30-tals Musse Pigg

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

30-tals Musse Pigg

Inlägg av Agentum »

Finns det nåt utgivet med Musse Pigg alltså typ stripserier från 30-tal, när han var så där självmordisk och heltokig om man jämför med senare tiders variant?

Svart vitt antar jag att det är isf.

Men det kanske inte är nåt som folk vill ha direkt, jag tycker dock det är en speciellt tidsålder för figuren, det är ibland så vansinnigt så man tror det är fejkat, men världen såg annorlunda ut då.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote]Ursprungligen postat av Agentum

Finns det nåt utgivet med Musse Pigg alltså typ stripserier från 30-tal, när han var så där självmordisk och heltokig om man jämför med senare tiders variant?

Svart vitt antar jag att det är isf.

Men det kanske inte är nåt som folk vill ha direkt, jag tycker dock det är en speciellt tidsålder för figuren, det är ibland så vansinnigt så man tror det är fejkat, men världen såg annorlunda ut då.


[/quote]
Jag-böckerna, "Gamla goda årgångar 1930-34" 0ch "Stora Musse Pigg boken", borde då tilltala dig.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De är nog tyvärr inte möjliga att få tag på för de pengar jag är beredd att betala.
De där böckerna var ju mest för att locka fram en samlarmarkad käns det som, inte för att ge alla som ville det de ville ha över tiden.

DOCK klarar jag av även engelskspråkiga utgivningar, jag har sökt lite och hittar bla Gottfredson black and white och en som heter in color, den in color ser ut att få tag på för hyfsat pris, men jag vet inte vad som är i dem.

I övrigt vet jag inte vad jag ska söka efter, vad som finns.

Nu sökte jag iofs på det engelska Amazon, det finns ju ett USA baserat med, men då brukar frakten dra iväg en del, men är det nåt bra så kanske det är värt det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

MM In Color är standardverket om FLoyd Gottfredson och innehåller mestadels 30-talsserier och fakta om Gottfredson.

http://coa.inducks.org/issue.php?c=us/MMIC++2
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

0896596044 Mickey mouse?

Är de nåt att ha?

Han är iofs den enda Mussetecknare jag överhuvudtaget känner till får jag erkänna, han var väl lite av en Musses Barks påp sitt vis, kanske inte i lika stor grad dock.

Inget av det tycks iofs vara svartvitt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Det är lite dåligt med Gottfredsonutgåvor tyvärr. Förra året annonserades det ut att hans serier skulle ges ut kronologiskt i USA och man hade t o m en preliminär sida på Amazon, men sorgligt nog verkar projektet ha gått i graven,
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ok, tråkigt, ser att nåt liknade med Musse stripar rent allmänt från 1930- skulle börjat givits ut förra året, men finns tydligen inte utgivet.

Kanske är intresset ganska svalt för det här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Jag vet inte om denna sida är komplett men den verkar iallafall omfattande.

[borttaget]

(Osäker på om det är ok att länka till denna sida. Om inte får moderator plocka bort den.)

Nix, inte tillåtet, sorry. /Erik S, mod.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo det är genom sånna där jag läst något överhuvudtaget får jag erkänna, det är dock roligare med riktiga sidor, men det är ju alltid ett problem när inget finns att tillgå.

Då får man nöja sig med att läsa på skärmen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Det finns en Hall of Fame-utgåva med div. 30- och 40-talsserier av Gottfredson.

http://coa.inducks.org/issue.php?c=se%2fHOF+17
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Agentum"]
Kanske är intresset ganska svalt för det här.
[/quote]

Nej svalt kan man knappast påstå att det är. Disney-serier överlag är ju ganska populärt i Sverige, om man jämför med många andra länder. Men när gamla Gottfredson-serier ges ut brukar det handla om lite exklusiva utgåvor. Du får nog helt enkelt vara beredd att betala lite för dom. Personligen tycker jag att Jag Långben, Jag Musse Pigg, Mimmi & Musse och Gamla goda årgångar 1930-34 är riktigt bra och värda sitt pris. Du har helt rätt i att det var något speciellt med den gamla versionen av Musse Pigg. Sen blev han tråkig. Dessutom var Floyd Gottredson en riktigt duktig serieskapare.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag Långben är väl en av de dyraste av Jag-böckerna, men Gamla goda årgångar 1930-34 är ju riktigt prisvärd. Borde gå att hitta för ungefär 200.-
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ok, 200 kan jag betala iaf, får hålla lite utkik.

Hall of Famen har jag, hittade den på en marknad.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Både "Stora Musse Pigg-boken" och "Gamla Goda Årgångar" finns på Blocket:

[url]http://www.blocket.se/malmo/Serietidningar_kalle_anka_bocker_Asterixbocker_21387778.htm?ca=10&w=3[/url]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Bra att du har ögonen med dig, jag mailar och frågar priser på dem, inte för att jag tror de är billiga direkt, men man måste ju prova iaf när man är ute så väldigt för sent.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

"Musse Pigg-gamla goda årgångar" innehåller den efterfrågade "självmordssekvensen". "Stora Musse pigg-boken" innehåller ju främst serier från mitten/slutet av 40-talet med en betydligt mer fomaliserad Musse. "Jag, Långben" däremot håller bra klass med serier från slutet av 30-talet.

Kolla även upp "Musse Piggs Bästa" som innehåller "Kungens dubbelgångare" från 1937.

Praktverket när det gäller Gottfredsson är dock, som tidigare nämnts, "Mickey Mouse in color" i hardcover. Den brukar dock vara rätt dyr, eftersom den bara finns i 3000 signerade ex, men det finns en utgåva med mjuk pärm också.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Agentum"]

Bra att du har ögonen med dig, jag mailar och frågar priser på dem,
[/quote]

Är det för dyrt kan du PM:a mig jag fick in Musse Pigg 30-34 idag. Pris? inte dyr. Frakt? dyrt.[:D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Då har jag skakat fram den med de goda årgångarna, har ev. en Musse Piggs bästa på G med.

De andra JAG böckerna som innehåller 30-tal får man väl se sig efter, bra att man vet vila de är iaf.
Och den här Mickey Mouse in Color verkar det var möjligt att skaka fram ett begagnat skapligt ex. för i softcover, så det blir det med.

Har vi nåt mer?

Inte för att jag gnäller alltså, det är skitbra att få svar, speciellt på vad böckerna ungefär innehåller för det står nämligen inte på alla kan jag säga, tack.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag-boken Mimmi & Musse läste jag ganska nyligen och tyckte var riktigt bra. Många bra serier i den, bl.a. "Kungens dubbelgångare" som även någon annan nämnde ovan.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Båda utgåvorna av MM In Color är i hardcover, den "billiga" med gult dustcover och mindre format, den stora med svart/vitt cover, signerad av Barks+ Gottfredson och alldeles för stor för att kunna läsas bekvämt.
Skriv svar