Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:Litet puff här, men en konstvetande släkting, Douglas Feuk, har tagit upp just "Plan 714 till Sydney" i sin essäsamling "Återkomster och försvinnanden".

http://www.bokus.com/bok/9789173535885/ ... tva-sekel/

Han behover verkligen en puff! Hur kan han ha valt ett sant trakigt och intetsagande omslag till en bok som behandlar bildkonst (aven den forsvinnande [:o)]) ? Han fick sakert inte lagga upp Tintin, men det tas ju upp saker fran 200 ar, sa NAGOT maste han val kunnat ha hitta? Annars, innehallet verkar intressant; lite som den flummige Beuys, som han ocksa hanvisar till.
For att saga nagot om tradens innehall: Tintin ar for mig en serie som jag alltid blivit besviken pa, och jag har val last I stort sett alla utom TT Ryssland och TT Kongo. Inte rolig (ens for ett barn), inte spannande, och alldeles for stelt tecknad I jamforelse med Asterix, Lucy Luke och de andra verkligt stora.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Furienna »

Jag tycker absolut att "Tintin" är både spännande och rolig. :shock:

Angående teckningarna så tillhör "Tintin" den mer realistiska ligne claire-skolan, medan "Asterix" och "Lucky Luke" inte gjorde det. Så jag antar att de kan uppfattas som lite stela i jämförelse. Men aldrig så att jag har kunnat klaga...
Senast redigerad av 2 Furienna, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Wakuran »

Furienna skrev:Jag tycker absolut att "Tintin" är både spännande och rolig. :shock:

Angående de "stela" teckningarna så tillhör "Tintin" den mer realistiska ligne claire-skolan, medan "Asterix" och "Lucky Luke" inte gjorde det.

"Marcinelle-skolan", brukar den kallas för.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Furienna »

"Asterix" är ju fransk och inte belgisk, så den tillhör inte riktigt Marcinelle-skolan. Men den har en liknande stil.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Wakuran »

Furienna skrev:"Asterix" är ju fransk och inte belgisk, så den tillhör inte riktigt Marcinelle-skolan. Men den har en liknande stil.

Uderzo började jobba för agenturen World Press, med täta band till tidningen Spirou, och med tecknare som drillades i Marcinelleskolan, innan han och Goscinny lämnade agenturen i samband med ett rättighetsbråk, så det finns klara kopplingar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Laureline »

Är inte tanken att det ska vara väldigt vagt i 714. Att ingen riktigt minns nått är ju typiskt vid bortföranden annars också, men jag tycker det verkar som om han här ville ta det ett steg ytterligare och antyda att det inte ens är utomjordningar utan nån slags mysko organisation som ligger bakom för att påverka världens gång, på instabila platser. Även om även den biten finns med i andra verk, innan och efter 714.

Jag menar, hypnos? En radiomast på den bortförde? Stege, till ett flygande tefat?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Rufus »

Cadial skrev:For att saga nagot om tradens innehall: Tintin ar for mig en serie som jag alltid blivit besviken pa, och jag har val last I stort sett alla utom TT Ryssland och TT Kongo. Inte rolig (ens for ett barn), inte spannande, och alldeles for stelt tecknad I jamforelse med Asterix, Lucy Luke och de andra verkligt stora.


Uderzo var en extremt begåvad och skicklig tecknare, kanske den allra bäste serietecknaren någonsin, och därmed även bättre än Hergé (och hans medhjälpare), som istället utmärkte sig för en extrem noggrannhet och omsorgsfullt nedlagt arbete. Morris var naturligtvis inte kass men däremot aldrig riktigt på deras höga nivå.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av K-E Lindkvist »

Efter mycket funderande har jag kommit fram till att den serie som jag blivit mest besviken på nog är From Hell av Alan Moore och Eddie Campbell. Efter en lovande inledning malde det bara på och jag störde mig mycket på att det tog dubbelt så lång tid att läsa Moores fotnoter i varje nytt nummer som själva serien. Så jag gav upp efter sex nummer (tror jag) och har ytterligare ett par liggande olästa.

Sen var ju Scarlett Dream ingen höjdare när jag väl fick läsa den på svenska. Men det berodde troligen på att jag sett den omnämnas i positiva ordalag i samband med olika artiklar om Claude Moliterni och av den anledningen hade alldeles för höga förväntningar.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av mikaelsol »

Lost Girl blev jag gruvligt besviken på. Tyckte det skulle ha varit mer sagoelement och mer porr. Var nära att skriva en insändare till Metro.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Lost Girl blev jag gruvligt besviken på. Tyckte det skulle ha varit mer sagoelement och mer porr. Var nära att skriva en insändare till Metro.

Lost Girls!

Lost Girl innehåller ännu mindre skepnadsskiftarporr.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Cadial »

[quote="K-E Lindkvist"]Efter mycket funderande har jag kommit fram till att den serie som jag blivit mest besviken på nog är From Hell av Alan Moore och Eddie Campbell.
quote]
Sag den samlad i nagon sorts tung lyxforpackning pa spanska. Campbells torra stil kan vara uppfriskande over nagra fa sidor (for att jamfora med Champagne nar vi talar om lyxforpackningar), men den blir enormt trakig over flera hundra sidor.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Cadial »

Anders1 skrev:
Cadial skrev:For att saga nagot om tradens innehall: Tintin ar for mig en serie som jag alltid blivit besviken pa, och jag har val last I stort sett alla utom TT Ryssland och TT Kongo. Inte rolig (ens for ett barn), inte spannande, och alldeles for stelt tecknad I jamforelse med Asterix, Lucy Luke och de andra verkligt stora.


Uderzo var en extremt begåvad och skicklig tecknare, kanske den allra bäste serietecknaren någonsin, och därmed även bättre än Hergé (och hans medhjälpare), som istället utmärkte sig för en extrem noggrannhet och omsorgsfullt nedlagt arbete. Morris var naturligtvis inte kass men däremot aldrig riktigt på deras höga nivå.

Haller med. Asterix slar snabbare an Lucky Luke drar, men det ar anda varldsklass.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av Cadial »

mikaelsol skrev:Lost Girl blev jag gruvligt besviken på. Tyckte det skulle ha varit mer sagoelement och mer porr. Var nära att skriva en insändare till Metro.

Sa vad var det? Jag har inte last den.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Men va faaan? Serier man blivit besviken på

Inlägg av rkaj »

Med förväntingarna på Lost Girls är det inte konstigt att man blir besviken på Lost Girl ... [8D]
Skriv svar