Hall of fame

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Ja det är som du säger jag var också mycket kritisk till denna bok i början men den blir bättre ju mer man läser den och det var länge sedan jag läste Eldorado och Avatarerna sistnämnda så har jag missat 4 sidor i den serien fram tills nu. Men det roligaste med böckerna är förorden!
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Nu finns HoF 25 & 26 att lägga på bevakning hos Adlibris.
Båda är Don Rosa! [|)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Hm, kan det vara när slutet nu eftersom de smaskar upp två DR-böcker?
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

Jaså, det kommer två Don Rosa böcker efter varandra? Där ser man... och ja, det kan mycket väl vara nära slutet - om det nu är så att de lägger ner bokserien när alla hans serier är publicerade. Hoppas så klart på det, men hade gärna sett mer av andra tecknare med. Carl Barks och Marco Rota är två exempel. Fast sen har vi ju en hel del av Rosas verk kvar att se fram emot, då senaste volymen "endast" hade kommit till 1997. Hälften kvar, alltså. [:)]
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Yoshi5000
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 13:46
Ort: Sverige

Inlägg av Yoshi5000 »

Don Rosa bok 8 och 9 kommer ut i mars respektive juli. :D Källa: Boksson.se
Användarvisningsbild
Gamagaro
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 11:12

Inlägg av Gamagaro »

Helt otroligt att serien fortsätter. Sade upp min prenumeration för typ... 3-4 år sedan, och trodde att det skulle dö kort därefter. Men där ser man, är glatt överraskad! Blir nog till att införskaffa några nya med de bästa tecknarna någon gång nu under året. [8D]
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Ja de har ju snarare tvärtomdött! Don Rosas volymer får ju eget liv på tradera nu, och förorden är stort sett kult bland läsare.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Hallå! Nu har det kommit ut Info om nya Don rosa boken i Hall of fame serien denna gång är det mycket bra serier med som nog kommer bli seriens bästa bok! Klicka på länken för mer info!!

http://duckman.pettho.com/sc_cover/drhof08.html
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
SebastianB
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 15 feb 2009, 20:50

Inlägg av SebastianB »

Jepp, mycket trevligt! Jag passade på att äntligen registrera mig på detta forumet :) Ska bli roligt att få den!
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Nu kan ni också boka hall of fame 25 på CDON.se :D
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Fick för ett par dagar sen en värdecheck på 50 kronor på CDON och bestämde mig för att kolla närmare på Hall of fame-böcker och beställde första Don Rosa-boken som jag fick hem idag. Det måste vara 13-14 år sen jag senast läste serier om Kalle, knattarna och farbror Joakim i Kalle Anka Pocket och jag måste säga att det var ett kärt och trevligt återseende efter alla dessa år. Det kan nog bli fler Hall of Fame-böcker framöver.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
the_king
Very Good
Inlägg: 103
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 08:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av the_king »

samlar inte på dessa böcker, men funderar på att göra det skulle ni säga att det är värt det?
då menar jag inte att spara och sälja sen utan om inehållet håller en hyfsad kvalitet.

http://www.monstersgame.se/?ac=vid&vid=21070890
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Är man intresserad av Disneytecknare är böckerna det bästa man kan skaffa. Don Rosa är i en klass för sig själv i popularitet och berättarteknik, men läser man alla böckerna i serien lär man sig enormt mycket om Disneyseriernas historia – och har kul på kuppen. Jag är inte helt neutral som skrivit ett antal av förorden/biografierna, men det finns ärligt talat inte en enda volym med förord av någon som inte kan sina saker. Man kan naturligtvis alltid diskutera urvalet av serier och de tecknare som presenteras, men när det nu kommit 25 volymer klaras de flesta stora tecknarna av.

Min bok 25 kom igår onsdag förresten.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

[quote="germund"]

Min bok 25 kom igår onsdag förresten.
[/quote]

Öhm, var fick du tag i den? Den är väl inte tillgänglig för beställning ännu?
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="Comic man"]

Öhm, var fick du tag i den? Den är väl inte tillgänglig för beställning ännu?
[/quote]

Jag fick den med posten. Jag har visserligen en gratisprenumeration eftersom jag skrivit för serien, men jag har alltid förutsatt att mina böcker skickas ut med resterande prenumeranters. Å andra sidan vore det inte så konstigt om prenumeranterna får sina böcker några dagar innan de är tillgängliga via ex. AdLibris.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jaha, det förklarade saken! Jag har inte ens funderat över att man kan prenumerera på bokserien. Då ska jag hålla ögonen öppna för HoF 25 den närmaste tiden.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag tycker inte att urvalet till den här bokserien är det bästa. Platsar verkligen t.ex. Bradbury? Usel är han väl inte, men jag tycker att det finns 10-20 Disney-skapare som inte är med och som är bättre.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="Anders1"]

Jag tycker inte att urvalet till den här bokserien är det bästa. Platsar verkligen t.ex. Bradbury?[/quote]

På en lista över de 15-20 mest kända Disneytecknarna platsar han utan tvekan. Hall of Fame är precis det – en samling av de mest kända Disneytecknarna – och det är inte nödvändigtvis desamma som de bästa (framför allt eftersom det hade blivit ett väldigt subjektivt urval). Bradbury en av de expressiva tecknare som formade Disneyserierna på framför allt 50-talet, men som med det mesta inom Disneyserierna hyllar man de serier man växte upp med. Disneyserierna var ett betydligt större fenomen på 50/60-talet än idag och därmed fick Bradbury större genomslagskraft ämn många nutida tecknare.
Användarvisningsbild
Herr O
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 20:43

Inlägg av Herr O »

HoF 22 ramlade ner i min brevlåda idag. Don Rosa nr 6. Jag har inte läst mer än kanske en tredjedel än, men jag tycker att det är otroligt bra. Saken är den att jag inte är nån riktig Disney läsare. Jag har läst en handfull Hall of Fame, och gillat en del och en del inte, men det här är det första jag verkligen gillat. PÅ RIKTIGT. Jag har nästan inte läst Don Rosa förr. Min fråga är, är detta representativt? Borde jag köpa mer? Och i så fall vad?
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Har inte haft något intresse alls för denna bokserie men fick av en händelse syn på Paul Murry-boken på biblioteket och lånade den. Klart intressant! Har alltid haft Musse som favorit, just för de spännande äventyren. Funderar på att införskaffa valda delar av samlingen.
Skriv svar