Baltimore av Mignola/Golden/Stenbeck/Bergting/Stewart (Dark Horse)

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Baltimore av Mignola/Golden/Stenbeck/Bergting/Stewart (Dark Horse)

Inlägg av BoJustBo »

Bild

Började igår äntligen läsa Mike Mignolas, Christopher Goldens och Ben Stenbecks Baltimore, nästan ett år efter att jag läste den illustrerade romanen av Mignola och Golden.
För dom som inte läst romanen kan meddelas att nästan hälften av den här första volymen av serien består av flashback sekvenser som återberättar huvudkaraktärens origin. Kapitel där folk återberättar tidigare händelser är hur romanen var för det mesta så det passar helt klart ihop stilmässigt.

Så vad handlar Baltimore om då? Baltimore utspelar sig i en mild steampunk värld där första världskriget slutade 1915 på grund av att en päst brytit ut. En pest där dom döda ibland kommer tillbaka till livet som odöda av olika slag.
Baltimore är en man som anklagar sig själv för vad som befallit världen och är på jakt efter den vampyr som står bakom det hela.

Baltimore (både boken och serien) har många likheter med Mignolas andra serier såsom Hellboy I att det utspelar sig i en värld helt skapad för att låte Mignola klämma in sina intressen. Steampunk, övernaturlig skräck, gammla förfallna byar osv. Till skillnad från Hellboy är den dock ganska humor befriad. Visst finns det små glimtar här och där men för det mesta tar den sig ganska seriöst.

Den har ett ganska lungt tempo och låter ofta någon sida här och där va helt utan, eller minimal text.
Ben Stenbecks tecknar stil passar väldigt bra. Mycket mörka skuggor och grotesk när den behöver vara det. Den är ganska lik Mignolas tecknar stil i vissa avseenden men ser absolut inte ut som en kopia. Han har inte den kantigheten som Mignola har. Inte häller like mycket effekter så som dimma som Mignola använder sig flitigt av.

Dave Stewarts färgläggning är grymt bra. Brukar inte vanligtvis kommentera på sådant men här är den helt perfekt för serien.

Bild Bild

Tekniskt om boken.
Den består av av vad som var 5 nummer med en extra del med skisser och pinups av Mignola och Stenbeck i slutet.
Den är bra bunden i stadig hård pärm. Pärmen är helt svart med intryckt svart text som är något glansigare än rästen. Skyddsomslag medföljer såklart men Mignola tecknat motiv.
Sidorna är glansigt papper men inte så extremt glansiga som vissa av darkhorses böcker har.
Det finns ett dubbel sido upplslag i sista kapitlet som tappar minimalt lite i mitten då boken har bra bindning men är lite för tunn för att kunna ligga helt platt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Baltimore vol 1 - The Plague Ships (Dark Horse)

Inlägg av RioGrande »

Hehe. Låter som ett upplägg ganska likt Den svart jorden (av Lars Krantz). Undrar om Lars läst den här serien? Det är ju ingen hemlighet att han gillar Mignola.
[:)]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Baltimore vol 1 - The Plague Ships (Dark Horse)

Inlägg av UlfK »

BoJustBo skrev:Dave Stewarts färgläggning är grymt bra. Brukar inte vanligtvis kommentera på sådant men här är den helt perfekt för serien.


Dave Stewart är näst efter Mignola själv den viktigaste personen i Hellboy-universat. (Och Baltimore-ditot.) Ibland tror jag han är viktigare.

Vad gäller Baltimore får jag lite Dungeons and Dragons-känsla; det är så mycket hack'n'slash i historierna. Dessutom lider storyn av att Mignola inte lyckas ge Baltimore någon personlighet. Han är inte "den ensamme mannen från vidderna", han är bara en enbent slaktare. Som läser förstår jag inte varför jag skall ha sympatier för honom. Och då blir historierna långtråkiga uppvisningar i Baltimoredeppande och vampyrslaktande. Men som sagt, så länge Dave Stewart färglägger läser jag vad som helst! [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Baltimore vol 1 - The Plague Ships (Dark Horse)

Inlägg av Agentum »

Det här ska jag lägga på listan för framtida läsande.
9mm, i'm never further away than that.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Baltimore vol 1 - The Plague Ships (Dark Horse)

Inlägg av Simpukka »

Aha! Plockade faktiskt själv upp första numret som en sådan där 1 for 1$ Edition förra året faktiskt för 10kr. Vet inte riktigt vad jag tyckte annat än själva tidsepoken kändes ganska intressant men temat zombie-/odöda/vampy massaker... mjaeeee. Gav nog oundvikligt lite vibbar till animen Hellsing också.

Kan bara instämma i att färgläggningen gör massvis
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Baltimore vol 1 - The Plague Ships (Dark Horse)

Inlägg av BoJustBo »

Då har man läst volym 2 och den var riktigt bra, alltid kul med en serie som går upp i kvalitet.
Till skillnad från volym 1 så var allting helt nytt i denna volymen, inget återskapande av scener från romanen.
Ett av numrena hade mer färläggnings fel än jag någonsin sett på en serie med Dave Stewart, måste varit ett sista minuten jobb.
Darkhorse har ju alltid varit bra med extramaterialet i sina samlingar och jag måste säga att det är trevligt att se hur både tecknaren och författaren jobbar tillsammans med skisser. Den hade även lite bilder i slutet av Ben Stenbeck som han tecknat bara för skojs skull och som inte var helt relaterade till serien men på samma makabra tema.

Jag håller inte med UlfK om att Baltimores avsaknad av personlighet är en dålig del av serien. Precis som romanen innan så handlar det inte riktigt om Baltimore utan om de karaktärer han möter under sina färder.

Simpukka skrev:Gav nog oundvikligt lite vibbar till animen Hellsing också.

Ser inte riktigt likheten förutom att det finns vampyrer och scener då huvudpersonen slåss mot många motståndare samtidigt.
Hellsing bygger ju helt på att allting ska vara så coolt som möjligt och en huvudkaraktär som har noll svagheter, han skulle lika gärna kunna vara en gud som en vampyr.
Baltimore är såklart också en övermänniska som visas i och med att han kan fightas med hela gäng samtidigt, men han är samtidigt långt ifrån gudalik.

En annan väldigt stor skillnad är ju även tonen. I Hellsing är de flesta karaktärerna väldigt kaxiga. I Baltimore är allt mycket mer nedtonat och i brist på bättre ord, deppigt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Baltimore vol 1 - The Plague Ships (Dark Horse)

Inlägg av Agentum »

Som sagt jag ska ge mig på denna framöver, jag läste de trades med Witchfinder som finns.

Också Hellboy universum men viktoriansk tid, var faktiskt bra men som i detta fall knappast en humorserie.

Men det hör väl till.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Baltimore vol 1 - The Plague Ships (Dark Horse)

Inlägg av BoJustBo »

Och där läste man volym 3 som består av kortare historier som i original publicering var mellan ett halvt och två nummer långa.
Tycker kvaliten håller upp bra även i denna volym. Många av dom korta historierna fokuserar mer på andra karaktärer vi sätt tidigare istället för Baltimore själv vilket jag gissar är tänkt som uppbyggnad inför framtida berättelser. Original boken fokuserade ju också mer på karaktärerna runt om Baltimore än and namngivaren av berättelsen själv.
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Baltimore vol 1 - The Plague Ships (Dark Horse)

Inlägg av Wakuran »

Christopher Golden är förresetn en av årets gäster på SIS nu i Stockholm 7-8 maj...

Det kan säkert ha spelat in att Anders Lundgren är en stor Hellboy-fantast...

https://serieteketbloggen.wordpress.com ... olden-usa/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Baltimore vol 1 - The Plague Ships (Dark Horse)

Inlägg av BoJustBo »

Och då har man läst volym 4. Den består av dom två berättelserna The Infernal Train (3 kapitel) och Chapel of Bones (2 kapitel).

Chapel of Bones är första delen av serien där jag känner att man skulle förlorat om man inte läst den tidigare romanen av Mignola och Golden.
Den återskapar helt en del av boken och innehåller alla huvudkaraktärerna från den som i serie versionen tidigare bara varit med i några få paneler i volym ett.

Då var alla delar av boken som Baltimore Själv spelade huvudrollen i omskapade i serieform. Boken handlar ju dock till störta delen om dom tre gamla vännerna till Baltimore och inte han själv.

The Infernal Train var högklassig underhållning.

Man märkte både i själva historien men även i extra materialet i slutet att Mignola slutat ge input på monster designerna och överlåtit det helt till Ben Stenbeck. Det fungerade ganska bra även om det stilistiskt blivit en förändring. Jag hoppas det går lika smort när i senare volymer Peter Bergting tar över.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Baltimore av Mignola/Golden/Stenbeck/Bergting/Stewart (Dark Horse)

Inlägg av BoJustBo »

Då har man läst volym 5 och 6. Bytet av tecknare från Ben Stenbeck till Peter Bergting sker mitt i volym 5 och det var en ganska enkel övergång då de båda tecknar hyffsat likt även om Bergting har en lite mer minimalistisk och råare tuschningstil. Fast jag tycker nog Stenbeck är bättre på att teckna ansikten i allmänhet och att hålla karaktärer liknande sig själva i synnerhet.

Annars tuffar det på ganska bra. Baltimore har i dessa volymer nu ganska många följeslagare, vissa tidigare introducerade, vissa inte. Ungefär hälften av handlingarna i dessa två volymer handlar om dom och visas inte i någonting som skulle kunna kallas Baltimores vinkel.

Vol 5 innehåller två storys med 3 respektive 2 kapitel medan vol 6 innehåller en lång 5 kapitels historia som dock är två paralella berättelser som kunde varit släppta separat.
Bild
Bild

Har beställt hem volym 7.
Volym 8 släpps om cirka två månader och sedan är det slut. Alltid trevligt med långa saker som inte blir FÖR långa.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Baltimore av Mignola/Golden/Stenbeck/Bergting/Stewart (Dark Horse)

Inlägg av Agentum »

Ser ju trevlig ut med Bergting.

Jag har inte hoppat på denna ännu tyvärr, men det ska jag göra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Baltimore av Mignola/Golden/Stenbeck/Bergting/Stewart (Dark Horse)

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:Ser ju trevlig ut med Bergting.

Jag har inte hoppat på denna ännu tyvärr, men det ska jag göra.

Jo det är bra tillfälle attt läsa den nu när slutet i samlad form bara är femtio-nånting dagar framför oss.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Baltimore av Mignola/Golden/Stenbeck/Bergting/Stewart (Dark Horse)

Inlägg av BoJustBo »

Ok, efter en lång paus så läste jag då äntligen de sista två volymerna och... tyvärr är dom de sämsta volymerna.
Bok 7 känns väldigt utdragen medans bok 8 (som är en bra bit bättre) känns som allt går för snabbt. Känns som en omprioritering hade behövts här.
Mignola känslan är helt bortblåst så jag antar att Golden skrivit helt o hållet.
Bergtings dåliga ansikten störde mig mer och mer ju längre jag kom i serien, även om vissa andra saker han gjorde var riktigt snygga.

Bild
En av mina favoritsidor, ännu snyggare i färg men det kunde jag inte hitta med google.

Så i helhet, vad tycker jag om Baltimore, en roman och 8 seriealbum: Den illustrerade romanen är helt klart läsvärd för skräckfantaster. Serien har sina berg och sina dalar men överlag var den bra, ibland väldigt bra. Men läs romanen först.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Baltimore av Mignola/Golden/Stenbeck/Bergting/Stewart (Dark Horse)

Inlägg av Agentum »

Efter lång tid, typiskt mig har jag nu läst Baltimore The Plague Ships, en billig HC jag kom över.

En fasansful värld mitt i vad som borde varit första världskriget.

Som vanligt en tecknare med viss Mignoliastil för horrortecknande, mörkt mycket mörkt, och rött.
Ganska kort dock, men inga samlingar har släppts ännu, den räcker inte för att få grepp om vad det handlar om.

Jag gillar dock att Mignola och anhang förstått att Europa är intressantare än USA, tyvärr nåt de försöker bortse från, vår historia, och de sim nästan saknar historia, man kan ta reda på exakt allt om USA.
De har hittat på massor av lögner men lurar bara sig själva med det.

Nåväl i de hör serierna är ofta Europa med, vad kommer inte härifrån ifråga om myter och legender och framför allt ålder.

Jag kommer köpa nästa då denna slutar utan så mycket i formation, kanske har inte huvudpersonen det heller.

Witchfinder var lättare att ta åt sig en annan Mignolia baserad värld.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar