Ankornas förhållande till Jultomten

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Ankornas förhållande till Jultomten

Inlägg av Nemesis »

Jag har en (kanske lite fånig) fundering. Ankorna har ju nästan årligen träffat Jultomten såhär års. Och varje gång blir de lika förvånade över att han FINNS. Okej, knattarna kanske inte blir det varje gång, men iallafall de vuxna. Borde de inte åtminstone minnas förra julen då de träffade "Den store röde"? Fritt fram för teorier! Jag är mycket nyfiken!
Nemesis
Användarvisningsbild
AndersB
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: fre 21 sep 2007, 00:19
Ort: Sverige

Inlägg av AndersB »

De fåniga funderingarna är de bästa![:p]

Jag vill kasta fram en teori som grundar sig på likheten med ett annat fall av ankeborgsk oinsikt, nämligen att ingen känner igen Björnligan när de är förklädda, trots att deras masker alltid syns. Jag tror därför att ankeborgare inte förmår minnas möten med personer som bär mask, skägg och röd luva eller andra väldigt distinkta attribut mer än en mycket kort tid, åtminstone långt kortare än ett år.

Ju mer jag begrundar denna teori, desto vackrare och sannare framstår den vara! [8D]

Orsaken är däremot ännu höljd i dunkel. Genetisk? Glömskeparfym? Mer forskning och åter forskning behövs!
Anders Berglund
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote]Ursprungligen postat av Nemesis

Jag har en (kanske lite fånig) fundering. Ankorna har ju nästan årligen träffat Jultomten såhär års. Och varje gång blir de lika förvånade över att han FINNS. Okej, knattarna kanske inte blir det varje gång, men iallafall de vuxna. Borde de inte åtminstone minnas förra julen då de träffade "Den store röde"? Fritt fram för teorier! Jag är mycket nyfiken!
[/quote]

Vet inte om det är tillämpligt här, men rent generellt utspelar sig de flesta ank-historierna parallellt och påverkar inte varandra. Bara några få är kanon.

/Magnus

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

På den här frågan kan man tänka sig en filosofisk förklaring som AndersB var inne på, vilken är roligare. Men man kan även tänka sig den praktiska förklaringen, vilken är betydligt tråkigare men troligare.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Inlägg av captainknut »

En annan otroligt omvälvande teori är ju förstås att det bara är en tecknad serie som inte har med verkligheten att göra? ;)

(Handen på hjärtat, när var senaste gången ni såg en talande anka?)
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Egentligen är det ju så som captainknut säger ;) Det är bara en tecknad serie och alla historier är skapade var för sig. Alltså de är OFTAST inte beroende av varandra. Precis som MagnusR är inne på. Men den förklaringen är ju aningen tråkig :)
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="AndersB"]

Jag tror därför att ankeborgare inte förmår minnas möten med personer som bär mask, skägg och röd luva eller andra väldigt distinkta attribut[/quote]
Fast då måste väl björnbusarna vara immuna mot det eftersom de kan känna igen varandra... Eller är det omvänt, så att de inte skulle kunna identifiera varann om de tog av sig maskerna? [xx(]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Rosen"]

[quote="AndersB"]

Jag tror därför att ankeborgare inte förmår minnas möten med personer som bär mask, skägg och röd luva eller andra väldigt distinkta attribut[/quote]
Fast då måste väl björnbusarna vara immuna mot det eftersom de kan känna igen varandra... Eller är det omvänt, så att de inte skulle kunna identifiera varann om de tog av sig maskerna? [xx(]

[/quote]

Eftersom alla, jultomten, björnbusarna... är

[img]http://www.clipartguide.com/_named_clipart_images/0060-0808-1313-4740_Alien_Dressed_in_a_Santa_Claus_Suit_clipart_image.jpg[/img]
så måste

[img]http://www.collider.com/uploads/imageGallery/Men_in_Black/men_in_black_movie_image_tommy_lee_jones_and_will_smith.jpg[/img]

rycka ut och radera minnena på alla ankeborgsbor.

Så måste det vara!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Anders1"]

På den här frågan kan man tänka sig en filosofisk förklaring som AndersB var inne på, vilken är roligare. Men man kan även tänka sig den praktiska förklaringen, vilken är betydligt tråkigare men troligare.
[/quote]

Det har du nog rätt i... Men jag hoppades på filosofiska teorier såsom den AndersB kom med. Annars hade jag inte startat en tråd här om det, då hade jag istället kunnat fråga min pappa.[V]
Nemesis
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

Min teori är att det inte är SAMMA jultomte varje år![xx(]
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Okej, men även om det inte är samma tomte varje år, så förklarar det inte varför de vuxna ankorna tappar tron på tomten mellan jularna för att sedan häpnas över hans existens nästa gång de träffar honom.
Nemesis
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

[quote="Daredevil"]

Min teori är att det inte är SAMMA jultomte varje år![xx(]
[/quote]

Nej nej, det är inte samma ANKOR mellan varje jul. [:p]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

[quote="Comic man"]

[quote="Daredevil"]

Min teori är att det inte är SAMMA jultomte varje år![xx(]
[/quote]

Nej nej, det är inte samma ANKOR mellan varje jul. [:p]
[/quote]

det var ju också en bra teori[:p]
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag reagerade (troligtvis som Nemessis) på de båda Julserierna i nr. Den ena var mycket välskriven och vältecknad av vad jag tror är framtidens författarpar. Den andra var rätt usel, trevliga teckningar av Sanatach lyfte kankse lite.

Det jag reagerade på var just trådens ämne. Jag ska säga direkt att jag inte riktigt bryr mig om frågan. Det är ju ändå snabbt ihopskrivna serier ändå. Det är inte mästerverk á la Rosa.
Men jag tror nog ändå att om man skulle kunna ge det en "vetenskaplig" syn så skulle man nog få söka sig till mästerverken. Vad jag har för mig så har aldrig Tomten medverkat i egen hög röd person. Han är mer ett mytiskt objekt, som de äldre lutar mot att misstro, men som senare kan tänkas riktigt vettig.
Tomten finns där bara eventuelt och Kalle och Joakim får aldrig riktigt fäste i att tro på honom.

Jag skulle även vilja säga att herr Solstrand borde försöka att gå mer mot Rosa-stilen, sluta bry sig om modern teknink och köra på klassiksa serier. Då blir han vördnadsvärdig.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Stenens vise"]

Jag reagerade (troligtvis som Nemessis) på de båda Julserierna i nr. Den ena var mycket välskriven och vältecknad av vad jag tror är framtidens författarpar. Den andra var rätt usel, trevliga teckningar av Sanatach lyfte kankse lite.
[/quote]
Nu orkar jag inte gräva fram den, men jag minns en historia med Flinthjärta som jag tyckte var relativt bra - för att vara ännu en påfrestande jultomtehistoria. Det var nog någon mer som jag förträngt. Var det den sämre jag förträngde?

Nog vore det trevligt om man inte fick samma eländiga tomtehistoria i nya varianter varenda år. De vuxna tror inte på tomten, falsk tomte, men på något vis smyger sig den äkta tomten in och man ser honom flyga iväg med renarna på slutet, vink, vink. Den var nog kul första gången...
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

[quote="Stenens vise"]

Det jag reagerade på var just trådens ämne. Jag ska säga direkt att jag inte riktigt bryr mig om frågan. Det är ju ändå snabbt ihopskrivna serier ändå. Det är inte mästerverk á la Rosa.
Men jag tror nog ändå att om man skulle kunna ge det en "vetenskaplig" syn så skulle man nog få söka sig till mästerverken. Vad jag har för mig så har aldrig Tomten medverkat i egen hög röd person. Han är mer ett mytiskt objekt, som de äldre lutar mot att misstro, men som senare kan tänkas riktigt vettig.
Tomten finns där bara eventuelt och Kalle och Joakim får aldrig riktigt fäste i att tro på honom.
[/quote]

