Fantagraphics Gottfredson Library

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av smorkin »

Japp, om det är äventyr du vill åt så är det dagsstripparna som gäller, precis som Wakuran säger. Och om du inte redan beställt någon box så är den senaste fantastiskt bra (box nr 3, med bok 5 & 6); många av seriens absoluta höjdpunkter IMHO finns här. Tyvärr dippar seriens kvalité lite grann rätt snart efter de här böckerna, åtminstone av det jag sett av de senare stripparna, så jag skulle gissa att box 2 är den näst bästa.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Allan Kämpe »

smorkin skrev:Japp, om det är äventyr du vill åt så är det dagsstripparna som gäller, precis som Wakuran säger. Och om du inte redan beställt någon box så är den senaste fantastiskt bra (box nr 3, med bok 5 & 6); många av seriens absoluta höjdpunkter IMHO finns här. Tyvärr dippar seriens kvalité lite grann rätt snart efter de här böckerna, åtminstone av det jag sett av de senare stripparna, så jag skulle gissa att box 2 är den näst bästa.


Hur mycket av det här materialet publicerades i "Jag Musse Pigg-böckerna" egentligen? Jag hade dessa för länge sedan men sålde dem. De var ju hemskt stora och otympliga - rena styrketräningen om man försökte sig på att läsa dem i sängen... [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:
smorkin skrev:Japp, om det är äventyr du vill åt så är det dagsstripparna som gäller, precis som Wakuran säger. Och om du inte redan beställt någon box så är den senaste fantastiskt bra (box nr 3, med bok 5 & 6); många av seriens absoluta höjdpunkter IMHO finns här. Tyvärr dippar seriens kvalité lite grann rätt snart efter de här böckerna, åtminstone av det jag sett av de senare stripparna, så jag skulle gissa att box 2 är den näst bästa.


Hur mycket av det här materialet publicerades i "Jag Musse Pigg-böckerna" egentligen? Jag hade dessa för länge sedan men sålde dem. De var ju hemskt stora och otympliga - rena styrketräningen om man försökte sig på att läsa dem i sängen... [;)]

Både Jag-böckerna och Floyd Gottfredson Library är ju indexerade på Inducks, så det är bara att jämföra. Ett problem med Jag-böckerna är att allt är redigerat en massa för att passa i formatet, och numera finns det mycket bättre utgåvor lättillgängliga.

http://coa.inducks.org/country.php?c=se&view=0#Jag-böcker

(Problem med ö, du får kopiera adressen till adressfältet manuellt, tror jag.)

http://coa.inducks.org/publication.php?c=us/FGL
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics ger ut komplett Barks-samling!

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev: Ett problem med Jag-böckerna är att allt är redigerat en massa för att passa i formatet, och numera finns det mycket bättre utgåvor lättillgängliga.


Fast oredigerade dagstrippar brukar innebära väldigt mycket upprepningar (förstaruta som summerar), vilket blir ganska tröttsamt. Så viss redigering brukar vara bättre sett till läsupplevelsen, och jag tycker allt att det blev ganska lyckat när det gäller Floyd Gottfredsons serier i Jag-böckerna.
Användarvisningsbild
sgrumpf
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 17:05

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av sgrumpf »

Här kommer ännu en röst på box tre, dvs. bok 5 & 6. Fick hem den för ett tag sen och den är riktigt, riktigt bra. De tidigare serierna har ju sin charm, men man märker tydligt att Gottfredson blev bättre och bättre...
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av smorkin »

Om du har alla Jag-böckerna med Gottfredson (och då menar jag alla, Mimmi & Musse, Gamla goda årgångar m fl) så har du läst i princip allt som finns i de sex böckerna som Fantagraphics hittills gett ut är jag rädd. Men de svenska översättningarna är inte så bra (de första böckerna översattes så vitt jag hört inte från de engelska originalen utan på omvägar, och de sista har ibland översättningar som för mig klingar väldigt falskt, med typ referenser till Fermenta-aktier) så originalen är klart bättre. Plus att färgläggningen ibland var väl murrig, och en del strippar togs bort helt.

Det kanske finns någon enstaka episod som inte finns i de svenska böckerna, men räkna med att du kommer känna igen det mesta. Men, som sagt, det är definitivt en serie som är värd att läsas i ursprungsformen!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av Allan Kämpe »

smorkin skrev:Om du har alla Jag-böckerna med Gottfredson (och då menar jag alla, Mimmi & Musse, Gamla goda årgångar m fl) så har du läst i princip allt som finns i de sex böckerna som Fantagraphics hittills gett ut är jag rädd. Men de svenska översättningarna är inte så bra (de första böckerna översattes så vitt jag hört inte från de engelska originalen utan på omvägar, och de sista har ibland översättningar som för mig klingar väldigt falskt, med typ referenser till Fermenta-aktier) så originalen är klart bättre. Plus att färgläggningen ibland var väl murrig, och en del strippar togs bort helt.

Det kanske finns någon enstaka episod som inte finns i de svenska böckerna, men räkna med att du kommer känna igen det mesta. Men, som sagt, det är definitivt en serie som är värd att läsas i ursprungsformen!


Det var länge sedan jag ägde Jag-böckerna och läste dem (sålde dem i ett svagt ögonblick) och dessutom hade jag inte alla av de senast utgivna.
Därför ska det bli ett nöje att köpa Fantagraphics-böckerna och läsa serierna i sin ursprungligt tänkta form! [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av Agentum »

Nu läste jag nr7 i dags strippar av Gottfredson och det går mot mer ett skämt per dag och förstås ww2 äventyr som vad än det står inte är se bra som de var före imo.

Jag förstpr att fallet hemma långt från kriget funkade detta, jag har läst många andra strippar i den tiden.

Jag tycker de flesta klart går ner i kvalitet lot innan och så med denna med.

Hur långt tror ni de tänker ge ut de här samlingarna?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Hur långt tror ni de tänker ge ut de här samlingarna?
T o m 1955. Jag tror de når dit, då följetongerna helt läggs på is, men det är tveksamt om de ger ut fler.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av BoJustBo »

Trist att äventyren tas bort. Det är ju vad som gör Musse till en bättre strip än Disneys andra.
Läste nydligen första söndags volymen och den var till stor del gag-a-day serier och var inte i närheten av dom första två Daily volymerna (som är allt jag läst än så länge av dem.) Inte för att söndags volymen var dålig, bara sämre än sin dagliga version.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av Agentum »

Jo det är trist men så blev det tyvärr i dagstidningarna.

Men ok 1955, då är det några kvar iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av Lars R Johansson »

En sak som jag finner intressant är hur mycket omslagsdesignen förändrades från utannonseringen av utgåvorna och den faktiska publicerade produkten.

Så här ser ju omslaget ut på den volym 1 jag läst, och det är ju helt annorlunda från det mer färggranna omslaget som visades upp först.

Bild

Personligen tycker jag att det blev en klar förbättring, riktigt stilrent och man ser tydligt att det är den svartvita dagsstrippserien som man köper. ;)

Dock, vet någon hur det kan komma sig att det blev såpass annorlunda?
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av BoJustBo »

Fantagraphics har skickat ut fel omslag till online butikerna på nästan alla volym 1 av deras stripp samlingar. Captain Easy hade ett enormt mycket snyggare omslag annonserat än vad som sedan släpptes.
Popeye volym 1 hade ett lite mer minimalistiskt omslag än det faktiskt fick till slut.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:Fantagraphics har skickat ut fel omslag till online butikerna på nästan alla volym 1 av deras stripp samlingar. Captain Easy hade ett enormt mycket snyggare omslag annonserat än vad som sedan släpptes.
Popeye volym 1 hade ett lite mer minimalistiskt omslag än det faktiskt fick till slut.

Designen på deras Captain Easy-böcker är en styggelse, och den som är ansvarig för det borde aldrig få designa någonting någonsin igen. Bara så ni vet [:o)]

Sen tycker jag inte så värst mycket om Gottfredson-böckernas design heller, tycker de ser lite trista ut och jag undrar om de lockar några läsare förutom de redan frälsta, fanatikerna. Däremot gillar jag verkligen Barks-böckerna och Popeye-ditona ser också trevliga ut, så det är inte bara gloom & doom!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av Agentum »

Cap. Easy så har jag förståelse för formatete, men ärligt så höga hyllor har jag inte ens.

EC Segars Popeye är nåt liknade med i format, där dock ännu viktigare å man inte får in dagstripparna annars ihop med söndagarna så de syns.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av BoJustBo »

Jag tycker överlag att Library of American Comics / IDW har mycket bättre design. Fantagraphics försöker ofta vara mer artsy-fartsy snarare än tydliga i vad dom försöker sälja.
Sedan finns ju Hermes Press... låt oss inte besudla denna tråd med deras omslags design tack =P
Agentum skrev:Cap. Easy så har jag förståelse för formatete, men ärligt så höga hyllor har jag inte ens.

Jag har mina på toppen av en hylla för det var nog utrymme mellan den och taket ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av germund »

BoJustBo skrev:
Agentum skrev:Cap. Easy så har jag förståelse för formatete, men ärligt så höga hyllor har jag inte ens.

Jag har mina på toppen av en hylla för det var nog utrymme mellan den och taket ;)
Ja, idag har även jag folianthyllan överst på en bokhylla, vilket kan vara ganska bökigt men platseffektivt. Det irriterar mig lite att man inte inkluderade dagsstripparna i Captain Easy-utgåvann, kanske som man gjorde med Segar's popeye - det känns lite dumt att ha både NBMs gamla 18-bands-utgåva med söndagarna i svartvitt, plus den nya färgutgåvan.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av BoJustBo »

germund skrev:
BoJustBo skrev:
Agentum skrev:Cap. Easy så har jag förståelse för formatete, men ärligt så höga hyllor har jag inte ens.

Jag har mina på toppen av en hylla för det var nog utrymme mellan den och taket ;)
Ja, idag har även jag folianthyllan överst på en bokhylla, vilket kan vara ganska bökigt men platseffektivt. Det irriterar mig lite att man inte inkluderade dagsstripparna i Captain Easy-utgåvann, kanske som man gjorde med Segar's popeye - det känns lite dumt att ha både NBMs gamla 18-bands-utgåva med söndagarna i svartvitt, plus den nya färgutgåvan.


Jo man hoppades ju på att fantagraphics skulle släppte hela dags strippen, eller iallafall från då den bytte från humor till äventyrs strip. Men nope, blev bara en ynka "best of" som jag läst recensioner säga inte alls är dom bästa delarna.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av Agentum »

Tja, jag vet inte om de anser Wash Tubbs redan klar då den ju reprintades på 80talet, de är dyra att köpa om man kan få tag i dem ens i softcover.

Jag hade lätt köpt en utgivning igen, jag gilar verkligen den här typen av äventyrsstripar före WW" som jag nästan i alla fall förstör allt med den överlöjliga propagandan, Carne gick ju till Buz sawyer för krig och vilket fall det är i att läsa det idag innan det är efter WW2 igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics Gottfredson Library

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Cap. Easy så har jag förståelse för formatete, men ärligt så höga hyllor har jag inte ens.

EC Segars Popeye är nåt liknade med i format, där dock ännu viktigare å man inte får in dagstripparna annars ihop med söndagarna så de syns.

Jag gillar formatet, dvs storleken på Cap Easy, det jag ogillar/avskyr är hur omslaget ser ut [}:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar