Don Rosa

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nu har jag för första gången läst de här episoderna om JvA's liv och en del annat tidigare Don Rosa.

Visst jag kan förstå att ni som håller er till Disney serier var impade(är kanske), men han gör egentligen inget fantastiskt, att han lägger tid på författandet är sånt som funnits inom andra serieområden ett bra tag egentligen, de har dessutom kommit betydligt längre.

Han tecknar detaljerat men ganska stelt (åtminstonde då), så en skicklig författare (kanske Don Rosa själv) skulle ju lätt kunna skriva manus till andra tecknare då det måste finnas sånna som är minst lika bra eller bättre än Rosa idag.

Jag säger inte att det är skräp, det är det inte, men det är heller inte fantastiskt utan ganska som man skulle kunna förvänta sig.

Nu går det väl aldrig att nå vissa nivåer med de här figurerna utan att förstöra mediet, men nog skulle mycket mer kunna göras alltid.

Nä, man blir mest besviken på övriga sk. skapare som bara möljer ut skräp i mängder, när det är så pass enkelt att bli så stor som Rosa tydligen blivit på så kort tid och så lite material, det säger en del om hur det står till med dessa serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag tycker också att Don Rosas teckningar förvisso är välgjorda, men ganska stela. Överhuvudtaget tycker jag att han många gånger har blivit övervärderad som serieskapare och främst kanske av yngre generationer, eftersom vissa anser att han är bättre än Carl Barks. Å andra sidan är det kanske förståerligt om Barks känns lite ålderdomligt och förlegat för en del yngre och att Rosas verk då är modernare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, som berättare med bilder så är Barks imo överlägsen, han var förbaskat bra helt enkelt.

Men han hade ju sin tids begränsningar med så att han inte fick ihop nån form av kontinutet är ju en anna sak, det handlade ju väldigt mycket om snabba skämt på hans tid, ändå var han ju mycket bra på att utnytja sina 10 sidor.

Nu låter det som att Don Rosa var en hög med skräp, riktigt så illa är det ju inte, men att odelat säga att han är bäst är inte sant imo.
Visst han fick möjligheter att lägga en mer modern prägel på historierna men det är ju främst det han har tillfört, hans tecknande är inget extra om man nu inte är heltokig i nästan Peréz klassig detaljering:-)

Ville bara säga vad jag tyckte så här en 15 år för sent:-D
Har inte vågat mig på att kritisera tidigare då jag inte läst något av honom nästan.



9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Don Rosa har tillfört något annorlunda till de vanliga ankserierna, däribland oftast Barks inräknat. Självklart, Barks var en mästare, end of discusion, men vad han gjorde var serier. Mycket roliga, mycket läsvärda, men det var ändå ritade ankor. De är självklart väldigt flexibla och går att använda för att visa många olika synvinklar och budskap, men utanför Ankeborg har de imho inget verkligt liv. Rosa gjorde det möjligt, med att låta dem delta i vår rumtid och verklighet. Så väl att man nästan hade kunnat sätta Ankeborg på kartan och boka en flygbiljett till Anklanda.

Vad jag vill komma fram till är att då Rosa trädde in i ankskaparrollen behövdes en nytändning som han stod för. Barks stil var passé men älskad, sedan kom Rosa. Därför är han älskad mer än Barks av min generation.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Carl Barks är älskad av mig av anledningen att han byggde upp ankeborg och hans serier, då menar jag historierna för jag kan inte tycka att han var så bra på att rita serier. Det han kunde var att berätta serier, komma på figurer och måla i olja men han var inte en vidare bra tecknare. Jag anser att Don rosas serier är bra tecknade och i hans serier är det fler än en historia.
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det där är inget jag förstår riktigt, tyvärr.

Det enda Rosa lagt till är en eventuell kontinuitet och en modernare typ av historieberättande, allt annat är ju redan färdigt.

Sånt har hänt hur länge som helst på superhjältesidan, det är ändå främst de som är skapare som blir odödliga.

Iofs är detta ju en unik grej nästan inom Disneyserierna så här blir det väl annorlunda.
Men jag kan inte se en som bygger allt sitt material på en annans verk som "bättre" än den förste, inte totalt sett iaf.

Nä som sagt, det är tragiskt att det inte finns så mycket mer än så här att snacka om egentligen, ja iaf inte för mig då förstås som inet är en fan till den här typen av serier.

Jag gillar det gamla helt enkelt när dte gäller sånna här serier, de kändes så väldigt färdiga för sin tid.

Don Rosa är helt ok för mig med, men som sagt det är lite för tvunget för min smak, kan iofs bero på att man läste allt han skrivit om sina serier med, rätt jobbigt tvångsföljande av det ena och det andra, lite hindrande tycker jag nog.

Men onekligen bra serier för att vara moderna Kalle Anka serier, bättre än jag trodde även om mycket i dem var rätt väntade vändningar och händelser.

Men som jag skrev tidigare det finns ju en gräns för hur långt man kan driva en sån här typ av serie innan det inet funkar längre med, friheten är ju inte så stor som den kan vara i en de andra serietyper.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Att skapa detaljerade bakgrundshistorier till figurer som är påhittade av någon annan kan jag bara se som fanboitrams. Don Rosa - bara en i mängden av anktecknare som borde få förblivit anonyma.

*Andas in och räknar till tio för att inte uttrycka förhastade åsikter...* Nej, ledsen, fortfarande bara trams.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja, jo så kan man ju se på det.

Dock är en bra historia en bra historia.

Men när man börjar bli en riktig seriefåne inom sitt område så börjar man ofta gå bakåt till orginalen, att se ursprunget och lära sig tycka om hur saker gjordes då.
När jag var liten tyckte jag förmodligen att Kirby såg jättekonstigt tecknat ut mot vad som var normalt då, men man lär sig att se andra saker i det hela med åren.

Inte för att försöka vara nån slags snobb, det är bara så att det kom på köpet åtminstonde för mig, plötsligt såg jag det hela annorlunda.
Det innebär ju inte att ev. efterkommande tecknare och författare enbart är trams, men om de inte skapat nåt eget så rankar de inte lika högt som en kreatör för mig på nåt sätt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Barks byggde Ankeborg (kan man säga)och hans äventyr (vissa) lämnade öppningar/funderingar, Rosa kom in som hantverkaren som färdeställde jobbet som inte var klart (så ser jag det). Det är lika med Fantomen där historierna spinns vidare på en del teman som har nämnts av Falk.

En serie som har små öppningar kan bara inte dö med grundaren (Tintin undantaget) och jag är ingen superälskare av K-A men Don Rosa har i mitt tycke förvaltat det mycket väl och fått snurr på det, och tittar man på vissa "super"serier då har det blivit en smärre katastrof tycker jag när andra kommer in och använder "sin" syn på hur det ska vara.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tja, det funkar så länge de håller det för sig, men det är kanske mindre bra i den vanlig kontinuiteten.
Skillnaderna är dock för stora för att jämföra med då de haft nån form av kontinuitet sen 60-talet.

Fantomen är i stället väldigt statisk och ingen har på allvar försökt knyta ihop den säcken som då Rosa försökt med Barks grejor, så där går det heller inte att jämföra.

Jag tcker allt tyder på att Disneyserierna av den här typen kommer bli än mer riktade mot barn, iaf om man inte är en av fansen till serietypen.

Jag orkar inte ens läsa en Kalle Anka tidning av idag, där finns inget för mig som äldre.

Jag tror ingen menade att Ankeborg mm måste dö med Barks.
Jag hade gärna sett många fler "seriösa" försök till att bygga upp en värld hos andra, men jag förstår att detta knappast är önskvärt av utgivarna.
Men de behöver inte var så slaviskt följande, jag tycker nästan det är lite fånigt att gå så långt som Rosa gjorde, men jag antar att han gjorde det av eget intresse.

Personligen tror jag de biter sig i arslet och dessa serier kommer minska i populäritet då inget nytt kommer som är minnesvärt.

Det finns ju många klassiker men det är ju allt de kan stödja sig på med.

De vill ju gärna utmärka sig som att kalle Anka är/var en serie för alla åldrar, glöm det säger jag, de moderna serier i den är botten iaf av det jag läst, rent utkavlat skräp av uttråkade personer som tar in några ören vid sidan om ungefär.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Agentum skrev:


Men de behöver inte var så slaviskt följande, jag tycker nästan det är lite fånigt att gå så långt som Rosa gjorde,



Jag håller med. OK han spinner vidare på en historia som är "öppen". Jag saknar från hans sida egna ideér/historier för det framåt med lite nya figurer/karaktärer. Men även dom öppna historierna tar slut någon gång och DÅ måste dom göra nytt annars blir det "nya" reprisrundor
(# vi kör en reprisrunda till grabbar, det är 51:a vändan. men ingen märker något#)[:D]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Det som stör mig med Rosa är att han skriver fanfiction, han gör inget eget. Det är skojiga historier, spännande och (hyfsat) vältecknat, men Carl Barks har redan gjort alltihop, bättre, snyggare, och framför allt FÖRST. Så därför blir jag bara irriterad när jag läser Rosa.

