Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Grumme »

När tidningen kom med sitt schlagernummer i våras så var det ju inte första gången de refererat till en händelse i den verkliga världen, utanför Disneyversum.
KAP #44 handlade ju om fotbolls-VM (19....86?) och även OS har ju varit tema i säkerligen flera serier.

Då jag inte köper vare sig KA & C:o eller Kalle Ankas Pocket längre, så tänkte jag höra mig för hur det ser ut med den biten nuförtiden? Är det serier om OS, friidrotts-VM, fotbolls-VM, hockey-VM eller andra stora evenemang i serierna? Eller var schlagernumret bara en enstaka godbit (nåja) och att betrakta som något det kommer att dröja innan vi får se igen?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Rufus »

I samband med OS i München 1972 var det väldigt mycket med Långbens olympiska spel. Jag förmodar att kortfilmen om Långbens olympiska spel gavs ut vid denna tidpunkt.
I och för sig blev det kanske ingen serieversion av detta, men i alla fall samlarbilder och PVC-figurer m.m.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Grumme »

Ingen annan som har tankar kring detta?
Det slog mig precis att Fuglesangs rymdfärd har väl nyligen odödliggjorts i en KA-serie?

Jag kan tänka mig att fotbolls-vm i Brasilien 2014 inte kommer att passera obemärkt, men annars vet jag inte vad som skulle kunna bli aktuellt före OS 2016. [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Agentum »

Italienarna är väl rätt snabba på att haka på typiskt europeiska angelägenheter, det tycker jag ma nsett sen lång tid.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Kattmannen »

Det har varit en del om fotbolls-EM 2012, fotbolls-VM 2010 och så var det om något OS häromåret. Ofta så är det kändisar med i KA som har namn som är mycket snarlika verkliga aktuella kändisars namn. När Narnia-filmen om Skeppet Gryningen var aktuell så var det ett KA-äventyr som mycket tydligt liknade den aktuella filmen, att hamna i ett äventyr genom en magisk tavla m.m..

Jag tycker att man kanske ska vara lite försiktig med att blanda ”disneyversum” (kanonbra ord förresten!) och den aktuella verkligheten för mycket. Lagom är bäst.

Paralellt med detta så fundera jag på hur mycket som geografin i "disneyversum" ska överensstämma med den verkliga världen. Ofta tycker jag att det blir rätt kul med olika påhittade plats-namn. Någon gång så har jag för mig att Joakim von Anka skulle köpa en tavla av hertigen av Texico, det var någon stor maskinliknande robotaktig dator han hade skaffat som tipsade honom om det, jag tror att roboten/datorn även råkade misshandla Kalle med sin robotarm när den på en jordglob skulle visa var Joakim kunde tjäna pengar. Andra namn man hört är "Hunduras" (när Teddy och Freddy grälade om var dom skulle resa efter att ha vunnit en tävling), Brutopia, Brutopien och Långtbortistan. [:o)]
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Nitro74 »

Inför OS i Los Angeles 1984 (som Disney var delaktigt i då man designade maskoten Sam) så fanns det en bilaga med i Kalle Anka & Co och man publicerade serier med Långbens "kusin Sport Goofy". Man gav också ut en KAP med namnet Långbens Olympiska spel, där huvudserien handlade om olympiska spelen och där Los Angeles-spelen specifikt nämndes. Man gav också ut tablettaskar med Sport Goofy. Jag vet inte om det är det som Grumme tänker på?

KAP #44 handlade egentligen inte om något specifikt fotbolls-VM, men kom ut inför VM 1982.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av s4. »

En tanke,
Nu är det en del med att Kalle Anka & Co utgivits i 3000 exemplar, men många av dessa tidningar är dubbelnummer, är det då rätt att säga att det utgivits 3000nr?
har alla själv och får det till drygt 2500 tidningar, har inte det exakta antalet i huvudet just nu men kan kolla det enkelt när jag är hemma.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Då det är nummer och inte antalet utgåvor som räknats skulle jag säga: ja, det är rätt. [:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag instämmer med dig s4, jag tycker Egmonts sätt att räkna är helt uppåt väggarna, eller rena lögner egentligen. Självklart ska antal tidningar vara lika med antal nummer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av s4. »

s4. skrev:En tanke,
Nu är det en del med att Kalle Anka & Co utgivits i 3000 exemplar, men många av dessa tidningar är dubbelnummer, är det då rätt att säga att det utgivits 3000nr?
har alla själv och får det till drygt 2500 tidningar, har inte det exakta antalet i huvudet just nu men kan kolla det enkelt när jag är hemma.


nu har jag kollat upp hur många tidningar som utgivits. I dag har det utgivits 2925 tidningar av Kalle Anka & Co.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Labrador Road 26 »

s4. skrev:nu har jag kollat upp hur många tidningar som utgivits. I dag har det utgivits 2925 tidningar av Kalle Anka & Co.

Om man skulle fråga de media som slog upp "nyheten" att Kalle Anka firade 3000 nummer om detta är likvärdigt med antal tidningar är jag fullt övertygad om att de skulle svara att visst är nummer synonymt med antal tidningar. För vad blir det annars om inte bara en godtycklig definition som inte går att återkoppla till något reellt i vår värld.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av K-E Lindkvist »

s4. skrev:nu har jag kollat upp hur många tidningar som utgivits. I dag har det utgivits 2925 tidningar av Kalle Anka & Co.

Är det inklusive de 16(?) B-numren mellan 1950 och 1954?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av AndreasEriksson »

När Fantomentidningen firade 1000 nummer 1991 så var man noga med att påpeka hur man räknat, dvs att dubbelnummer = EN tidning. Oavsett numrering räknas bara antalet unika tidningar. Nu var det iofs lättare för Fantomen, som bara hade haft ett dubbelnummer innan 1000-nummersjubileumet. Men samma princip följdes även när man firade nummer 1500 år 2011. Alla dubbelnummer som förekommit sedan nummer 1000 räknades bara som EN tidning vardera.

I annat fall skulle man ju, rent krasst, kunna starta en tidning och numrera första numret "nr 1-5000/2013" och vips har man gett ut fler nummer än någon annan svensk serietidning [:o)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av s4. »

K-E Lindkvist skrev:
s4. skrev:nu har jag kollat upp hur många tidningar som utgivits. I dag har det utgivits 2925 tidningar av Kalle Anka & Co.

Är det inklusive de 16(?) B-numren mellan 1950 och 1954?


Nej B eller C nummer ej inräknade, 16 Walt Disney´s serier kallade B-nummer och 4st kallade i bland C-nummer ( En världsomsegling under havet, Svärdet och rosen,Det afrikanska lejonet, Davy Crockett ). Även med dessa kommer vi inte upp till 3000 exemplar.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av Kattmannen »

s4. skrev:
s4. skrev:En tanke,
Nu är det en del med att Kalle Anka & Co utgivits i 3000 exemplar, men många av dessa tidningar är dubbelnummer, är det då rätt att säga att det utgivits 3000nr?
har alla själv och får det till drygt 2500 tidningar, har inte det exakta antalet i huvudet just nu men kan kolla det enkelt när jag är hemma.


nu har jag kollat upp hur många tidningar som utgivits. I dag har det utgivits 2925 tidningar av Kalle Anka & Co.


Då kan man ha ett nytt jubileum någon gång under 2015 troligen, då det blir den 3 000:e TIDNINGEN av Kalla Anka som ges ut [;)]
paperinoo
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 18:41

Re: Kalle Anka & C:o - För läsarna i tiden?

Inlägg av paperinoo »

Den norska redaktionen gjorde ju "kvackifieringar" av Northug och Hellner nu under i OS i Sotji. De hade en seriestripp som skiljde sig beroende på den svenska versionen eller den norska. I den norska vinner Northug guld, i den svenska vinner Hellner.
Skriv svar