NAFS(k)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: NAFS(k)

Inlägg av Rufus »

NAFS(k)uriren har efter flera års väntan kommit ut med ett nytt nummer. Nr 42, vilket ju även innebär en koppling till det litterära verket "Liftarens guide till galaxen". Temat för detta nummer är dock nostalgi, och den första artikeln handlar om en djupdykning i arkiv och dyl, och det blir lite för nördigt tom för min del. Annars brukar jag gilla de artiklar som Anders Berglund har skrivit, men här blev det för mycket kring sånt som helt enkelt inte intresserar mig. Däremot gillar jag artikeln om den gamla tobaksaffären som tydligen var något av Sveriges första seriebutik mer eller mindre. Allra mest intressant och bäst tycker jag att USA-resereportaget var, men det har förmodligen en hel del att göra med att jag personligen känner samtliga av de fyra resedeltagarna.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Eftersom Kvacket 1/2019 nyss anlände i brevlådan påmindes jag om att jag ännu inte länkat till nummer 5/2018. Men nu är det gjort.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: NAFS(k)

Inlägg av Rufus »

Värt att uppmärksamma är förövrigt detta alldeles utmärkta avsnitt av Kalle Linds Snedtänkt https://podtail.com/sv/podcast/snedtank ... en-ankism/ med ankisten, översättaren och NAFS(k)grundaren Stefan Diös.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Här är länk till Kvacket 1/2019 i html-format på föreningens hemsida.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Naturligtvis deltar NAFS(k) under båda dagarna på Stockholms Internationella Seriefestival, 6-7 april.
På grund av stambyte i Kulturhuset vid Sergels torg är arrangemanget i år utlokaliserat till Konstfack, LM Ericssons väg 14 (T-bana Telefonplan på linje 14).
Öppet 11-17 båda dagarna.
Vi finns vid bord 136 till höger om entrén. Kom gärna förbi och lös vår knepiga frågesport.

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Under helgens riksankistkongress, Lycko-Ankon i Karlstad (med tema Alexander Lukas & tur) passade deltagande kollusorer idag på att fira Kalle Ankas 85-årsdag med denna läckra tårta, framställd av föreningens vice ordförande, tillika Ankon-värd:

Bild

Det slog mig också att det nu är 35 år sedan denna jubileumsmugg var aktuell. Jösses vad tiden går.

Bild

Ni har väl förresten inte missat den digitala jubileumstidningen som finns att läsa på Readly (om man nyttjar denna tjänst)?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu finns tjugo av mina bilder från Lycko-ankon i Karlstad att beskåda på NAFS(k):s hemsida. Ett mycket bra arrangemang och en lyckosam (fniss) återkomst för riksankistkongresserna!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har underlåtit att lägga ut länk till Kvacket 3/2019 så här kommer den. Nu finns också 4/2019 tillgängligt. Detta innehåller bland annat information om föreningens höstmöte nu på lördag 26/10, Don Rosas stundande Sveriegbesök, referat från Lycko-Ankon i Karlstad och en del annat smått & gott.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Här är länk till Kvacket 5/2019 där det står att läsa om föreningens årsmöte, Don Rosas besök i Stockholm, vilka som fått utmärkelsen "högsvans" genom tiderna samt vad koll. Johan Andreasson sysslat med på senare tid.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: NAFS(k)

Inlägg av MrKumquack »

Med tanke på alla evenemang som ställs in i dessa virustider, kommer årsmötet 18 april ändå gå av stapeln som planerat? Eller finns det några funderingar på att ställa in/skjuta upp träffen?
Nu är ju inte detta ett möte i kolossalformat, medlemsantalet till trots. Men jag funderar ändå lite över hur och om någon diskussion pågår, eller om det i dagsläget känns ovidkommande för de ansvariga?
Någon som har koll? Hittar ingen info på hemsidan som motsätter ett möte.
KVACK!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

MrKumquack skrev:Med tanke på alla evenemang som ställs in i dessa virustider, kommer årsmötet 18 april ändå gå av stapeln som planerat? Eller finns det några funderingar på att ställa in/skjuta upp träffen?

I det kommande Kvacket 2/2020 (med pressläggning den gångna helgen) kommer det att finnas relevant information, men så mycket kan sägas att det för närvarande inte finns några planer på att ställa in årsmötet utan målsättningen är att det skall genomföras. Eventuellt kommer det att streamas för de kollusorer som av olika skäl ej närvarar. För att snabbt nå ut med information om det skulle ske ändringar i planerna kommer alla som tänker vara där att uppmanas förhandsanmäla sig på föreningens epost, kansli(at)nafsk.se.

Jag passar också på att posta länken till Kvacket 1/2020, årets första nummer.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

K-E Lindkvist skrev: Eventuellt kommer det att streamas för de kollusorer som av olika skäl ej närvarar.


Det låter ju som en fin-fin idé! Kanon för oss som bor långt ifrån.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: NAFS(k)

Inlägg av Rufus »

Joakim Gunnarsson skrev:
K-E Lindkvist skrev: Eventuellt kommer det att streamas för de kollusorer som av olika skäl ej närvarar.


Det låter ju som en fin-fin idé! Kanon för oss som bor långt ifrån.


Japp! Det vore nice! Ser fram emot en eventuell streaming och en länk till den.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: NAFS(k)

Inlägg av germund »

K-E Lindkvist skrev:Eventuellt kommer det att streamas för de kollusorer som av olika skäl ej närvarar.
Kul! Jag har inte varit på ett NAFS(k)-möte på många många många år, så det kunde ju vara kul. Funderar på om det fanns något sätt att göra mötet interaktivt över nätet...
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: NAFS(k)

Inlägg av MrKumquack »

K-E Lindkvist skrev:
MrKumquack skrev:Med tanke på alla evenemang som ställs in i dessa virustider, kommer årsmötet 18 april ändå gå av stapeln som planerat? Eller finns det några funderingar på att ställa in/skjuta upp träffen?

Eventuellt kommer det att streamas för de kollusorer som av olika skäl ej närvarar.

Jag har länge varit medlem, men ännu inte varit på något möte. Hade långtgående planer på att få ”tummen ur” i år, och delta för första gången. Och så blir det med tanke på yttre omständigheter inte riktig läge för detta. Typiskt!
Men en streamningstjänst skulle onekligen vara ett trevligt substitut! Jag håller tummarna för att dessa planer går i lås. Det vore superroligt!!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: NAFS(k)

Inlägg av MAD »

Det finns många sätt att ha mötet interaktivt. Google hangouts, Microsoft Teams, zoom, slack. På alla dessa går det att ha bild och ljud från alla deltagare och det går att presentera sin egen skärm :-)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: NAFS(k)

Inlägg av Rufus »

Det är nog ovanligt med över 50 st deltagare på NAFS(k)s årsmöte, men jag har för mig att det har hänt, så jag förmodar att det nu inte går att genomföra mötet på det ursprungliga sättet pga den nya lagen om max 50 st personer. Men varför inte göra en streamad variant med enbart styrelsen och kanske några till närvarande och att resten av oss kollusorer följer via internet?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Kvacket 2/2020 har nu tillgängliggjorts i HTML-format här. Den senaste informationen om hur årsmötet skall gå till finns emellertid på ett annat ställe, nämligen här. Man har inför årsmötet genomfört en riskbedömning med åtgärder enligt folkhälsomyndighetens råd som går att läsa här för den som är intresserad.
För egen del lär det bli deltagande på distans, inga resor till Stockholm i april.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: NAFS(k)

Inlägg av K-E Lindkvist »

Sedan en dryg månad kan Kvacket 3/2020 läsas av alla i HTML-format. Där står det om hur det distanserade årsmötet avlöpte, om priser på serieoriginal av Carl Barks och en recension av boken Vem är vem i Ankeborg?. Dessutom har Per Starbäck komponerat ett ankistiskt korsord som även går att lösa på webben. Varför inte göra ett försök? Så svårt är det inte!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar