Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

colligo skrev:
Magnus skrev:
colligo skrev:Seriesam utlovar på Tradera en etta till nästa vecka för hisnande 250.000kr (Svenander nr2 i listan viskade en liten fågel, någon som kan bekräfta det?). Ska bli väldigt spännande att se om den blir såld och till vilket peng!

(se under senast postade auktioner, bla http://www.tradera.com/fantomen-1953-nr ... _166203358)


Vad hände?


Inte ett jota ännu. Ligger ute några tidiga KA julböcker (publicerade förra veckan) med samma utfästelse; nästa vecka. Så det är upp till bevis denna veckan då kan man tycka. Kan tänka mig att man som säljare vill ha viss medial bevakning av den här typen auktion för att garantera störst utdelning - kanske det som dragit ut på tiden? Ska oavsett bli otroligt spännande att se vad den går för!


Det är ju annars ett bra sätt att skapa hajp kring sina auktioner. Att utlova den heliga graalen i svenska seriesammanhang. Med den formuleringen behöver man ju heller inte ändra något. Den är alltid giltig tills solen slutar lysa.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av rkaj »

Bobo skrev:Ännu en Kalle-etta till salu.
Vet ej vilket skick den har, men gissar på Fair?


Hm. "begynnande släpp i bindning" står det, men på bilderna ser det ut som att ryggen inte sitter ihop över huvud taget. Jag skulle nog snarare säga poor än fair. Fast resten av sidytan ser ju rätt ok ut. Så vill man ha den att scanna för att läsa på skärm kan det vara ett lämpligt exemplar. Fast då är det väl vättigare att använda ett nytryck ändå.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

Bobo skrev:Ännu en Kalle-etta till salu.
Vet ej vilket skick den har, men gissar på Fair?
...
Lauritz estimate på 6000:- +20% känns dock lite lågt.

/Bobo


Jag tycker det verkar fullt rimligt.
Det är t o m spot-on på seriesams-katalognotering inkl. provisionen, sammamträffande? [;)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Bobo »

Vad jag kan se ger inte seriesam en direkt prisnotering för Kalle-ettan i PR/FR, utan en mer generell bedömning av alla tidningar i detta skicket. Jag tror intressenter är villiga att gå klart över 7200:-, säg 10000:-?

Vi får se vem som har rätt [8D]

/Bobo
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vad tusan är det för pajasfasoner att fotografera tidningen bakom plexiglas? Fyra bilder och ingen på baksidan, för 250 lakan, nej bättre än så får det allt vara.

Thomas: du läser säkert här fortfarande, hur tänkte du här egentligen. Jag har sett auktioner för prylar under 10 kr med bättre och fler bilder än du har, nu får du allt ta och skämmas lite tycker jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Bobo »

Någon som vet vad Thomas gav för den 2007?

/Bobo
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

Bobo skrev:Någon som vet vad Thomas gav för den 2007?

/Bobo


Tror inte det var via någon offentlig auktion.
Troligen en enskild affär, eller hur ligger det egentligen till?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

Labrador Road 26 skrev:Vad tusan är det för pajasfasoner att fotografera tidningen bakom plexiglas? Fyra bilder och ingen på baksidan, för 250 lakan, nej bättre än så får det allt vara.


Skicket på Svenander-2 har varit känt sedan länge.
Så det fanns väl ingen anledning att ta ut den ur plexit bara för fotot.

Däremot är Svendander-2 Vf-Nm 9.0 enligt listan och inte NM- 9.2 som det står i annonsen.

Vore det inte en bra idé att officiellt gradera dessa topp-3 ex. så inte alla gör sin egna bedömning vid varje försäljningstillfälle?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Nima »

Den med tryckfel väntade jag mig inte att se på Tradera.
Minns att jag läste för flera år sen att Thomas Eliasson skrev att han aldrig skulle skiljas från den tidningen.


Stab in the dark - de kommer förbli osålda.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Bobo
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 10:19
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Bobo »

Nu är det en person (alias JULIUS) som lagt bud på alla (?) Kalle 1948-1949 förutom ettan 1948. Kan detta månne vara ägaren till nr 1 eller 2 på Kalle-ettans lista som finns angiven först i denna tråd? Nu spekulerar jag hej vilt.

/Bobo
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Magnus skrev:Vore det inte en bra idé att officiellt gradera dessa topp-3 ex. så inte alla gör sin egna bedömning vid varje försäljningstillfälle?


Jag tycker nog att det vore en mindre katastrof. Vad är det som säger att en tidning behåller sitt skick mellan ägare? Jag förstår din tanke, men jag tror att det är farligt att gradera på det sättet. Gradering är mer färskvara än så.

Nu är ju 9.0 VF/NM och 9.2 NM- väldigt snarlika i utseende, så här är det ingen stor sak, men jag skulle nog bli misstänksam om någon graderade upp en tidning från, säg, 7.5 VF- till 9.4 NM vid ägarbyte.
Senast redigerad av 1 APenny4YourThoughts, redigerad totalt 0 gånger.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Bobo skrev:Nu är det en person (alias JULIUS) som lagt bud på alla (?) Kalle 1948-1949 förutom ettan 1948. Kan detta månne vara ägaren till nr 1 eller 2 på Kalle-ettans lista som finns angiven först i denna tråd? Nu spekulerar jag hej vilt.

/Bobo


Jag är inte säker på att en ägare/samlare av Kalle-ettor nödvändigtvis är speciellt intresserad av nr 2, 3, 4 och så vidare.

Man kan nog misstänka att man samlar på helt andra premisser.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av MagnusR »

Nima skrev:Den med tryckfel väntade jag mig inte att se på Tradera.
Minns att jag läste för flera år sen att Thomas Eliasson skrev att han aldrig skulle skiljas från den tidningen.


Den känns roligare än de "vanliga".

/Magnus
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av burnout »

Bobo skrev:Någon som vet vad Thomas gav för den 2007?

/Bobo



Jag vet vad priset var, Tyvärr är det inget som jag kan sprida vidare eftersom jag har fått listan över "godkända kalle 1:or" som sedan gjordes om till den listan som finns här på forumet och löftet var att inte sprida vem som ägt den tidigare köpt den/sålt den och för vilka summor. Billig var den inte kan jag skriva. Detta "svennander 2" är den 3:e bästa.

Frågan är om det är lite "Fiske" på g? Det kommer kanske att skrivas lite om det i Ab och Expresse och kanske lokaltv snart igen. då ligger hans obj. i fokus och det ena drar med sig det andra.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

Bobo skrev:Någon som vet vad Thomas gav för den 2007?

/Bobo


Även om burnout inte kan säga vad priset var så kan det högsta kända priset 160.000 från 1984 ge en indikation.
Priset 2007 kan inte ha varit högre, enkel matematik.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av rkaj »

APenny4YourThoughts skrev:
Magnus skrev:Vore det inte en bra idé att officiellt gradera dessa topp-3 ex. ,,,


Jag tycker nog att det vore en mindre katastrof. Vad är det som säger att en tidning behåller sitt skick mellan ägare?.


De tidigare graderingarna är väl kända bland de som kan tänkas betala såna summor för en tidning. Sen är det ju bara att tänka själv. Ett specifikt exemplar kan aldrig bli ett bättre skick än vad den har varit, däremot kan folk vara oense om vilket skick som egentligen gäller.

Visst kan enklare tidningar bli "mindre uppenbart fula" genom att pressas och en del andra åtgärder, men sånt är knappast akutellt på såna här tidningar.

Magnus skrev:Även om burnout inte kan säga vad priset var så kan det högsta kända priset 160.000 från 1984 ge en indikation.
Priset 2007 kan inte ha varit högre, enkel matematik.


Varför skulle priset 2007 inte kunna vara högre än priset 1984? Det högsta kända priset sätter inga gränser på vilka okända priser en tidning varit uppe i, och kronan var ju klart mindre värd 2007 är 1984. Sen är ju i och för sig 160kkr fortfarande rätt mycket pengar, så man kan ju hoppas att priset inte varit högre än så, men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Magnus »

rkaj skrev:
Magnus skrev:Även om burnout inte kan säga vad priset var så kan det högsta kända priset 160.000 från 1984 ge en indikation.
Priset 2007 kan inte ha varit högre, enkel matematik.


Varför skulle priset 2007 inte kunna vara högre än priset 1984? Det högsta kända priset sätter inga gränser på vilka okända priser en tidning varit uppe i, och kronan var ju klart mindre värd 2007 är 1984. Sen är ju i och för sig 160kkr fortfarande rätt mycket pengar, så man kan ju hoppas att priset inte varit högre än så, men det är en annan sak.


Därför att priset 2007 är känt, inom en begränsad krets. Det vet ju alla numera!
Vi får förutsätta att listan är uppdaterad med all känd fakta, eller?
Visserligen är köpare borttaget, men det går trots att utläsa mer än vad som står skrivet.
Förutsättningen är att listan är riktigt förd, annars faller hela resonemanget.
Simma lugnt!
Skriv svar