Freakbrothers - Fem flippede årtier med Flip-kompaniet

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Freakbrothers - Fem flippede årtier med Flip-kompaniet

Inlägg av Rufus »

Gilbert Sheltons gamla välkända Freakbrothers heter alltså Flip-kompaniet på danska. Och här har vi då en jubileumsutgåva, och med faktiskt relativt nygjorda serier! Annars brukar det vara gamla serier som återtrycks med jämna mellanrum, när det gäller Freakbrothers, men dessa är från de allra senaste åren och jag har inte sett dom någon annanstans. Kul att se att Gilbert Shelton fortfarande håller på trots sin nu höga ålder, och att han fortfarande kan göra bra grejer. Lite darrhänt i linjerna har han allt blivit, men humorn sitter som den ska. Och i vanlig ordning skämtar Shelton gärna om allt. Ingen censur. Inga gränser. Fast jag får nog säga att serien om Phinneas som självmordsbombare inte var rolig, och just för att det där gick över min gräns. Men serien om Freewheeling Franklin bland skjutglada Trump-supportrar var desto roligare.

Albumet inleds förövrigt med en artikel om Gilbert Shelton och hans leverne, och där fick jag bland annat veta att han har bott en hel del i Europa, och han har tydligen varit på flera seriemässor i Danmark. Mig veterligen har han aldrig varit på någon seriemässa i Sverige. Förmodligen då pga att hans serier inte riktigt faller Sture Hegerfors & Co i smaken, antar jag. Men jag har alltid haft honom som en av mina främsta favoriter bland serieskaparna. Välgjorda humorserier, och här ska ju även hans medarbetare lyftas fram, Paul Mavrides och Dave Sheridan m.fl. Och inte minst Stålsvinet (Wonder Warthog), som är min favorit av hans serier.

I albumet finns även några hyllningsserier av danska serieskapare, varav jag bara känner igen en av dom, nämligen Mårdon Smet, men han har å andra sidan bara gjort en teckning.

Och sen presenteras Freakbrothers-merchandise från olika tidsepoker. Det har ju hunnit bli även en del sånt. Ingen komplett förteckning dock. Jag saknar t.ex. Swindle & Stryders tröjtryck.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Freakbrothers - Fem flippede årtier med Flip-kompaniet

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Albumet inleds förövrigt med en artikel om Gilbert Shelton och hans leverne, och där fick jag bland annat veta att han har bott en hel del i Europa, och han har tydligen varit på flera seriemässor i Danmark. Mig veterligen har han aldrig varit på någon seriemässa i Sverige. Förmodligen då pga att hans serier inte riktigt faller Sture Hegerfors & Co i smaken, antar jag. Men jag har alltid haft honom som en av mina främsta favoriter bland serieskaparna. Välgjorda humorserier, och här ska ju även hans medarbetare lyftas fram, Paul Mavrides och Dave Sheridan m.fl. Och inte minst Stålsvinet (Wonder Warthog), som är min favorit av hans serier.

Gilbert Shelton var hedersgäst på SPX i Stockholm 2005, antagligen till stor del för att Kristiina Kolehmainen gillade gammal underground. Hegerfors är inte ensam boss och övervakare över Seriesveriges mässliv.

https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... iefestival
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Freakbrothers - Fem flippede årtier med Flip-kompaniet

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Gilbert Shelton var hedersgäst på SPX i Stockholm 2005, antagligen till stor del för att Kristiina Kolehmainen gillade gammal underground. Hegerfors är inte ensam boss och övervakare över Seriesveriges mässliv.

https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... iefestival


OK. Bra.
Skriv svar