Don Rosa

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Ser förresten nu att Don Rosa även ska medverka på Bogforum i Köpenhamn 15-17 november, för de som missade vistelsen i Stockholm.

http://www.bogforum.dk/da-DK/Forside.aspx
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Köerna på BogForum i Köpenhamn lär också bli långa, men det kan absolut vara ett trevligt besök. Mycket Valhall på schemat, och bl a Jason Lutes kommer. Angående Don, så är det mycket enklare att få en teckning på mässor i USA - köerna är brutalt mycket kortare - men han lär dyka upp i Sverige fler gånger, det kan jag nästan lova. Alla trycken Don säljer är förresten hans egna; vi på Egmont/Disneyförlagen har ingenting med dem att göra.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Ett av dem såg förresten ut att vara något italienskt arrangemang han hade ett restlager av...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Tar han betalt för signering?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Tar han betalt för signering?


Ja, och nej. Han tar inte betalt för det man tar med sig för att få signerat, men det man köper av honom kostar ju mer än normalt eftersom han har signerat det. (Köpte man t.ex. FJL i butiken igår, så tog han inte betalt för att signera den.)
I mina ögon är det dock helt i sin ordning med tanke på att det är hans primära inkomst eftersom han inte kan teckna längre, och att han knappast får (eller har fått) några royalties eller liknande för alla serier han har tecknat, och som fortfarande ges ut. [:(]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Jo då, det var bara en fråga.

I övrigt har jag svårt att förstå varör han inte skriver manus till andra tecknare, janske Egmont inte vill ha det?, De tycks ju satsa på så billigt material som möjligt när det gäller de här serierna.

Tänk om de satsade lite, klart det finns mer än urkassa danska serier etc, billuga det förstor jag de längtar bort.

Jag förstår inte riktigt tanken, men antar att det ska sälja sig själv; och så reprinter.

Iofs söker de kanske barnen som idag inapot finns, men det finns folk som kan skriva allålderseruer, det kommer kosta mer men kan reprintas.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Don Rosa har alltid sagt, konsekvent, att han är fullständigt och totalt ointresserad av att skriva manus till andra tecknare. Han har aldrig gjort sina serier för pengarna – han har garanterat lagt ner tio gånger mer tid än han fått betalt för, bara på att göra serierna. Nu ser han till att dra in pengar på det han tidigare tecknat och det är tycker jag är ett sunt drag.

Angående Egmont, så kan de/vi inte ge ut saker som inte går runt och KOSTAR oss pengar att ge ut. Vi kan tycka vad vi vill om det känslomässigt och det finns 15 albumserier jag hade ÄLSKAT att ge ut som jag inte ens föreslår här på redaktionen för jag jag har ingen aning om hur vi ska få dem att gå runt. Ett album som säljer till 150 överlyckliga köpare men inga fler, är ett ekonomiskt sänke som måste täckas av andra produkter, trots de 150 köpare som är i himmelriket. Jag tror väldigt många gravt missbedömer hur låga upplagorna av de flesta serier är idag.

/Dubbelpost raderad. Admin
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Jag har inte sagt att han inte får tjäna pengar på sitt kändiskap, fine by me.

Så gör ju många, en del säljer ju sina originalsidor med för att få in pengar.

Nåt som kommer försvinna, serier görs ju med datorer nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Så gör ju många, en del säljer ju sina originalsidor med för att få in pengar.


Stämmer bra. Jag har t.ex. både Malin Biller och Lena Furberg som FB-vänner, och de säljer skisser och teckningar regelbundet.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Don Rosa

Inlägg av RioGrande »

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Jag är ingen expert på Don Rosa, jag delar inte hans gameldags syn på hur serier ser ut öht, därför har jag aldrig brytt mig om vad han säger om just serier i stort.
Så jag visste inte att det var totalstopp från hans sida inte heller att han varit så underbetald så mycket pengar han dragit in till Egmont/ Disney och tidigare bolag.

Han jobbade trots allt under 80tal till 00 tal? Ok han gjorde få serier men de var och är väldigt populära, särskilt hos generationen som läste KA då.
Ok jag vet att Disney skiter i serier det ska vara filmer och så var det ju från början, tänk egentligen vad mycket Musse och Kalle i stripserier och även serietidningsformat gjort som inga Disneyfilmer var ens i närheten av vid tiden.

Visst i modern tid hade de väl en animerad TV serie som var populär utan Kalle men med Joakim och knattarna, det är väl det enda isf.

Men Disney var affärsman inte artist, han pekade med hela handen och självklart hade han väl rätt med dels filmerna och att öppna Disneynöjesfält, det lär ju givit nåpra spänn.

Men nu for jag offf topic, kort sagt jag visste inte de saker du Germund tar upp, ja mer än att ni inte får ge ut vad ni vill tyvärr, du har ändå bidragit, MAD samlingarna är en favorit från er.å, billigt bra och inga i konstigheter, finns för litet av det på svenska marknaden, tyvärr blir det väl så.

Vissa saker är bra serier men behöver inte inbundna hardcovers med lyxkvallitet på papper mm, de behöver bara reprintas och ges ut, hellre ser jag det igen än att en lyxupplaga ev kanske ifall om kan komma den veckan med två Tisdagar.
Och JA jag inser att jag är i minoriritet här iaf, och delvis av ekonomiska skäl tom.

Jag har ju sett de båda herrarna som har en videopod, några gånger, och utan att på minsta vis kritisera hur folk vill köpa serier, han kan köpa vad han vill men han läser dem inte om han inte har översatt dem själv under tiden :-)

Jag har tid och läsa men kan inte hänga med alls längre utan får välja bort mycket jag velat haft, OBS sitter inte och beklagar mig för att få medkänsla, utan det bara är så

Ber om ursäkt att mycket blev just riktat till germund och inte om Don Rosa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Don Rosa

Inlägg av MrKumquack »

Det ser ut att vara ännu en samling Don Rosa volymer på gång. Denna kallas Don Rosa-biblioteket, ges ut av Egmont, och verkar vara samma som Fantagraphics gett ut, fast nu på svenska. https://www.adlibris.com/se/sok?filter= ... iblioteket
Hans serier är ju onekligen populära (med all rätt om ni frågar mig), men behövs det verkligen ytterligare en utgåva? Hall of Fame, Don Rosa Samlade Verk, olika upplagor av Farbror Joakims Liv, och den redan nämnda utgåvan från Fantagraphics har ju tidigare släppts.
Svaret på frågan är kanske ändå ett JA, då det mesta från Don's penna är slutsålt, och en får leta på begagnade marknaden för att fylla eventuella luckor. Känner ändå att ett visst överflöd av utgåvor börjar närma sig, men oxå roligt att det trycks bra, roliga och vältecknade serier!
Jag är m.a.o. kluven! (Vilket även näthandlarna verkar vara, då de nämner Solen Son som Solen Ros...!)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Don Rosa

Inlägg av zlv »

10 böcker totalt, dyra blir dom också, adlibris 447sek, Serier&Sånt 575sek! Amazon tar $20 för fantagrahics (= c:a 200sek). DRSV kostade 499sek som jämnförelse.

Trippeldip någon?
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Don Rosa

Inlägg av MrKumquack »

zlv skrev:Trippeldip någon?

Vad menas??
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

En gissning, att priserna kommer sjunka till 33% i utreandet... (?...)

(Vilket väl i så fall blir runt 150-200, att döma av priserna zlv anger...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Don Rosa

Inlägg av zlv »

MrKumquack skrev:
zlv skrev:Trippeldip någon?

Vad menas??

Att ha samma sak av något i tre olika format/utgåvor. I detta fall. HoF + DRSV + denna nya.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Don Rosa

Inlägg av MrKumquack »

Aha! Detta var ett för mig nytt uttryck. Då kan jag ju redan nu sälla mig till någon form av Trippeldip-klubb...
Jag har – förutom en del utgåvor av Farbror Joakims Liv – alla 27 Hall of Fame böckerna, DRSV samt Fantagraphics-albumen. De senare införskaffades då jag ville ha Don Rosa på originalspråket oxå.
Jag kommer m.a.o. inte köpa Egmonts nuvarande släpp. Så någon ”Quattrodip” blir det icke för min del! [;)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Jag har en av de Fantagrafics Don Rosa, konstigt nog är de lite större än Barks böckerna, inte en susning varför, så dyr var den inte vad jag mins?

Inga 500 direkt det ör ju Kartonage

Döåäremot är det imponerande hur många omgångar i Sverige Rosa säljer, hag har iofs en brokig samling Hall of Fame sen missade hag ett oar sena där, och tänkte strunta i saken, tror jag köpte den amerikanska då sen sålde ju Bokus ut kvarvarande Don Rosa de dör fina böckerna sp då köpte jag några.

Så vill man ha prydligt i hyllan gör man ju inte så, Barks var jag akdrig ned på utan köpte Fantagrafics vita böcker, men utgivningen ör rött trög, började ju ges ut iofs blandade historier här senare och undrar om de inte givit ut mer.

Men det finns ju inget mer att ge ut, snpla som de ör har de inte begripit att det kosrar att få ivalitwt men sen kan man få mycket igen med tiden, tragiskt.

Självklart finns npn som kan göra ank eller mus serier dör ute, tecknandet är simpelt i det hela.

Men Disney öåär inte om serier, troligen fpr vi aldrig igen se nånting av värde tror jag, mjölknng blir då självklart av det som finns.

Dusney är imo packlande skit, pissfilmer idag av låg kvalitet, löjluga nöjesfält, och så vill karln ju ha det, dörmed inte sagt att inte äldre filmer var fantastiska.

Typiskt amerikanskt dra in max ståkålar på dumhuven, notera Hollywoid sen länge, vem bryr sig om kvalitet? Och Egmont i ett hörn har serierna då de ju slog här i Skandinavien.

De kör samma grej, skit in skit ut i det mesta men fyll på bara, och med det så är janske inte böckerna så dumma, eller?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Oj, tyst.

Ni måste förstå att klaga på Egmont eller Disney inte har med besökande medkemmar anställda hos Egmont att göra, om de fick bestämma hade mycket varit bra, och en hel del har varit det med pga anställda, de har beklagat läget, de är inte alsmäktiga.
Ibland tas mycket konstiga beslut av Egmont som ju är danskt, och danmark är Norge men inte Sverige, jag får känslan att komplex alltid spelar med tyvärr.

Som att serier säljer bättre i de länderna, om det är så beror det ju på dem själva som tog ihjäl hela seriemarknaden utom de mest vinstgivande tidningarna här.

Äras den som äras bör känner jag, tyvärr ogillar jag system som ger monopol, men det är ju inget nytt, folk ska köpa sig in för hundratakstusen för att bli distrubiterade av Tidsam där Egmont har stora intressen i.

Tragisk och nåt som förhindrades i USA tex.

I min värld drogs Tidsam inför rätten och avvecklades helt, bestämmelsen skulle ge att alla har rätt att distrubiteras efter överenskommelse.
Det är guvetvis för sent nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av K-E Lindkvist »

Don Rosa-intervju från SVT Blix Från Klar Himmel 1994-11-02:

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar