DON ROSA dokumentär på gång !!

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
miran97
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 13:35

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av miran97 »

För er som är intresserade av filmen kan jag säga att den släpps nu den 16 April på DVD! Ni kan läsa mer på filmens Facebook-sida:
http://www.facebook.com/group.php?gid=68259633861

Och här är även en liten del av filmen!:
http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150133034973550&oid=68259633861&comments
Life and times of Don Rosa
Kommer Snart!
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av andersb80 »

I väntan på den fann jag denna video i 4 delar där Don Rosa visar upp sitt hus och sin Kalle Anka samling rolig att se. Han har en hel del grejer!

http://vimeo.com/21717428
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av Wakuran »

Han sålde ju av en väldig massa tidningar för en tid sen, men han kanske behöll sina Kallar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av andersb80 »

Han sa något om det i del 4. Typ att han sålde alla sina tidningar utgivna från 70-80 talet och framåt.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av MagnusR »

andersb80 skrev:I väntan på den fann jag denna video i 4 delar där Don Rosa visar upp sitt hus och sin Kalle Anka samling rolig att se. Han har en hel del grejer!

http://vimeo.com/21717428


Mycket som är roligt att se i den. Tack för länken.

/Magnus
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av PatrikJohansson »

Har någon här sett dokumentären?
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Användarvisningsbild
miran97
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 13:35

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av miran97 »

PatrikJohansson skrev:Har någon här sett dokumentären?

Jag har :) Var med och "sponsrade" med lite pengar, så jag fick mig ett ex. som pryder min bokhylla :) Du, om du är ett fan av Don, måste du skaffa dig ett ex! Kolla vidare på http://forlaget-afart.dk/life-and-times-of-don-rosa :)
Life and times of Don Rosa
Kommer Snart!
HannaFriden
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 10 jul 2011, 18:56
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av HannaFriden »

Agentum skrev:Tyck vad du vill, han är en högst medelmåttig tecknare som ändå fick till en hel del bra manus när ingen anna tycktes kunna sara ens, så det blir lite snett.
Jag har ju läst vad han anser om amerikanska seier i HoF tex och han är helt borta skule jag säga, levandes under 90-talet med spekulationer osv.

Ett annat problem är att han är tråkig som en träbock anser jag och aldrig mer ändå kommer göra ett skit, nä han är möjligen högt upp för ankisterna men i ett större perspektiv är han inte ens värd en speciell dokumentär.

Man kan inte leva på andras rykte helt enkelt.


Jag ÄLSKAR Don Rosa och är sannerligen ingen ankist, jag tycker inte ens så mycket om Carl Barks (vilket man väl måste göra för att betraktas som ankist) och jag håller inte alls med påståenden som rör att han skulle leva på andras rykte. Visst är det så att han drog ihop knutarna på några av Carl Barks serier, men det är ju långt ifrån hans enda prestationer.

Don Rosa är en av dem som fick mig att vilja börja teckna serier. Han är verkligen inte kass.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av Nima »

HannaFriden skrev:Visst är det så att han drog ihop knutarna på några av Carl Barks serier, men det är ju långt ifrån hans enda prestationer.


Mja, varenda Barks-serie där Joakim sa något om sin historia, karriär, ungdom osv refererade Don till i Joakims liv. Och det är väldigt många. Du kan köpa de två HoF-böckerna där Joakims liv samlas så är alla referenser till Barks-serierna listade. Som sagt, väldigt många. Sen har han ju gjort ganska många uppföljare till några av Barks kända serier. Och även kalendrar som refererar till Barks arbete & för att inte tala om släktträdet, där han brevväxlade med Barks för att få till allt rätt.
Barks är ju anledningen till att han började med Kalle & co från första början.

Så han har gjort lite mer än att dra ihop knutarna på några serier.

HannaFriden skrev:Don Rosa är en av dem som fick mig att vilja börja teckna serier. Han är verkligen inte kass.


Samma här, håller med.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
PatrikJohansson
Good
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 21:33

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av PatrikJohansson »

miran97 skrev:
PatrikJohansson skrev:Har någon här sett dokumentären?

Jag har :) Var med och "sponsrade" med lite pengar, så jag fick mig ett ex. som pryder min bokhylla :) Du, om du är ett fan av Don, måste du skaffa dig ett ex! Kolla vidare på http://forlaget-afart.dk/life-and-times-of-don-rosa :)

Jag köpte filmen och har precis tittat på den! Mycket bra och gripande. Sympatisk man den där Don Rosa!
"Sannolikt också Knase i hans egenskap av fullkomligt asocial clown."

Citat från Jon Gisle ur boken Ankismen (1973).
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av DarkPaladin300 »

Jag är en enorm fan av Don Rosa, så det vore oerhört trevligt att se filmen... Hoppas att Serieteket arrangerar en visning inom kort :D
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av Agentum »

Ni köper eländet?

Som jag länge trott är just ni rena läggmatcherna när nåt enstaka dyker upp i er serievärld, ingen pondus för 5 öre.

Andra hade lagt ut det här för alla att se, vad fan är det för nåt ni tror en knarrig gubbe utan egentliget verklighetsperspektiv över serier har att säga?

Snacka om totalt vansinne, ska han ha betalt för allt eller vad fan är det fråga om, den där gnällige fan vill ju inte ens hålla på med serier längre.

Med det betänkt hur liten han är egentligen i det stora hela, hoppas han vaknbar och fattar det en dag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Agentum skrev:Ni köper eländet?

Som jag länge trott är just ni rena läggmatcherna när nåt enstaka dyker upp i er serievärld, ingen pondus för 5 öre.

Andra hade lagt ut det här för alla att se, vad fan är det för nåt ni tror en knarrig gubbe utan egentliget verklighetsperspektiv över serier har att säga?

Snacka om totalt vansinne, ska han ha betalt för allt eller vad fan är det fråga om, den där gnällige fan vill ju inte ens hålla på med serier längre.

Med det betänkt hur liten han är egentligen i det stora hela, hoppas han vaknbar och fattar det en dag.

En varning utfärdad för detta inlägg. Angrepp på övriga forumiter är inte godkänt, oavsett hur dålig smak man tycker att de har.

Man behöver heller inte spy galla i samtliga trådar, är det ämnen/serier man inte gillar rekommenderas att man inte läser dessa trådar i så fall.

Eventuella fler varningar kan leda till avstängning.
/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av Agentum »

Jag tycker du ska göra slag i sakn och banna direkt i stället om det hjälper ert forum.

Jag är trött på de här varningarna.

Jsg håller fast vid vad jag skrev, det är ingen som säljer interwuver med andar långt bättre serieskapare, jag tycker verkligen just den här delaen av seriefolket är illa ute de köper vad än som ställs framför dem.

Vad trpr man Rosa ska presentera egentligen?

Jag har ju läst hur hans inställning är, han vet mindre om serier i gemen än väldigt många här helt enkelt.

Och han låtsas vara underordand och att han inyte är en bra tecknare mm, men det är falskt, han tror verkligen att han är nåt inihelvete fantastiskt.

Påta i sin jävla trädgård i stället anser jag, det är bara det han duger till om inte serievärlden passar längre, de löjliga tavlorna är ju rena skämten, som om inet vem som helst med nån form av artistisk känsla skulle kunan teckna några ankor i solnedgången, nä det överdrivs allt för mycket.

Jag fattar bara inte varför, så jävla mycket bättre serer finns där ute men de ska inte ha betalt för en inteview.

Nä det här är en diva.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av AndreasEriksson »

Det finns mycket i ovanstående inlägg som jag höjer på ögonbrynen åt, men jag nöjer mig med att ifrågasätta följande:
Agentum skrev:Jag fattar bara inte varför, så jävla mycket bättre serer finns där ute men de ska inte ha betalt för en inteview.

Nä det här är en diva.

Det är väl inte Don Rosa som får pengar om man köper dokumentären, utan personerna som gjort den? Och oavsett vad man tycker om ämnet i fråga är det väl inget konstigt med filmskapare som försöker tjäna en slant på sitt verk? Projekt som detta kostar ju en hel del att producera också.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Ni köper eländet?
Som jag länge trott är just ni rena läggmatcherna när nåt enstaka dyker upp i er serievärld, ingen pondus för 5 öre.
Andra hade lagt ut det här för alla att se, vad fan är det för nåt ni tror en knarrig gubbe utan egentliget verklighetsperspektiv över serier har att säga?
Snacka om totalt vansinne, ska han ha betalt för allt eller vad fan är det fråga om, den där gnällige fan vill ju inte ens hålla på med serier längre.
Med det betänkt hur liten han är egentligen i det stora hela, hoppas han vaknbar och fattar det en dag.

Don Rosas storhet kan (och skall) debatteras. Däremot är det en helt riktig observation att betalningsviljan verkar vara större hos ankister än andra serieintresserade (OBS! Mycket kraftig generalisering!) och jag misstänker att detta beror på att det länge var ont om repriser av ankserier, både på originalspråket och andra. Detta ledde till att enda alternativet om man verkligen ville läsa serierna var att köpa originaltidningarna och det var inte gratis. Därför tror jag årgångsböcker, guldböcker etc har större acceptans för att vara prissatta högre än de i andra genrer vanligare tradesen. Detta spiller sen också över till andra fenomen som till exempel den i denna tråd diskuterade filmen. Jag skulle tro att de som köper filmen är intresserade att höra direkt från "hästens mun" hur han tänkt och gått tillväga när han skapat sina serier. Och har man fått två Eisner-awards så förväntas man nog inte vara fullständigt värdelös som serieskapare...? [;)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av pogono »

Agentum skrev:Jag håller fast vid vad jag skrev, det är ingen som säljer intervjuer med andra långt bättre serieskapare.
För de som begriper engelska dialekter:
Grant Morrison: Talking With Gods
http://www.amazon.com/Grant-Morrison-Ta ... 488&sr=8-1

och för oss som gillar skägg:
The Mindscape of Alan Moore
http://www.amazon.com/Mindscape-Alan-Mo ... 271&sr=1-1
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Det finns ett helt gäng med gamla VHS-klassiker med Stan Lee på Youtube, där han intervjuar de stora inom serievärlden. Medverkande är Todd McFarlane, Jim Lee, Will Eisner och Whilce Portacio för att nämna några. Av någon outgrundlig anledning är Rob "foten" Liefeld med också.

http://www.youtube.com/results?search_q ... reats&aq=f
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: DON ROSA dokumentär på gång !!

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:Jag tycker du ska göra slag i sakn och banna direkt i stället om det hjälper ert forum.

Jag är trött på de här varningarna.

Jsg håller fast vid vad jag skrev, det är ingen som säljer interwuver med andar långt bättre serieskapare, jag tycker verkligen just den här delaen av seriefolket är illa ute de köper vad än som ställs framför dem.

Vad trpr man Rosa ska presentera egentligen?

Jag har ju läst hur hans inställning är, han vet mindre om serier i gemen än väldigt många här helt enkelt.

Och han låtsas vara underordand och att han inyte är en bra tecknare mm, men det är falskt, han tror verkligen att han är nåt inihelvete fantastiskt.

Påta i sin jävla trädgård i stället anser jag, det är bara det han duger till om inte serievärlden passar längre, de löjliga tavlorna är ju rena skämten, som om inet vem som helst med nån form av artistisk känsla skulle kunan teckna några ankor i solnedgången, nä det överdrivs allt för mycket.

Jag fattar bara inte varför, så jävla mycket bättre serer finns där ute men de ska inte ha betalt för en inteview.

Nä det här är en diva.


Ingen tvingar ju dig att titta.

Och man behöver egentligen inte kunna ett skvatt om serier för att skriva/teckna. Han gjorde något som han tyckte var bra och det visade sig att det föll väldigt många fans i smaken. Inga konstigheter.
Och jag har alltid trott att det här med serier är något subjektivt. Den ena gillar Don Rosa & den andra gillar Frank Miller. Den tredje gillar båda två.

Sen är det ju inte så att herr Rosa ber folk göra en dokumentär utan de frågade och han nappade.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar