Fantagraphics Barks Library

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Den amerikanska?

Jo, i tidningen Dell One-Shots #238. Senare utgåvor har ofta varit omtecknade.

https://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++238-02
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Jag har läst dem men mins inte ens den där, vet inte om det har publicerats trots allt finns det ju då nåt 20tal böcker kvar.

Jag känner att de nog är omtecknade, de har inte enormt mycket utrymme över för att förklarar så mycket utförligt i dem, de är främst för just serierna och omslagen och lite kortfattade kommentarer om var strip.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av smorkin »

Voodoo-Hoodoo är ocensurerad i Fantagraphics utgåva* och de har sagt att ingenting kommer censureras i de kommande böckerna heller.

*: De missade en textrad som var något ändrad, men det var ett rent misstag som är tänkt att korrigeras i nya upplagor (kan redan ha kommit sådan, har inte riktigt koll). Jag har med en sida med exempel på hur Voodoo Hoodoo ser ut i en text här: https://smorkin.wordpress.com/2011/11/2 ... -antligen/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av germund »

Japp, Voodoo Hoodoo ska lyckligtvis vara OK att publicera nu för tiden. Det dröjer dock tills vi kommer till den i svenska CBA.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Är drt svårare här än i USA tro?

Jag har tyvärr aldrig begripit varför man läser gammalt material från en annan tid för att leta brtt mot modent tänkande? Var i ligger poängen?

Sånt kan lätt leda allt för långt imo, med förbud mot saker som faktiskt folk ska känna till har funnits.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av MrKumquack »

Agentum skrev i annan tråd:
Agentum skrev:Hmm vad har hänt med Fabtagraohics Carl Barns Library, trycker de färre av allt eller?
Inget finns utom den senaste och sen de som kom i början, har det börjat knaka i fogarna?

Jag kan ha missat nån och isf är det så, de finns helt enkelt inte längre ens en bok tillbaka.

Trist om det störtar.

Jag har också undrat samma sak. Har – än så länge – köpt alla album i den takt de har kommit, men hade ovanligt svårt att få tag på den senaste (Vol. 24). Den står sedan en längre tid som Tillfälligt slut hos både Adlibris och Bokus, och dessutom som Out of stock på Fantagraphics egen hemsida! Kan det vara så som du skriver, att upplagorna är mindre nu än tidigare? Dålig lönsamhet kanske?
Hoppas verkligen att de kan hålla ihop det hela och fullfölja serien. Vol. 25 ser åtminstone ut att släppas i november. (Så får en se hur svårt det blir att få hugg på den!)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av trimble »

Köpte också Fantagraphics Carl Barks Library först men har slutat nu, för jag tycker att Egmonts svenska utgivningar täcker mer än väl Carl Barks samlade produktion, för det blir lite som tårta på tårta att ha båda utgivningarna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Jo men ofta väljer man ju svensk eller då originalspråk.

Tråkigt om om inte fungerar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av MrKumquack »

Bild
I den senaste volymen (25) i Fantagraphics utgivning av The Complete Carl Barks Library finner vi något så exklusivt som ett aldrig publicerat omslag från Carls penna!
Enligt uppgift ska han ha färdigställt det 7 mars 1960, men av okänd anledning blev det vare sig tuschat eller färglagt, och då heller aldrig använt till någon tidning.
Jag gillar både idén med Kalle i en hängslaf med Knattarna därunder, och framförallt kanske de spefulla minerna ankorna uppvisar. Tycker de ser mer pillemariska ut än trötta.
I boken finns oxå på motstående sida en för boken färglagd variant. Ett snyggt förslag på hur det skulle sett ut om det publicerades. Alltid väldigt roligt när sådana här saker lite överraskande dyker upp!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av germund »

MrKumquack skrev:I den senaste volymen (25) i Fantagraphics utgivning av The Complete Carl Barks Library finner vi något så exklusivt som ett aldrig publicerat omslag från Carls penna!
Fast Carls teckning har ju publicerats tidigare, i Barks Samlade Verk.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av MrKumquack »

germund skrev:
MrKumquack skrev:I den senaste volymen (25) i Fantagraphics utgivning av The Complete Carl Barks Library finner vi något så exklusivt som ett aldrig publicerat omslag från Carls penna!
Fast Carls teckning har ju publicerats tidigare, i Barks Samlade Verk.

Läser innantill: This gallery of Carl Barks covers includes a never-before-published cover that Carl Barks intended for an issue of Walt Disney's Comics and Stories.
Jag har CBSV själv, men bläddrar bevisligen inte tillräckligt ofta i böckerna för att känna igen omslagsbilden...! Men heja heja CBSV som ligger ljusår före Fantagraphics. Och tack för rättelse Germund!!
(Och hittar nu även på baksidan av pärmen följande: Bonus: the first printing of a never-before-seen original Carl Barks cover!)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av germund »

MrKumquack skrev:Jag har CBSV själv, men bläddrar bevisligen inte tillräckligt ofta i böckerna för att känna igen omslagsbilden...!
CBs Samlade Verk skrevs och sammanställdes av Geoffrey Blum och eftersom det inte fanns någon motsvarande utgåva på amerikanska då (gamla svartvita CB Library innehöll långt mindre redaktionellt material) fick vi väldigt mycket kul info,fakta och skisser som man inte sett på andra sidan oceanen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Jag fattar inte riktigt vad de håller på med, ibland är utsatta släppningar värslut direkt enligt Amazon tex.

Tänker de strunta en del? Eller är jag mest för långsam?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av MrKumquack »

Agentum skrev:Jag fattar inte riktigt vad de håller på med, ibland är utsatta släppningar värslut direkt enligt Amazon tex.

Tänker de strunta en del? Eller är jag mest för långsam?

Och jag har lite svårt att förstå vad du syftar på. Är det den senaste utgåvan Vol.25, finns den att beställa både på Bokus, Adlibris och Amazon.
Däremot kan tidigare volymer vara restnoterade/out of stock, som t.ex. den föregående 24.
Är rädd för att du får ligga på lite och vara snabb när böckerna finns i handeln. Jag är fortfarande förvånad över att 24:an som släpptes 16 mars i år, inte ens finns att köpa från Fantagraphics egen hemsida idag!
(Vol.26 kan du redan nu lägga på bevakning både hos Bokus och Adlibris.) [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Serieguden »

Nr 24 tog nog inte mer än ett par eller några veckor innan den var slut genom Bokus och Adlibris.
Skriv svar