Det är som att hävda att Oasis är ett bra rockband. (Visst är de det, om man aldrig har hört Beatles. [:)])
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja det är lite som de som gillar 90-talets amerkanska superserier, för mig är det bara stela poseringar alltihop som var inne då, det är inget flyt i bilderna, där tycker jag Barks har ett klart övertag över Rosa.

Det är tecknat med rörelse mellan rutorna så att säga, Rosa tecknar detaljerat men klarar inte av det där flytet som Barks hade, hans bilder "berättar" inte lika bra.

Sen är smaken givetvis delad, det kommer man inte ifrån.:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Om man jämför Van Horn och Don Rosa känns Rosas teckningar väldigt stela och saknar det "schwung" i teckningarna som Van Horn har. Men båda dessa serieskapare har gjort bra serier och båda har sin tjusning. Och båda är väldigt inspirerade av läromästaren Carl Barks trots att deras resultat blir så olika.

Sen är Don Rosa förövrigt en väldigt trevlig person också, vilket säkert också bidrar till hans popularitet. Jag har träffat honom två gånger.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

UlfK skrev:
Det är som att hävda att Oasis är ett bra rockband. (Visst är de det, om man aldrig har hört Beatles. [:)])


...och de är nog det även efter att man lyssnat på Beatles; värre smörja har jag aldrig hört. No offence. [;)]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hahaha, jag gillar heller inte Beatles, men man kan ju inte skriva av dem bara för det, de tycks ju ha satt en kraftig markering på världen.

Jag håller nog inte med Don Rosa i så mycket skulle jag tro, men jag utelämnar den delen då det ju inte är en fråga om hur han tycker om serier, han visar ju väldigt tydligt att han inte gillar superhjälteserier tex.i de texter han skrivit och gör ett antagande att vi i som han säger "Europa" håller med.

Om författareliten på i den genren gjort sånna här serier så skulle vi förmodligen ha flertalet moderna odödliga verk helt enkelt, det bara är så, sen kan man diskutera genrer hit och dit, folk drar sig till det som säljer och de kan göra pengar på helt enkelt.

Don Rosa kunde ju nu när han inte ser att teckna längre skriva manus åt andra, det tycks ju finnas enorma brister på det området.



9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Tyvärr verkar han lagom förtjust över hur man behandlat honom, så ngr nya Disneyserier/-manus är nog inte att vänta. Men han får gärna avsluta sin Pertwillaby Papers: Knighttime.

Sedan att man inte gillar Don Rosa's ngt stela tecknarstil är helt okej att tycka (kan själv tycka det ibland), men att hans historier endast skulle ha samma verkshöjd som plagiat är lite tokigt. [B)] I så fall skulle även Barks kunna framstå som fantasilös när han återanvände historier (i olika skepnader). Ngn jag däremot kan leva utan är Vicar, men det är ett annat ämne. [8)]

Bara för att man bygger vidare på en befintlig historia betyder inte per se att den nya berättelsen blir sämre, bara en djupare behandling av ämnet. Det finns säkert flera exempel på detta även utanför Disneyområdet. Nu har jag inte hunnit läsa Pluto av Naoki Urasawa, men den bygger ju på Osamu Tezuka's Astro Boy och Urasawa har ju fått bra betyg förr.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag blir alltid lite förvånad då folk pratar om Rosas brister i tecknandet. Hans teckningar var det FÖRSTA som golvade mig, sedan hans hisorier.

Rosa är mer mångfaceterad än vad här framställs. Hans fysiska serier är imho helt unika i jämförelse mot allt annat inom ankserierna. Sedan har vi ju Svarte riddaren, ett möjligtvis utslitet exempel, men ändå en vektor av god seriekonst.

Sedan skulle jag vilja slå ett slag för Iron Maiden! [:p]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nä, jag gillar det gamla hantverket bättre, när de kunde berätta med bilderna på ett annat vis, det har dragit mig till tex de gamla Musse Pigg serier som finns.

Smaksak givetvis, det "golvar" inte mig iaf.

Storytellingen är av mer modernt snitt, och det är väl främst där han får en särställning isf just inom som du säger ankserier.

Tråkigt bara om det här ska föreställa toppen av alltihop och att det bara kan bli sämre nu iom att ingen tycks få eller kan skriva vettiga manus.
Men men det är för små barn, som de dessutom underskattar anser jag efter att ha läst sentida KA tidningar.

Jag skulle inte vara stolt över sånt skräp om jag var serieskapare, men det sätter väl kanske mat på bordet på väg mot de riktiga målen.


9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Håppas att jag inte byter ämne här(jag visste inget bättre ställe att skriva det på) men, har Don Rosa varit i Sverige?
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Skriv svar