Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Guldböckerna känns tunna jämfört med CBSV, som att jämföra en moped med en långtradare. Om du har fint skick på guldböckerna får du ut 5-10.000 kr på tradera. Kvalitetsmässigt blir det ett otroligt lyft om du köper in CBSV för pengarna.

Fast man läser hellre guldböckerna i sängen. CBSV vågar jag knappt bläddra i, lite för andaktsfullt gjorda.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

moped, usch vad elakt.. [:(]

de är i fint skick. alla utom nr 3 som verkar vara av osedvanligt dålig kvalitet mot resten av serien. [:0] men jag vet inte om jag känner för att kränga dem ändå, ens för 10 papp känns riktigt värt priset med tanke på hur besvärliga de alltid var att få tag i.

men jag menade mer hur mycke med Kalle och gänget som saknas i Guldböckerna, Barks gjorde ju mycket annat med som jag inte är lika intresserad av så.. [?]

hittar ingenstans att kolla uppgifter om CBSV heller, carl-barks.se verkar inte funka just nu, och utan bindestreck så, apropå mopeder. [:D]
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

"moped" användes bara i jämförande syfte. Guldböckerna är en prydnad i varje hylla.

Enkel matematik gör 17 guldböcker x 160 sidor serier = 2720 sidor. CB har 270 sidor x 30 st = 8100 sidor. Fast Carl Barks gjorde vad jag minns 6000 seriesidor, vet inte var jag räknat fel.
Användarvisningsbild
skizzik
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 14:56

Inlägg av skizzik »

[quote="Thomas E"]

"moped" användes bara i jämförande syfte. Guldböckerna är en prydnad i varje hylla.

Enkel matematik gör 17 guldböcker x 160 sidor serier = 2720 sidor. CB har 270 sidor x 30 st = 8100 sidor. Fast Carl Barks gjorde vad jag minns 6000 seriesidor, vet inte var jag räknat fel.

[/quote]
Du har inte räknat med att ganska många av de ca 270 sidorna inte är serier. Det skulle vara ca 1500 sidor med icke-serie material, och Barks skrev väl ca 6500 sidor?
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

ok, men om vi vänder på det. hur många sidor av annat material finns det, Benny Burro och björnen tex omfattar ett fyrtiotal serier, men hur många sidor? jag har ingen koll alls på sådant, och dom där 6000 eller 8000 sidorna kan ju även vara Snurre Sprätt till en del som jag begriper det..

http://www.barksbase.de verkar omfattande, men pga bla lustiga översättningar av titlar är den också svåröverblickbar.
Användarvisningsbild
skizzik
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 14:56

Inlägg av skizzik »

[quote="Laureline"]

ok, men om vi vänder på det. hur många sidor av annat material finns det, Benny Burro och björnen tex omfattar ett fyrtiotal serier, men hur många sidor? jag har ingen koll alls på sådant, och dom där 6000 eller 8000 sidorna kan ju även vara Snurre Sprätt till en del som jag begriper det..

http://www.barksbase.de verkar omfattande, men pga bla lustiga översättningar av titlar är den också svåröverblickbar.

[/quote]

CBSV innehåller bara hans Disney-serier, dvs Kalle Anka och hans enda serie med Musse Pigg. Inga med Bruno Björn osv.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

[quote="skizzik"]
CBSV innehåller bara hans Disney-serier, dvs Kalle Anka och hans enda serie med Musse Pigg. Inga med Bruno Björn osv.
[/quote]

"Bruno Björn osv" kommer med all säkerhet att komma med, ser ingen anledning varför det inte skulle inkluderas [V]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
skizzik
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 14:56

Inlägg av skizzik »

[quote="zlv"]

citat:
Ursprungligen postat av skizzik
CBSV innehåller bara hans Disney-serier, dvs Kalle Anka och hans enda serie med Musse Pigg. Inga med Bruno Björn osv.
[/quote]

"Bruno Björn osv" kommer med all säkerhet att komma med, ser ingen anledning varför det inte skulle inkluderas [V]




Vet inte hur jag ska tolka det inlägget men jag är rätt säker på att de inte kommer med iaf.

Har bestämt för mig att det t o m gjordes en jämförelse i Box 1 eller 2 med en av hans Bruno Björn serier men att de inte visade några bilder då de inte hade skaffat rätt att trycka dem.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

skulle vara om MGM eller vem som nuförtiden äger det skulle invända. i Sverige har visst EPIX utgivit ett fåtal BB&BB en gång i tiden.

jag tycker dom förvisso de passar rätt bra in i Ankgänget, (säkert för att han påminner om den där korkade björnen som Kalle alltid hamnade på kant med i filmerna) men de andra figurerna, njae.. har aldrig begripit charmen med Snurre Sprätt och dom där ärligt talat.
Användarvisningsbild
skizzik
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 06 aug 2005, 14:56

Inlägg av skizzik »

Bruno Björn är inte en Disneyserie (kommer alltså inte att inkluderas) och Snurre Sprätt har inte Barks tecknat.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

[quote="skizzik"]

och Snurre Sprätt har inte Barks tecknat.
[/quote]

ok. det hade jag hört, men det är ju möjligt att det inte stämmer.. [?]
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Det finns en handfull Hacke Hackspett-serier tecknad i Barks-stil som är helt efter Barks-manus. Jag kan inga detaljer om dessa, men det kanske är de du tänker på.

Bruno Björn i CB skulle kännas ovant, men skulle öka CB-värdet i mina ögon. EPIX försökte trycka Bruno komplett i kronologisk ordning, men hann bara göra 2 av 6 album. Dessa 2 finns att köpa på epix.se tror jag.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

jo det kan det ju vara också. dom är av samma skrot och korn i mina ögon. [:D]

ja faktiskt: http://www.epix.se/~u4520164/catalog/index.php?manufacturers_id=10&osCsid=d819e04a8f49a52568c3d8967b279e70 lustigt att jag aldrig sett dem där.. [:0]
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Inlägg av Azur Blå »

[quote="zlv"]

citat:
Ursprungligen postat av zlv

Verkar som det finns ett genomgående fel i hela upplagan:
"Hittade tyvärr att sida 270 (indexsida 2) tryckts två gånger i mitt ex av volym XV, och att därmed sida 271 saknas." Läs mera på ankism-listan.

[/quote]

info från Ankismlistan
"Nu har jag fått ett besked från förlaget
beträffande den felaktigt tryckta sidan i bok 15.
Man kommer att trycka en helt ny bok 15 och
skicka ut till alla som redan har fått sin box 5
med det feltryckta exemplaret. Det är oklart hur
snabbt detta kan ske, men troligen nånstans i
månadsskiftet januari/februari eller däromkring.
Den felaktiga boken får man behålla. Förlaget vill inte ha den i retur."



Behöver man höra av sig till förlaget om att man fick en feltryckt? Alla ex hade väl det feltrycket, så då borde man väl få en ny bok 15 "automatiskt", eller?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Azur Blå"]
Behöver man höra av sig till förlaget om att man fick en feltryckt? Alla ex hade väl det feltrycket, så då borde man väl få en ny bok 15 "automatiskt", eller?
[/quote]


Om jag fattat det rätt så var det hela upplagan fel, då ska alla få ett nytt ex utan att kontakta förlaget.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Hämtade den nya boken idag, denna gång är det riktigt. Hittade inga fel.Den gamla får man ge bort eller sälja till någon som inte tycker det är så viktigt om det felar en sida.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Den "felaktiga" boken kan man ha som demo-ex för vänner och familj [:)]

Hämtade också ut min i Måndags föresten.
Redan halvvägs igenom utgivningen [:D]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Olof, nu måste jag varna dig. Det här tjafsandet från och mellan dig och Martin har pågått tillräckligt länge. Är det inte du som spammar eller driver iväg från ämnet så är det Martin. Just i det här fallet gäller det dig och därför får du nu en skriftlig varning. Fler övertramp från dig och du stängs av.

Samma sak gäller Martin, skärp dig eller bli varnad.

Inläggen är raderade.

/admin
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

OK, förlåt.

Jag blir bara lite upphetsad ibland..... [V]
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Otherworld
Very Good
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 22 sep 2005, 22:28
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Otherworld »

Jag hämtade ut min nya bok XV igår med =D tycker det var kul att man fick behålla den andre ^^
Och att hälften av CBSV redan kommit känns nästan overkligt. Har hälfen nu, och börjar redan få ont om plats..
Skriv svar