Schlagerfeber i Ankeborg – Kalle Anka drar till Malmö

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 07 maj 2013, 13:33

Via Agneta Hallin, SeF:s forum.

----

Lagom till den stora Eurovision Song Contest-finalen laddar Sveriges största serietidning upp med ett riktigt schlagerfyrverkeri. I kommande numret av Kalle Anka & C:o bjuds det på ett minst sagt oväntat besök när självaste Kalle Anka anländer till Malmö. Och mitt i festivalyran hyllas även några av Sveriges mest populära schlagerartister som Loreen, Carola, Danny, Eric Saade och Charlotte Perrelli genom att bli ”ankifierade”.

I nya numret av Kalle Anka & C:o får vi ta del av värdstaden för Eurovision Song Contest, Malmö, på ett helt nytt sätt. I öppningsscenen av serien Trubadur i trubbel möts läsarna av Kalle Anka tuffandes över Öresundsbron i sin klassiska 313 Skruttomobil, på väg mot Malmö för att sälja souvenirer inför Eurovisionsfestivalen. En affärsidé som visar sig få en rejält skruvad utgång och tar läsarna, och inte minst Kalle, långt tillbaka i tiden till ett medeltida Malmö.

– Redaktionen har verkligen tagit ut svängarna och förhoppningsvis går detta hem hos alla våra musikintresserade läsare. Vi kan en utlova mängd roliga referenser till både Eurovisionsfestivalen och Malmö som stad, säger Jonas Lidheimer, projektledare för Kalle Anka & C:o på Egmont Kids Media Nordic i Malmö.

Med tidningen följer även en poster med flera svenska folkkära schlagerartister som har blivit ”ankifierade” med anknäbbar och musnosar. Artisterna har även tilldelats nya namn i sann Ankeborgsanda, som till exempel Skråla Häckvift (Carola Häggkvist), Charmlott Pastelli (Charlotte Perrelli) och Hårfeen (Loreen).

Skaparna bakom den nya serien är den svenske manusförfattaren Jens Hansegård och den norske Kalle-tecknaren Arild Midthun som även tecknat omslag och poster.

– Det var väldigt roligt, inspirerande, men även utmanande att göra serien och avbilda några av Sveriges mest hyllade och kända artister på ett Kalle Anka-vis. Jag hoppas att såväl läsarna som artisterna tycker om porträtten och serien, säger Arild Midthun.

Kalle Anka & C:o nr 19-20 ”Schlagerfeber i Ankeborg” finns att köpa i butik från tisdagen den 7 maj.

Från Sydsvenskan Känd anka kommer till ESC

Flyttar över detta till Disney-avdelningen.
/Admin

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Re: Schlagerfeber i Ankeborg – Kalle Anka drar till Malmö

Inläggav luckylök » tis 07 maj 2013, 14:32

Fick den förra veckan. Tycker personligen att kalle tidningen blir sämre och sämre... Gillade inte alls tidningen, men den första serien var lite OK, alltså den om eurovision song contest. Gillar verkligen Midthun, men annars så skummade jag igenom hela tidningen. Annars var det roligt med de referenser som finns(alltså de sångartister som är med i bakgrunden).

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 08 maj 2013, 13:37

Jag hittade ett historiskt fel i serien. (No shit, Sherlock!)

På sidan 7 säger en anka "Måste vara utlänningar! Vi svenskar gör inte sånt", men på medeltiden då serien verkar utspela sig så var Malmö danskt, och även svenskar skulle ha ansetts som utlänningar i Malmö.

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » tor 09 maj 2013, 13:04

Jag störde mig mer på att Eurovisionsschlagerfestivalen redan på första sidan felaktigt beskrivs med att "Europas bästa sångare ska tävla mot varandra".
Det är ju trots all fortfarande en låtskrivartävling, även om det är artisterna som får all uppmärksamhet.

För övrigt var tidningen inte mycket att hänga i julgranen. Minst dåliga var "Långnäbba i underjorden" och "Rånar bäst som rånar sist". (Är svag för dåliga ordvitsar)
Kortserien "Fina Fuskfisken" med OppfinnarJocke var lite kul, även om den går rakt emot hans personlighet. Jocke skulle aldrig nedlåta sig till medvetet fusk för att vinna lite prestige.
Jämför gärna med den klassiska serien där han odlar fram maskar som fångar fisken år honom. Där är det bara lättja och uppfinnarlusta som driver honom, även om det anses som fusk av de medtävlande.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 14 maj 2013, 12:12

Nu togs tidningen upp även i dagens DN. Mest ett långt klagomål om hur mycket bättre det var på Carl Barks tid, men i alla fall.

Kattmannen
Fine

Inläggav Kattmannen » fre 05 jul 2013, 21:03

Nu har jag också läst Kalle Anka nr 19-20 (2013), brukar ofta få en bunt gamla tidningar av min frisör när jag klippt håret. Det var väl inte något av de bättre numren.

Jag är rent allmänt lite skeptisk till KA-serier där det ska handla om aktuella specifika händelser i verkligheten som fotbolls-EM, OS och ESC m.m.. Men serien om Kalle i ESC var bättre än vad jag befarade. Jag tänkte liksom Wakuran på detta att Skåne inte var svenskt på medeltiden. Midthun tecknar bra.

Kajsa Anka – världens rikaste kvinna. Ganska förutsägbar, ingen höjdare.

Håller helt med Grumme om Oppfinnar Jocke – Fina fuskfisken. Lite kul, men oväntat att Jocke ska fuska. Trodde efter sista rutan att serien skulle fortsätta på nästa sida.

Kalle Anka – Långnäbba i underjorden var helt okej.

Musse & Långben – Det kusliga ljuset. Bra och lite överraskande. Snyggt tecknat (Angel).

Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good

Inläggav Serieankan » fre 02 maj 2014, 15:35

Bump! (Hoppas det är okej)
Då var det dags igen, ännu en serie med schlagertema i det senaste numret av Kalle Anka & C:o, kanske blir det en tradition?
Men denna gång med manus av Sune Troelstrup och teckningar av Ce'sar Ferioli. Tyckte faktiskt att serien var ganska bra.

Denna gång verkar det ha varit knappt nån reklam för serien. Eller? Har någon sett något om det? Inte ens på omslaget så är det något om det, inte så mycket åtminstone.

Återgå till "Disney, Carl Barks och Don Rosa"