&type=1
Castley
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 13 jun 2014, 00:25

Re: NAFS(k)

Inlägg av Castley »

Blev nyligen medlem. Knatte, förvisso, men det ger ju bara förmåner! Fick mitt brev i höstas, och var med på höstmötet. Mycket trevlig förening!
313
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Kvacket 1/15 kom tillsammans med NAFS(k)uriren 41, första numret på 41 månader! Det var sannerligen på tiden. [?]

Bild

Omslaget är för övrigt tecknat av en känd serieforumit. I Kvacket meddelas att det nu är klart att NAFS(k) skall medverka på årets upplaga av SIS, 9-10 maj. Om någon vill hjälpa till med detta är det bara att höra av sig.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Och dessutom har samma serieforumit bidragit med en del tidigare opublicerade synopsis från Barks arkiv. Historier med Farbror Joakim, Magica de Hex och Oppfinnar-Jocke skrivna av Carl, Gare och Peggy trycks för första gången i det här numret. +en sångtext av Carl! [:)]
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Via NAFS(k):s twitterflöde nås jag av nyheten att Kvacket 1-2015 nu är tillgängligt i HTML-format för icke-medlemmar. Medlemmar har som vanligt kunnat läsa det i pdf-format i flera veckor redan! [8D]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det blir årsmöte i NAFS(K) lördagen den 25 april 2015, men inte i den traditionella lokalen Åttingen på Reimersholme (stängt på grund av renovering). Istället kommer föreningen att hemsöka en annan ö i Stockholm, Kungsholmen.
Platsen för årsmötet är kvarterslokalen på Orvar Odds väg 5 i Fredhäll på västra Kungsholmen (närmaste T-banestation är Kristineberg, sen går man söderut längs Nordenflchtsvägen och Fredhällsgatan). Mötet startar i vanlig ordning klockan 13.13.

Utöver val av ny styrelse skall det även diskuteras och beslutas
om en proposition från styrelsen om stadgeändringar och en motion om villkor för hedersmedlemskap.

Sen blir det naturligtvis förfriskningar, filmvisning, frågesport och allt annat som hör ett NADS(k)-möte till. Var där eller var fyrkantig som det brukar heta.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det blev ett bra årsmöte med nästan 20 deltagare (fast det tydligen var svårt att hitta till lokalen). Jag har bloggat om det här (med lite bilder).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Kvacket nummer 2/2015 har en tid nu funnits att läsa för vem som helst. Här finns bland annat en rejäl listning av 78-varvare med disney-anknytning vilket måste betraktas som fullständigt oundgänglig kunskap, eller hur? Stefan Diös berättar i det också utförligt hur han går tillväga för att hitta på nya Gröngölingstitlar i sina översättningar.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

NAFS(k) kommer att finnas bland övriga föreningar på SIS 2015. Vi har bord på plats F5 jämte Generation T (F4) samt Sef & Sef Stockholm (F2-F3) i Hörsalsfoajén. Vi kommer att ha (k)urirer till försäljning och om någon vill bli medlem kan det säkert ordnas. Ordförande Mats Nilsson har knåpat ihop en frågetävling med asiatiskt tema och det kommer att bli fina priser till vinnarna. Kom förbi och säg "hej!"

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu kan du som ej hade möjlighet att ta dig till Stockholms internationella seriefestival i Kulturhuset förra helgen ändå testa dina kunskaper i den frågetävling som ordföranden, koll. Mats Nilsson, komponerat enkom för detta tillfälle. Kika på http://nafsk.se/quiz/sis2015/ så finns alla frågor och svarsalternativ upplagda där. Hur många rätt får DU?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Koll. 421, Nisse Hellberg, debuterar som sommarpratare 20/7 (undrar om han fortfarande är NAFS(k)-medlem?). http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6175948
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

K-E Lindkvist skrev:undrar om han fortfarande är NAFS(k)-medlem?

Koll. Hellberg bekräftar via NAFS(k):s mailinglista att han i allra högsta grad är medlem och "välkomnar alla glada ankister att lyssna den 20:e juli."
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: NAFS(k)

Inlägg av Rufus »

Jag har nu lyssnat på Nisse Hellbergs sommarprogram (har inte haft tid att göra det tidigare) och det var ju riktigt bra, tycker jag. För er andra som missade det: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/?programid=2071#

Förutom medlemskap i NAFS(k) har Nisse Hellberg förövrigt en annan seriekoppling också som serietecknare i tidningen Svenska Serier.
Duck Man
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 11 aug 2015, 14:25

Re: NAFS(k)

Inlägg av Duck Man »

Jag skickade in betalningen 9 juni i år, så har ni skickat några kuvert ännu?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av UlfK »

Duck Man skrev:Jag skickade in betalningen 9 juni i år, så har ni skickat några kuvert ännu?


Vi skall väl från Serieforum.se:s sida påpeka att den här tråden inte är ett officiellt organ för NAFS(k), även om många av dess medlemmar läser och postar här. Vill man kontakta föreningen gör man det lämpligast via deras e-post kansli@nafsk.se.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Om knappt två veckor, 24/10, är det dags för NAFS(k):s höstmöte. Lokalen Åttingen på Reimersholmsgatan 45 är nu nyrenoverad och fin så vi flyttar nu tillbaka mötesverksamheten dit. Tid är som vanligt 13.13. Det blir säkert kul, och både nya och gamla kollusorer är hjärtligt välkomna.

Om filmen Insidan ut fortfarande finns på repertoaren tänker man sig ett gemensamt besök för att se denna efter mötet.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: NAFS(k)

Inlägg av Ankist89 »

För att kompensera att beskedet om höstmötets datum kom med så kort varsel är nu även tiden för nästa års årsmöte bokad: 23 april 2016.
K-E Lindkvist skrev:Om knappt två veckor, 24/10, är det dags för NAFS(k):s höstmöte.

Om drygt två veckor, menar du väl? 18 dagar blir det om jag har räknat rätt, men jag är visserligen ingen fena på räkning ...
Skriv svar