Nä, det stämmer inte. Carl Barks gjorde en serie med Kalle, Joakim, knattarna och Tomten som fanns med i ngn av de tre sista guldböckerna. Rota gjorde också en Tomte/påskhareserie som fanns med i ngt julnummer KA&co för ngr år sedan, och den tyckte jag var ganska bra. Men för övrigt finns det nog ingen serie där Tomten medverkat som kännts angelägen att minnas.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Så här kan det ligga till:
Eftersom att de flesta i Ankeborg är hundar/björnar och ankor och det faktum att de endast träffar denna man i röda kläder en gång om året, så är det inte så konstigt att de inte minns honom. För att ett djur ska minnas en person bör djuret träffa personen oftare än en gång per år. Eller så måste Jultomten exempelvis kastrera (precis som på djursjukhus) vederbörande, så att man gör ett bestående intryck.

Slutsats: Det går för lång tid mellan träffarna och djurhjärnarna är svaga i minnet.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Inlägg av Alex »

Det är naturligtvis så att de olika författarna/tecknarna inte tar hänsyn till andras serier, dvs i en speciell serie har Kalle och gänget inte träffat Jultomten, medan de har det i en annan.

@ Looding: Om de verkligen hade varit djur, så skulle din teori kanske stämma. Nu är det dock som så att de, bortsett från utseendet, är mänskliga.
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

[quote="Looding"]

Så här kan det ligga till:
Eftersom att de flesta i Ankeborg är hundar/björnar och ankor och det faktum att de endast träffar denna man i röda kläder en gång om året, så är det inte så konstigt att de inte minns honom. För att ett djur ska minnas en person bör djuret träffa personen oftare än en gång per år. Eller så måste Jultomten exempelvis kastrera (precis som på djursjukhus) vederbörande, så att man gör ett bestående intryck.

Slutsats: Det går för lång tid mellan träffarna och djurhjärnarna är svaga i minnet.
[/quote]

Man kan inte hitta en vetenskaplig förklaring på detta och jag tror nog mer på stenensvises teorier för de har inte träffat den riktiga tomten många gånger. Se bara på serierna där det är ca 3 träffatomtenhistorier varje år så de möter tomten många gånger.Jag tror inte att man kan se det vetenskapliga eftersom serierna är fristående ifrån varandra med undantag rosa som följer Barks. Jul historierna ska endast vara mysiga.

Ankorna är inte ankor utan förkläda människor för det är ju lättare att skriva om ankor än om människor för de kan ta illa upp mer än vad ankorna gör...Djurens rättigheter nästa?

p.s Joakim von anka kommer ihåg träffar med okända människor när han berätar om sitt liv som var för mer än ett år sedan.
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="Mr. Scrooge"]

[quote="Looding"]

Så här kan det ligga till:
Eftersom att de flesta i Ankeborg är hundar/björnar och ankor och det faktum att de endast träffar denna man i röda kläder en gång om året, så är det inte så konstigt att de inte minns honom. För att ett djur ska minnas en person bör djuret träffa personen oftare än en gång per år. Eller så måste Jultomten exempelvis kastrera (precis som på djursjukhus) vederbörande, så att man gör ett bestående intryck.

Slutsats: Det går för lång tid mellan träffarna och djurhjärnarna är svaga i minnet.
[/quote]

Man kan inte hitta en vetenskaplig förklaring på detta och jag tror nog mer på stenensvises teorier för de har inte träffat den riktiga tomten många gånger. Se bara på serierna där det är ca 3 träffatomtenhistorier varje år så de möter tomten många gånger.Jag tror inte att man kan se det vetenskapliga eftersom serierna är fristående ifrån varandra med undantag rosa som följer Barks. Jul historierna ska endast vara mysiga.

Ankorna är inte ankor utan förkläda människor för det är ju lättare att skriva om ankor än om människor för de kan ta illa upp mer än vad ankorna gör...Djurens rättigheter nästa?

p.s Joakim von anka kommer ihåg träffar med okända människor när han berätar om sitt liv som var för mer än ett år sedan.
[/quote]

Joakim är så pass gammal att det mycket väl kan vara senildemensen som spökar. Vi har inga konkreta bevis för att han faktiskt har träffat dessa okända människor. De kan lika gärna vara som Molgan, eller vårdare med för den delen.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar