Långbens fru?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Långbens fru?

Inlägg av skaraborg76 »

Långben har en son, men modern nämns aldrig.
Vet någon mer om denna dam?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Långbens fru?

Inlägg av Looding »

Ingen har ju sex i ankvärlden, alltså finns ingen mor till Långben junior
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Långbens fru?

Inlägg av skaraborg76 »

Ja men Långben är ingen anka så han borde ju kunna föröka sig...
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Långbens fru?

Inlägg av Linus van Pelt »

Visst syns väl det mesta av frun utom ansiktet i 50-talsfilmerna där Goofy spelar rollen av "den moderne mannen", t.ex. Fathers are people.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Långbens fru?

Inlägg av skaraborg76 »

Aha! Då har han varit gift!
Och Max kan knappast vara någon adoptivson eller brorson.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Långbens fru?

Inlägg av Linus van Pelt »

skaraborg76 skrev:Aha! Då har han varit gift!
Och Max kan knappast vara någon adoptivson eller brorson.


Nej, Max är biologisk son - vilket ytterligare understryker att det inte handlar om sexualitet utan om storylines när det gäller den ankeborgska fortplantningsförmågan. Figurer som ständigt måste kunna skickas ut på farofyllda äventyr och uppträda i allehanda roller och livssituationer kan inte ha biologiska barn, eftersom manusförfattarna då alltid skulle behöva ta hänsyn till dessas existens och säkerhet - t.ex. Teddy och Freddy skulle då ständigt behöva finns med på ett hörn någonstans i alla Musse Pigg-serier. (Detta är inget unikt för Disneyvärlden, figurer som Tintin eller Asterix eller Spirou har ju heller inte familj eller barn.) Figurer som däremot befinner sig i en liten statisk värld och alltid har samma roll kan däremot med framgång avla barn även hos Disney - Långben i kortfilmsrollen som George Geef; Stora Stygga Vargen; Hiawathas familj.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Långbens fru?

Inlägg av skaraborg76 »

Ja men Kalles brorsöner och Musses också följer nästan alltid med på äventyr.
Visst är ogift utan barn mindre bunden. Men barnen verkar alltid vara med.
Men eftersom Max är hund han med så är fru Långben med stor säkerhet hund.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Långbens fru?

Inlägg av Mithroth »

skaraborg76 skrev:Ja men Kalles brorsöner och Musses också följer nästan alltid med på äventyr.
Visst är ogift utan barn mindre bunden. Men barnen verkar alltid vara med.
Men eftersom Max är hund han med så är fru Långben med stor säkerhet hund.


Kan inte komma på ett enda äventyr jag läst med Musse, där brorsönerna har varit med. Men så har jag heller inte läst disneyserier på rätt många år nu, det kanske är något som har ökat de sista åren. Har för mig att knattarnas inblandning ökade för varje år när jag prenumererade, någon annan som har samma känsla?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Långbens fru?

Inlägg av Linus van Pelt »

Stämmer att just Kalle och knattarna i praktiken är en familj i serierna, till god del tack vare Barks antar jag, men när knattarna först kom in i bilden 1938 i Donald's nephews kunde väl ingen veta detta utan då var de bara ytterligare en källa till roliga konflikter i en kortfilm. Skulle det inte ha fungerat hade de bara kunnat försvinna igen och glömmas bort, vilket förstås inte hade varit fallet om de gjorts till Kalles biologiska barn. Det hade helt enkelt givit en helt annan typ av filmer och serier, där man tvingats avstå från alla de skämt som bygger på att Kalle själv ofta är ett stort barn eller i alla fall inte är mogen rollen som familjefar, eller de som har att göra med Kalles känslostormande uppvaktning av Kajsa och rivaliteten med Alexander Lukas. Den våldsamme vildhjärnan Kalle, socialfallet Kalle, ansvarslöse dagdrivar-Kalle, allt det hade fått dämpas och strykas och Kalle skulle på sin höjd ha fått bli en snöpt make och familjefar av Dagoberttyp. Men nu är Disney tack och lov inte något sippt och moralistiskt företag, oavsett vad som påstås, och man ordnade därför sina hjältars "familjeförhållanden" så att de kunde förbli ganska amoraliska och anarkistiska figurer.

Undrar förresten om inte den här myten om att alla brorsönerna och kusinerna i Ankeborg skulle vara utslag av något slags "sexualfientlighet" hos Disney ursprungligen härrör från Dorfman och Mattelarts marxistiskt influerade kritiska analys Konsten att läsa Kalle Anka, där författarna ju nära nog spräcker tarmarna i ansträngningarna att svartmåla företaget Disney som ett uttryck för USA-imperialismen. Gisle tar väl också upp det i Ankismen men på ett skämtsamt sätt. Synd i alla fall om den skall leva vidare i onödan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Långbens fru?

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Paul Murry gjorde åtminstone ett par äventyr där Musse råkar ut för äventyr tillsammans med Teddy och Freddy (eller om det nu stavas med i).

Goof Troop-Långben känns f.ö. litet som en alternativ variant på vanliga Långben.

Den där Marxistiska Kalle Anka-analysen verkar f.ö. utgå från någon spansk översättning av Kalle Anka, så den stämmer inte helt bra när man jämför med den svenska eller amerikanska varianten. (Typ översatta ordvitsar från Barks-serier och liknande.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Långbens fru?

Inlägg av Linus van Pelt »

Wakuran skrev:Goof Troop-Långben känns f.ö. litet som en alternativ variant på vanliga Långben.


Tja kanske, men vilken är egentligen "vanliga Långben"? De tecknade filmerna är ju ändå företaget Disneys kärna medan serierna är ett slags licensprodukt med universum som utvecklats i olika riktning i olika delar av världen. Och i de tecknade filmerna var väl Långbens koppling till Musses och Kalles världar egentligen rätt kortlivad och Långben fick snabbt ett slags alternativt universum även där, en Disneyvärld som var mer inriktad på social samtidssatir och innehöll mycket mer förmänskligade figurer, i de många tecknade How To...-filmerna och familjelivsskildringarna på 40- och 50-talen. Jag har inte sett så mycket av de moderna Goof Troop-avsnitten men tycker mig tro att de mest är en fortsättning av denne film-Långben som ju faktiskt mycket oftare har varit en modern man och familjefar i en samtida förortsmiljö än den fattige, bonnige lodis som vi är vana vid från de tecknade serierna.

Wakuran skrev:Den där Marxistiska Kalle Anka-analysen verkar f.ö. utgå från någon spansk översättning av Kalle Anka, så den stämmer inte helt bra när man jämför med den svenska eller amerikanska varianten. (Typ översatta ordvitsar från Barks-serier och liknande.)


Nej, men den är nog rätt hysterisk i tonfallet och polemiskt förblindad även i övrigt, lite som en speedad Lars Peterson. [:)]
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Långbens fru?

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag har ännu inte fått tag i Dorfman och Mattelarts bok, vare sig på svenska eller engelska. Den är rätt dyr när man ser den, borde inte ett nytryck på åtminstone engelska vara på plats? Den borde kunna sälja hyfsat, eller är politisk populärkulturskritik alldeles för omodernt?

Det jag läst om den, av andra skribenter som polemiserar mot den, tycker jag låter högintressant, med många spännande uppslag. Synen på det icke-synliga arbetet och att Kalle aldrig jobbar i produktionen men ändå har ett socialt och ekonomiskt skyddsnät (om än oklart hur) låter som belysande analyser. Att den försöker pressa in Disneys värld i en schematisk politiskt/teoretiskt program är ju kritik som man kan torgföra mot alla teoretiska analyser.

Men visst tog väl någon av författarna avstånd från boken på senare år? Och ett problem var inte bara översättningarna, utan att de inte skilde på olika disneyförfattare.

Måste dock fundera vidare på Disneys förmenta sexualfientlighet, Linus Van Pelt har ju en poäng med att det kanske skett lite väl ryggradsmässigt och inte alltid med förankring i serierna själva. Men visst måste man väl tillstå att Disneyimperiet som helhet, producerar en konservativ samhällssyn?

Edit: Och nu först kopplade jag vem Lars Peterson var. OK - men hans bok är ju underbar! Faktum är att jag delar mycket av hans syn på konstens roll i första halvan av boken, men hans serieanalyser missar ju målen fullständigt. Det är extremt rolig läsning, och jag kan bara beklaga att det inte skrivs flera böcker eller artiklar av den typen nu för tiden. (Eller det kanske det gör?)
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Långbens fru?

Inlägg av skaraborg76 »

Disney kommer från USA. Och USA är mer värdekonservativt.
Och det är ju överlag en serieproduktion som är ganska politiks nollställd. I Bamse fanns/finns en väldig tydlig vilja att påverka folks åikter men i Disney är det inget av den varan.
Man gör serier i vinstsyfte. Att sluta med detta är inte bra för inkomsten.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Långbens fru?

Inlägg av Linus van Pelt »

Offissa Pupp skrev:Men visst måste man väl tillstå att Disneyimperiet som helhet, producerar en konservativ samhällssyn?


Jag skulle nog inte utan vidare hålla med om det, även om det naturligtvis beror på vad man menar med konservativt, och man måste ju även ta hänsyn till att Disneyimperiet har skapat så mycket under så lång tid att det säkert går att argumentera övertygande i de flesta ideologiska riktningar. Barks kan väl närmast beskrivas som något slags radikalkonservativ som hyllade den strävsamme och hederlige rikemannen farbror Joakim men ogillade den miljöförstörande industrimannen farbror Joakim.

Vad gäller den här dryftade brorson- och kusininstitutionen skulle man väl kunna hävda att den ju faktiskt ganska kraftigt strider mot kärnfamiljens ideal och presenterar åtskilliga exempel på fungerande (nåja) alternativa familjestrukturer. Och i de tecknade långfilmerna tycker jag inte Disney är särskilt ideologiskt konservativa eller överhuvudtaget medvetet politiska utan mer opportunistiska: när marknaden efterfrågar starka självständiga kvinnor eller ekologiska motiv eller kulturell pluralism så serverar man helt enkelt det. Tror att det är minst lika vanligt att konservativa i USA ser företaget som liberalt/vänstervridet - ett uttryck för detta är väl all blomstrande mytbildning om att studion skulle lägga in subtila anspelningar på sex eller andra hemliga fördärvliga budskap i sina verk. [:o)]

Edit: Förresten, angående Lars Peterson, är det Seriernas värld du syftar på? Han har ju även skrivit en Seriealbum på myternas marknad men det var inte den jag närmast tänkte på här. I Seriernas värld är dock analysen stundom på den nivån att när Peterson diskuterar en Kalle Anka-dagsstripp där farbror Joakim klagar över de höga skatterna, så spekuleras det gravallvarligt i om detta skulle kunna vara "en betald annons på seriesidan". Disney eller någon annan representant för det lömska storkapitalet skulle alltså ha planterat en speciell stripp på Aftonbladets seriesida, i syftet att medverka till att fälla den socialdemokratiska regeringen i Sverige. [:0]
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Långbens fru?

Inlägg av Coppas »

Linus van Pelt skrev:
Offissa Pupp skrev:Men visst måste man väl tillstå att Disneyimperiet som helhet, producerar en konservativ samhällssyn?

Jag skulle nog inte utan vidare hålla med om det, även om det naturligtvis beror på vad man menar med konservativt, och man måste ju även ta hänsyn till att Disneyimperiet har skapat så mycket under så lång tid att det säkert går att argumentera övertygande i de flesta ideologiska riktningar.

Nu är det väl inte heller enbart ideologi som åsyftats i de olika trådarna utan även just sådant som vissa moralregler och annat? Visst har Disney sedan skapat och påverkat en hel del, men helt fria att göra som de ville är väl å andra sidan inte helt rätt det heller. Var inte även Disney, när det begav sig, i många fall tvungna att hålla sig till de spelregler som dikterades av t.ex. »The Comics Code Authority« (CCA) i USA?

http://en.wikipedia.org/wiki/Associatio ... Publishers

http://en.wikipedia.org/wiki/Comics_Code_Authority
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Långbens fru?

Inlägg av skaraborg76 »

Det dröjer nog innan vi får se transexuella aidssjuka disneyfigurer.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Långbens fru?

Inlägg av Offissa Pupp »

Vad gäller Disneyimperiets eventuella konservatism så är det svårt att helt bortse från det faktum att Walt Disney själv var en aggressivt fackföreningsfientlig ledare som inte drog sig för att ange anställda och bekanta till FBI:s avdelning för "oamerikansk verksamhet". Att det bara förekommer brorsöner och familjekonstellationer andra än den traditionella kärnfamiljen är väl egentligen mer ett tecken på just den eventuella värdekonservatism; man vill paradoxalt nog inte nyansera bilden av hur en familj kan se ut - en ensamstående pappa får liksom inte förekomma. Ett så stort företag som producerar berättelser att sälja i USA måste ju också ses som en produkt av det ideologiska klimatet, man kanske inte kan förvänta sig något annat än värdekonservatism. Men visst, med en sådan enorm produktion inom olika genrer kanske man kan tolka in både det ena och det andra om man känner för det.

Lars Peterson; det var faktiskt myternas marknad jag tänkte på. Kände inte till att han skrivit mer. Han är väl också en produkt av sin samtid, en tid då man ville se medvetet handlande individer bakom varje samhällsförvandling; om samhället plötsligt blivit mer egoistiskt kunde man räkna med att det skedde som ett resultat av elaka direktörer från SAF som satt och gnuggade händerna i något hemligt mötesrum på öfre östermalm... Men samtidigt kan han ju ha en poäng - en serie till barn som predikar skattekverulans kan ju ses som en ideologiproduktion. Medvetet eller ej.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Långbens fru?

Inlägg av skaraborg76 »

Har inte Långben en brorson som heter Gilbert?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Långbens fru?

Inlägg av Wakuran »

skaraborg76 skrev:Har inte Långben en brorson som heter Gilbert?

Jo, det har han ju förresten, också.

http://coa.inducks.org/character.php?c=GIL
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Långbens fru?

Inlägg av Mithroth »

Har de två kusinerna någonsin varit med i samma serie?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Skriv svar