Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

zlv skrev:Och vart är det exet som Blekenberg sålde på Tradera för ett tag sedan? (Gick för 107000:-) Eller blev det aldrig sålt?


Det är bara "topp" noteringar på 1:or. Man kan se det lite som aktiemarknad (i bland upp eller ned). Det är köparens marknad.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

zlv skrev:

Och vart är det exet som Blekenberg sålde på Tradera för ett tag sedan? (Gick för 107000:-) Eller blev det aldrig sålt?



Det exemplar som Blekenberg sålde låg väl bra nära NM vill jag minnas, dum som jag var printscreenade jag inte auktionen. Jag har för mig att reservationspriset uppnåddes, men som tidigare sagts ska köpare förbli hemliga. Eftersom det enligt uppgift var mer än fem år sedan listan uppdaterades borde inte det exemplaret vara listat.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Krusty skrev:Eftersom det enligt uppgift var mer än fem år sedan listan uppdaterades borde inte det exemplaret vara listat.


Listans "ägare" uppdaterar varje gång som någon av Kalle Ankorna byter ägare (gäller dom 30 bästa). Så någon gammal lista är det inte (kanske 1 år). Men det innebär inte att "Topp"-prisbilden ändras i listan, bara ägarna.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Det som saknas på listan är m.a.o. när exemplaret senast bytte ägare.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

zlv skrev:
Det som saknas på listan är m.a.o. när exemplaret senast bytte ägare.


Håller med, det är en mycket intressant uppgift. Lätt att tro att årtalet i listan står för det, men det är året då tidningen blev känd. F B borde ha uppgiften om året för senaste försäljningstillfället, listan skulle bli ännu bättre om det finns med.

En detalj: Skall inte skicket på Svenander #3 vara VF+, om det är 8,5 med siffror?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Thomas E skrev:
Kung Orne I skrev:Konsumentprisindex just nu: 289,41
Dito 1999 (september): 255,7

289,41/255,7*178500 = 202 032 kr

Inflationen har varit låg de senaste åren... [:)]


Ha, det där har jag skrivit insändare om, KPI är en ren bluff för att hålla nere pensioner och socialbidrag. Villan jag köpte 1999 för 2 mkr kostar nu 5 mkr. Elen kostade 50 öre/kwh, nu kostar den 1 kr. Bensinen kostade 8 kr, kostar nu 11 kr. Att posta 3 kg paket kostade 80 kr. Nu kostar det 130 kr. BMWn jag vill ha kostade 350.000 kr, nu kostar den 650.000 kr. Osv osv... Det är riktigt att tomat-priserna gått ner. Men de tar inte särskilt stor del av min hushållskassa. Att äga Kalle 1/48 i lyxskick = att äga BMW.



Nu är det ju så att kpi tar hänsyn till inte bara dyra villor och bilar, utan allt, även villor som sjunker i glesbygd, och allt annat som vi handlar. Det vore mycket intressant om du hade bevis för dina konspirationsteorier om att kpi är en bluff.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Angående exemplar på listan som vi inte vet vad som har hänt med sedan många år tillbaka, är det nog ingen större risk att de har blivit slängda. Däremot finns ju risk för att dom har gått ner i skick, pga t.ex. dålig förvaring eller pga skador som uppkommit i samband med transporter eller dyl.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Kung Orne I skrev:Nu är det ju så att kpi tar hänsyn till inte bara dyra villor och bilar, utan allt, även villor som sjunker i glesbygd, och allt annat som vi handlar. Det vore mycket intressant om du hade bevis för dina konspirationsteorier om att kpi är en bluff.

Jag har inga bevis, men jag kan se det i min egen vardag. Vad kostade din grannes villa/lägenhet 1999? Vad kostar den idag? Har den stigit mer än KPI 13% ? Har den kanske stigit 100%? Tar ett villaköp en stor del eller en liten del av en familjs inkomst?

Kan du nämna någon enda sak som sjunkit i pris sedan 1999? Jag tror inte riktigt på teorin om att "priserna tar ut varann". Jag har ingen förklaring till KPI-felet, annat än att de mäter på fel varor eller på fel sätt.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Nu köper ju inte alla villor i attraktiva villaområden, så det är kanske dock en liten del som inte påverkar så mycket som du tror. Eller oxå mäter man bara vissa priser, vilket vore märkligt.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

(Då dessa frågor är relevanta här tog jag mig friheten att flytta hit dem från en annan tråd.)

Thomas E skrev:
(Det kommer en uppdaterad lista med alla kända fina ex av Kalle 1/48 på seriesam om någon månad. Det har funnits många fel när det gäller skicksättningen i den gamla listan. Nu har jag och en annan samlare tittat igenom de flesta exen. "Matuska 1" ligger t.ex på plats 5. I o m att listan blir officiell tror jag det blir enklare för toppsamlarna att sälja sina lyxex. En enklare CGC-början i Sverige)

Är det den reviderade listan du skriver här ovan som är publicerad här på forumet nu?

Thomas E skrev:
Tidigare har bara en person bedömt lyx-Kalle-ettor. Nu är vi tre.

