Spökhotellet - en udda KA-pocket från 1978

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Ördög

Spökhotellet - en udda KA-pocket från 1978

Inläggav Ördög » lör 21 nov 2009, 15:53

Under ett loppisbesök i veckan kom jag över en Disney-bok som jag gärna vill ha lite upplysningar om. Jag hoppas att få hjälp här på SerieForum - ty på nätet har jag inte hittat nånting alls. Frånsett de lapidariska omnämnandena i Libris databas.

http://libris.kb.se/bib/8373583

Spökhotellet är en bok i samma format som ordinarie KA-pocket, fast avsevärt tunnare. Eftersom det gäller en produkt från WD Productions är självfallet varken författare eller illustratör angivna ... På pärmbilden ser man en förskräckt Kalle Anka på flykt ut ur en dyster kåk över vars entré det står Spökhotellet . Bakom och ovanför honom syns fullmånen, en dimlik skepnad med vampyrtänder och gula ögon, samt en flock svarta stiliserade fladdermöss. (Ska försöka ordna en bild.)

Baksidestexten ger följande upplysning:

[quote]Att bo på ett hotell är roligt och spännande. Att få ett hotell som present måste vara ännu mera spännande.

Kalle Anka får ett gammalt hotell av farbror Joakim. Men det är något skumt med det här hotellet. Det är gammalt och förfallet och det påstås att det spökar i det! Det påstås också att det finns en skatt gömd någonstans bland spindelväven ...[/quote]

Det mest udda (tycker jag) med Spökhotellet är att det inte är en seriepocket utan en regelrätt berättelse. Rikt illustrerad i svartvitt, visserligen. Men ändå helt klart en framställning på prosa av ett KA-äventyr. Det ger ett ganska märkligt intryck ... Så här lyder de första styckena i första kapitlet:

[quote]
SKRIV PÅ HÄR

Farbror Joakim med ett leende på näbben?

Just det. Det är inte ofta man ser farbror Joakim le. Det beror på att han är så orolig för att Björnligan ska plundra hans kassavalv. Och när han någon enstaka gång ler, så betyder det i regel bara en sak. Givetvis! Farbror Joakim har kommit på ett nytt sätt att tjäna pengar.

Och pengar var precis vad den rikaste personen i hela Ankeborg hade i tankarna den här morgonen.[/quote]

Jag har aldrig stött på boken förr, men märkligt nog kommer ihåg att jag nån gång 1978 (jag var i en mycket receptiv ålder då) såg att det gjordes reklam för den i Kalle Anka & co.

Nu undrar jag om någon av forumets övriga besökare
- själv har Spökhotellet i sin bokhylla, eller har haft det?
- vet vem som är dess författare, översättare och illustratör?
- vet vad boken är värd? Mitt ex är i gott skick.
- vet om det alls gavs ut några fler volymer i serien Walt Disney's Hemliga bibliotek (där det här alltså var nummer 1)?
- har åsikter så där helt allmänt om att låta Disneyfigurer agera i prosaskildringar ...

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator

Inläggav Rufus » lör 21 nov 2009, 16:56

Lägg upp en bild på den.

Illustrerade berättelser istället för serier är inte så ovanligt med Dinseys figurer som man kanske tror. Det finns en hel del även av sånt.

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Mithroth » lör 21 nov 2009, 17:24

Har den också, hittade den liksom du på loppis/ second-hand. Dock lades den undan för annan läsning och sedan har den inte kommit fram igen. Kan fixa bilder till i morgon kväll om du inte själv får tid.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 23 nov 2009, 12:35

[quote="Anders1"]

Lägg upp en bild på den.

Illustrerade berättelser istället för serier är inte så ovanligt med Dinseys figurer som man kanske tror. Det finns en hel del även av sånt.
[/quote]
Finns ganska många bland "FIB:s gyllene böcker" minns jag; rikligt illustrerade barnbilderböcker.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Mithroth » mån 23 nov 2009, 15:19

[img]http://img517.imageshack.us/img517/7458/img1034p.jpg[/img]
[img]http://img252.imageshack.us/img252/985/img1033i.jpg[/img]
[img]http://img412.imageshack.us/img412/6087/img1034m.jpg[/img]
[img]http://img233.imageshack.us/img233/7004/img1036w.jpg[/img]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 23 nov 2009, 16:16

Har någon aning om tecknare? Jag tycker jag känner igen stilen från tidiga försidor i Kalle Ankas Pocket (?)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Joakim Gunnarsson
Fine
Kontakt:

Inläggav Joakim Gunnarsson » mån 23 nov 2009, 17:24

Tecknaren är Einar Lagerwall. Talade med hans son Torbjörn om den här pocketboken för ett antal år sedan och vill minnas att han också var inblandad i produktionen.

Användarvisningsbild
Ördög

Inläggav Ördög » tor 26 nov 2009, 17:01

Ser man på, det finns fler som känner till boken. Tack för alla svar - i synnerhet var det schysst av mithroth att smälla upp lite bilder.

Tydligen tycks Spökhotellet inte ha fått fler efterföljare i WD:s Hemliga bibliotek. Kanske det helt enkelt var en felsatsning av det slag bokförläggandets historia vimlar av. Synbarligen begrep sig läsarna inte på idén med en ungdomsthriller där Ture Sventon eller Tvillingdeckarna bytts ut mot ankorna.

Återgå till "Disney, Carl Barks och Don Rosa"