Don Rosa

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av K-E Lindkvist »

MrKumquack skrev:En grov gissning efter att snabbt ha jämfört utgåvorna, kan vara färgläggningen samt ljudeffekter och skylttexter. Lite av detta tas upp i Görans Seriepodd 72.

Det sammanfattar Dons kritik i en mening. Plus kapitelrubrikerna som Göran påpekade. Kritiken mot färgläggningen gäller i viss mån också senare publiceringar. För att illustrera detta kan tilläggas att när Don fick se repriseringen av "Fången vid Ångestfloden" från KA Extra 3/2017 i somras kritiserade han genast den blå dörren på Joakims stuga och argumenterade att denne haft andra, viktigare ting att släpa på när han tog sig dit än penslar och blå färg...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Don Rosa

Inlägg av zlv »

K-E Lindkvist skrev:Don Rosa & Egmont stöder Musikhjälpen.

Kan den nå 20.000:- månne?

40100:- nådde den!
https://imgur.com/Uuxp2sh
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av K-E Lindkvist »

zlv skrev:40100:- nådde den!
https://imgur.com/Uuxp2sh

Jösses! Och av budgivningen att döma var det någon som lagt ett nukleärt bud som en annan försökte "mjölka" utan att lyckas (två gånger, en första budgivare hade lagt 35.900:- och hör högt vinnarens maxbud var lär vi aldrig få veta).

En viss skillnad mot Serie-Expo 1992 då Don satt och ritade i åtta timmar och på detta sätt fick in 1.600:- till Världsnaturfondens kampanj för att rädda regnskogen. Han erhöll dock ett fint diplom från dem som tack för hjälpen. Med tanke på vad Dons teckningar säljs för nuförtiden kan det vara mina bäst investerade 200:- någonsin..... (Eller hur, Germund och Joakim? [;)] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Var det bara 200:-/st vi betalade? Jisses!
Den "Joakim gräver guld i Klondike"-bild jag köpte var värd varenda krona redan då.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:Var det bara 200:-/st vi betalade? Jisses!
Den "Joakim gräver guld i Klondike"-bild jag köpte var värd varenda krona redan då.

Men det är ju närmare 275 i dagens penningsvärde...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Det känns hemskt att inse, men den där fina Rosa-bilden jag fick 1991/92 är borta; den är nog det enda original jag har slarvat bort helt, men det försvann i vevan när jag flyttade hemifrån. Jag har något minne av att jag lade bilden i en bok för att pressa den, men vet inte vilken bok eller om jag har den kvar. Nu har jag fått någon ny färgbild av Don sedan dess, men det är inte DEN bilden.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Don Rosa

Inlägg av burnout »

germund skrev:Det känns hemskt att inse, men den där fina Rosa-bilden jag fick 1991/92 är borta; Jag har något minne av att jag lade bilden i en bok för att pressa den, men vet inte vilken bok eller om jag har den kvar.


Välkommen i klubben, har förstått att vi är många medlemmar där. Har vist med åldern att göra. [:o)] [:o)]
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Don Rosa

Inlägg av zlv »

Nu finns "Farbror Joakims Liv" att köpa igen för dom som missade (antar att det står 2:a tryckning el. dyl.).
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Don Rosa

Inlägg av Opus »

zlv skrev:Nu finns "Farbror Joakims Liv" att köpa igen för dom som missade (antar att det står 2:a tryckning el. dyl.).

Hittar ingenting sådant, copyright, utgiven och tryckt 2017 står det.
Man har väl kört samma "tryckplåtar" igen utan någon ändring.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Don Rosa

Inlägg av burnout »

Opus skrev:
zlv skrev: antar att det står 2:a tryckning el. dyl.

Hittar ingenting sådant, copyright, utgiven och tryckt 2017 står det.
Man har väl kört samma "tryckplåtar" igen utan någon ändring.