Om jag förstått rätt är listan som publicerats här på forumet Frank Blekenbergs verk. Och han är den som tidigare ensam bedömt lyx-Kalle-ettor? Är FB en av de tre du nämner ovan? Hur kommer det sig isåfall att listan publiceras här och inte på SS´s hemsida? Vem är den tredje personen?

Jag ser stora brister i trovärdigheten kring denna treenighet. Betvivlar dess existens.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Den redan publicerade listan innehåller tidningar bedömda av flera personer.

Övriga personer som deltar är ointresserade att förekomma med namn på serieforum. Jag har själv raderat samtliga mina inlägg här i denna fråga av hänsyn till dem. Glöm att jag skrev något.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Thomas E skrev:

Övriga personer som deltar är ointresserade att förekomma med namn på serieforum.
Betvivlar deras existens.


Thomas E skrev:
Jag har själv raderat samtliga mina inlägg här i denna fråga av hänsyn till dem. Glöm att jag skrev något.

Fegt. Som vanligt står du inte till det du skriver.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

ellingen skrev:Fegt. Som vanligt står du inte till det du skriver.

Du kanske kan rannsaka dina egna inlägg och insatser? Om de hållit högre klass hade fler vågat skriva här på serieforum. Jag känner många som i direkt tilltall till mig sagt "hur KAN du skriva på serieforum?". Jag tror inte du fattar hur mycket som hade kunnat skrivas här om serieforums medlemmar varit trevligare.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Jag känner många som i direkt tilltall till mig sagt "hur KAN du skriva på serieforum?".

Tomas, läs nu noga och läs gärna om ifall du inte förstår innebörden i vad jag nu skriver. Majoriteten av Serieforums användare ger fullkomligen sjutton i om du skriver här eller ej. Jag också, faktiskt. Det du tillför är på sin höjd av tveksam karaktär, mest är det faktiskt dålig stämning och gnäll om jag ska vara riktigt ärlig. Vi står inte och faller med om Tomas E finner den stora nåden att sänka sig till att delta i debatterna här. Detta är inte första gången du tjafsar om det här. Nu är jag emellertid trött på ditt tjat.

Tomas, upprepar du dessa ord en gång till här på forumet så att jag ser det så ska jag gå din vän till mötes och helt enkelt kasta ut dig härifrån med ändalykten före. På det sättet slipper du nämligen att vidare delta i våra aktiviteter och på det sättet utsätta dig för de risker som din vän anser att vårt forum utgör för den egna personen. Inga varningar eller tillsägelser, det blir omedelbar IP-banning. Är det uppfattat?

/admin
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Thomas E skrev:
ellingen skrev:Fegt. Som vanligt står du inte till det du skriver.

Du kanske kan rannsaka dina egna inlägg och insatser? Om de hållit högre klass hade fler vågat skriva här på serieforum. Jag känner många som i direkt tilltall till mig sagt "hur KAN du skriva på serieforum?". Jag tror inte du fattar hur mycket som hade kunnat skrivas här om serieforums medlemmar varit trevligare. Ibland undrar jag över den mentala hälsan här.


Jag tycker precis tvärt om. I många forum figurerar det massor av galningar och Internettroll som mest är där för att förstöra och häva ur sig dumheter.

I detta forum ser jag inget sådant alls, mycket tack vara Admins vakande öga.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Admin skrev:Det du tillför är på sin höjd av tveksam karaktär/admin

Som sagt, rätt dålig stämning här...
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Som sagt, rätt dålig stämning här...

Du har dig själv att skylla. Jag är inte svår att ha att göra med och jag låter de flesta få komma till tals om det mesta. Jag modererar väldigt luftigt för att inte störa debatten i onödan. Men, sitter en användare och återkommande pratar dynga om det forum denne dagligen besöker och bl.a. har skrivit 1200 inlägg i så tycker jag att denne användare går över gränsen för vad som kan anses vara acceptabelt. Din vän har givetvis rätt att tycka vad han vill, han har också rätten att avstå att delta här. Även du har rätt att tycka vad du vill och även du har rätten att avstå från deltagande. Väljer du trots det att vara en del av Serieforum så sätter jag upp en gräns för hur många gånger jag tillåter att du i skrift upprepar samma för forumet och våra övriga användare ytterst kränkande harang. Du har talat om din åsikt vid ett flertal tillfällen, du har även talat om vad din vän tycker. Det är bra nu.

Detta är för övrigt det sista som dryftas om detta. Mitt beslut är inte öppet för diskussion.

/admin
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Ett exemplar som jag bedömer till VG+ 4,5 eller VG/FN 5,0 klubbades förra helgen på Göteborgs Auktionsverk för 31.000 plus 20% kommission.

http://www.goteborgsauktionsverk.se/Auc ... vId=168717

Ett ganska stadigt pris mao.
Något att notera för alla katalogmakare.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Magnus skrev:
Ett exemplar som jag bedömer till VG+ 4,5 eller VG/FN 5,0 klubbades förra helgen på Göteborgs Auktionsverk för 31.000 plus 20% kommission.

http://www.goteborgsauktionsverk.se/Auc ... vId=168717

Ett ganska stadigt pris mao.
Något att notera för alla katalogmakare.


Ett i princip identiskt ex gick i Kristianstad för ca 2 månader sen.
Pris 16000.
Även det noterades. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Skriv svar