Kalle Anka & Co Den kompletta Årgången 1963 del 1

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Kalle Anka & Co Den kompletta Årgången 1963 del 1

Inlägg av Magnus »

Fick idag in den nya delen av Kalle Anka & Co Den kompletta Årgången. Förordet är skrivet av forumisten Anders1. Det handlar om samlarbilder med Disneymotiv. Trevlig läsning, bra jobbat Anders1!

[img]http://www.bokrecension.se/images/Q/cb797ce9b985408faa88647a89ee0dfd/9171345558.jpg[/img]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Tack. Jo, det var kul att den äntligen kom ut. Men jag vet i och för sig inte om just mitt förord förtjänar en egen tråd. Minst en användare till här på Serieforum, har också skrivit förord till årgångsböckerna och han har skrivit många fler än jag. Men visst förtjänar årgångsböckerna en egen tråd. Hoppas förövrigt att 1963 inte blir sista årgången som ges ut på det här sättet.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

En bra artikel. Innehållet är korrekt vad jag kan se, vilket inte är så lätt eftersom det bara är samlare som känner till filmisar. Enda felet är JORDEN RUNT 26/1960. Den lilla "samlar-TVn" följde inte med i tidningen, bara bilden. Antingen följde den med Hemmets Journal, eller så kunde man beställa den separat från förlaget. Som 1955 när man fick köpa "TV-n" separat för 25 öre.

Det vore kul med en likadan artikel om Disney-vykort och bokmärken 1938-70. De är nästan ännu snyggare än filmisarna, som är lite taffligt svensk-tecknade.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Thomas E"]

En bra artikel. Innehållet är korrekt vad jag kan se, vilket inte är så lätt eftersom det bara är samlare som känner till filmisar. Enda felet är JORDEN RUNT 26/1960. Den lilla "samlar-TVn" följde inte med i tidningen, bara bilden. Antingen följde den med Hemmets Journal, eller så kunde man beställa den separat från förlaget. Som 1955 när man fick köpa "TV-n" separat för 25 öre.

[/quote]

Men på baksidan på 26/1960 står det ju "Du har säkert redan hittat vår lilla överraskning i det här numret - ett TV-fodral och två roliga samlarbilder." Och längre ner: "Behöver du fler "TV-apparater" skriv då bara en rad till..."

[quote]

Det vore kul med en likadan artikel om Disney-vykort och bokmärken 1938-70. De är nästan ännu snyggare än filmisarna, som är lite taffligt svensk-tecknade.

[/quote]

Jo, många av Nellbas samlarbilder är övertecknade och är inte särskilt snygga egentligen, men det finns många godbitar också. När det gäller Disney-vykort och bokmärken, är jag för dåligt insatt i det för att skriva en artikel.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

[quote="Anders1"]
Men på baksidan på 26/1960 står det ju "Du har säkert redan hittat vår lilla överraskning i det här numret - ett TV-fodral och två roliga samlarbilder." Och längre ner: "Behöver du fler "TV-apparater" skriv då bara en rad till..."
[/quote]

Hm, den texten har jag inte tänkt på. Man undrar var TVn satt fast i tidningen, jag har aldrig sett den i en tidning eller ens följa med mint-samlingar. Alla andra bilagor har jag sett flera gånger.

Så här ser den ut. Det står inte Kalle Anka någonstans. Men det står "Medföljer som tidningsbilaga" på baksidan:
[img]http://www.seriesam.com/pc/kabil19601.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jo, tydligen en svår bilaga det där. Jag funderar lite på om det kanske kan ha varit så att "tv-apparaten" inte låg inne i tidningen utan låg separat bredvid eller nån annanstans och att dom som köpte Kalle Anka & Co eller Hemmets Journal, kunde få ett ex av den, om dom ville. Fast då stämmer det heller inte riktigt med baksidestexten.

Seriekatalogen 1996-97 har förresten med fodralet (TV-apparaten)som lös bilaga i 26/1960.
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

Fodralet + en samlarbild låg i alla fall i mitt exemplar av 26/60 när jag tittade efter. Att de fattas i många även fina ex är väl inte så konstigt; så är det väl med alla de lösa bilagorna, eller?
Anders Berglund
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Jag har sålt kanske 200 (400?) ex av 26/60 genom alla år. Aldrig har någon haft TV:n. Så nog är ditt ex ovanligt. De andra bilagorna från t.ex 1959 ligger i tidningen kanske 1 gång av 100.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag såg idag att att Wettergrens på Östra Hamngatan (Göteborg) just nu säljer ut den här årgångsboken för 79 kr för att få plats för sina reaböcker. Även andra årgångsböcker säljs ut för 79 kr, och inte bara Disney utan även Bamse och Fantomen.
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

[quote="Anders1"]

Jag såg idag att att Wettergrens på Östra Hamngatan (Göteborg) just nu säljer ut den här årgångsboken för 79 kr för att få plats för sina reaböcker. Även andra årgångsböcker säljs ut för 79 kr, och inte bara Disney utan även Bamse och Fantomen.
[/quote]

Låter som ett riktigt bra pris, tyvärr så bor jag inte i Göteborg[B)]
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Skriv svar