Troligen kör dom den som en 1.a upplaga och den är restad på bokus nu igen. jag hann få mitt ex, tyvärr så fick jag ingen bekräftelse på orden så jag beställde om det igen och då var don rosa restad men när paket kom så var den med, tyvärr betällde jag ett ex genom adlibris, så är det någon som är utan så har jag ett över för ca 220:-+ porto (då skickar jag med rabattmärken) ca 260:-. Får ex troligen måndag
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av K-E Lindkvist »

Via NAFS(k) och ordförande Mats Nilsson:
Hej!

Vi har fått höra av Egmont att Don Rosa återkommer till Stockholm den 11-13 november. Preliminärt ska han besöka Akademibokhandeln, Kulturhuset (arr på Folkoperan eftersom Kulturhuset renoveras) och SF-bokhandeln. I samband med detta besöksläpper Egmont B- och C-kapitlen till Farbror Joakims liv som en kompletterande bok.

Mer info kommer.

Ankhälsningar

/Mats Nilsson, Ordförande NAFS(k)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Don Rosa

Inlägg av zlv »

Serier & Sånt har olika priser på 1:a & senare upplagan av "Farbror Joakims liv och leverne"
Så på något sätt går det att skilja på upplagorna (om dom nu inte ändrat till att det står "2:a" i nu)

https://seriersant.se/farbror-joakims-l ... -a-upplaga
https://seriersant.se/farbror-joakims-l ... re-upplaga

B&C boken är listad till 8 November, hoppas att den kommer i tid denna gång.

https://seriersant.se/farbror-joakims-l ... 2019-11-08
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Hur kmmer det sig att folk är som galna efter nåt som funnits i tryck många gånger?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Serieguden »

zlv skrev:Serier & Sånt har olika priser på 1:a & senare upplagan av "Farbror Joakims liv och leverne"
Så på något sätt går det att skilja på upplagorna (om dom nu inte ändrat till att det står "2:a" i nu)

https://seriersant.se/farbror-joakims-l ... -a-upplaga
https://seriersant.se/farbror-joakims-l ... re-upplaga

B&C boken är listad till 8 November, hoppas att den kommer i tid denna gång.

https://seriersant.se/farbror-joakims-l ... 2019-11-08


Den första upplagan var feltryckt, fanns en del på danska inuti, och drogs tillbaka. Jag tror nästan att den drogs tillbaka innan den ens hunnit ut i affärerna.
Vad jag hört står det inte 2:a upplagan i den som trycktes därefter, det står ingen upplaga i 1:a upplagan heller. Frågan är om det är de upplagorna Serier & sånt syftar på.
Någon som läst den feltryckta och vet var det är dansk text?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Om jag minns rätt är det en hel del svordomar i bubblorna som ligger dubbelt, en Rosa-signatur i introt, danske Thomas Schröders står felaktigt som författare till en text. (Korrigera gärna om jag minns fel.)
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av s4. »

Har du något exempel på var man kan hitta skillnaderna? har två ex av boken, en ska vara 1a upplaga
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Don Rosa gör förresten två framträdanden i november i Stockholm. Hoppas det här är en passande tråd.

http://www.seriestockholm.se/aktivitet/ ... e_id=20077 - Don Rosa på Folkoperan, 12 november 17.00-21.00, Intervju och signering, 50 kr

http://www.seriestockholm.se/aktivitet/ ... e_id=20078 - Don Rosa på Science Fiction Bokhandeln, 13 november 14.00-19.00, Intervju och signering, fritt inträde
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

Wakuran skrev:Don Rosa gör förresten två framträdanden i november i Stockholm. Hoppas det här är en passande tråd.

http://www.seriestockholm.se/aktivitet/ ... e_id=20077 - Don Rosa på Folkoperan, 12 november 17.00-21.00, Intervju och signering, 50 kr

http://www.seriestockholm.se/aktivitet/ ... e_id=20078 - Don Rosa på Science Fiction Bokhandeln, 13 november 14.00-19.00, Intervju och signering, fritt inträde


Intervjun på SF-bokhandeln är på Don Rosas egen begäran inställd till förmån för att hinna med fler signeringar och träffa fler fans.
Med anledning av det stora intresset så kommer de att dela ut kölappar på förmiddagen.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Jag hörde något nämnas om Don Rosa på Akademibokhandeln också, men till skillnad från Folkoperan och Sci Fi-Bokhandeln har jag inte hittat länkar än.

(Evt. på grund av dålig tid och googling…)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

Så var jag hemkommen från dagens Don Rosa-signering på SF-bokhandeln i Stockholm.
Signeringen skulle pågå kl. 14-19, men på grund av det stora intresset så släppte de köbiljetter när butiken öppnade kl. 10, så att man slapp köa i flera timmar, utan kunde ha ett hum om när det var dags att gå dit.
Det var dock kö till köbiljetterna, men inte så blodig. (Jag gissar att duggregnet gjorde sitt till.) Jag var där kl. 09.30, och då var det ett 40-tal personer före mig, bl.a. ett gäng studenter och tillika ankister från Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. De hade tagit tåget kl. 05 i morse. [^]
Kl. 10 så hade kön dock växt till minst det dubbla.

När jag hade fått min biljett, så går jag in i butiken och tittar runt, det var ju första gången jag var där.
Jag frågar en anställd om villkoren för signeringen, de hade ju gått ut långt i förväg om att man fick ta med sig max en sak hemifrån för signering. Han säger då att man får en signering per person, och sedan får man välja om det ska vara det man har tagit med sig, eller något man köper där.
Lite snopen fortsätter jag min rundvandring, men efter en stund hör jag två andra kunder prata, och de har fått informationen att man får även signering på de böcker man köper på plats. Det visade sig som tur var, vara det som stämde.

Under tiden fram till kl. 14 då signeringen skulle börja, så ser jag både på Facebook och strax före inne i butiken, att informationen om kölappssystemet verkar ha varit en smula bristfällig. Kölapparna går åt som smör i solsken, och någon gång mellan kl. 12 och 13 så är det "lapp på luckan". Då var det flera som inte kände till att man behövde en kölapp, utan trodde att det bara var att kika in under eftermiddagen och få en autograf, vilket jag såg och hörde när jag stod inne i butiken och väntade.
Någon hade veckan innan fått information om att det bara var att dyka upp, och sedan inte sett att de skulle använda sig av köbiljetter istället.
En annan satt på en buss från Jönköping när hon läste informationen. [:(]
Men tydligen så jobbade Don Rosa på bra, för på eftermiddagen så låg de så bra till i tid att de släppte ytterligare köbiljetter.

Min egen kommentar till det hela är att kölappssystemet är suveränt så att man slipper stå flera timmar i kö, men att de skulle ha hittat ett bättre sätt att kommunicera det till alla som var intresserade.

Själva signeringen då? Jo, det visade sig att de hade med sig en veritabel uppsjö av konsttryck till försäljning. Jag tror inte att jag överdriver om jag säger att det var 30-40 stycken olika.
Tyvärr så var det avspärrat för de som inte stod i kö just då, så man kunde inte stå och välja en lång stund i förväg. Det var under de minuter från att man blev insläppt, till att man fick sitta framför Don Rosa, som man hade på sig att välja och betala sina köp.
Det blev fyra stycken konsttryck (två till mig och två till min bror), men det fanns även ett fåtal exemplar av en väldigt trevlig portfolio. [:)]
Den var limiterad till 1273 exemplar, och innehöll åtta stycken konsttryck, samtliga signerade.
Det blev en sådan också. [:o)]

Det var kul att träffa mästaren, men jag gjorde nog inget vidare intryck är jag rädd. [:(]
Korkad fråga, i samband med ett släktträd hemifrån (som jag ville ha signerat) som han tyckte var fruktansvärt. "This is why I quit drawing!" utbrast han när han såg att de hade dolt ansiktet på knattarnas pappa med ett fågelbo. (De sålde även ett släktträd bland konsttrycken, och där syns pappan precis som alla andra i trädet.)

Men men, det var en riktig heldag, och jag är glad att jag åkte. Vem vet, kanske åker jag till San Diego Comicon någon gång, och får träffa honom igen. [:)]


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar