Joe Golem volume 1

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Joe Golem volume 1

Inlägg av BoJustBo »

Eftersom det blivit lite av en tradition att jag recenserar alla Mike Mignola relaterade serier som jag läser från början sedan jag gick med i forumet så tänkte jag att jag även skulle säga lite om den här som jag tyvärr tycker kanske är det svagaste hans namn stått på, på väldigt länge.

Bild

Värt att säga är att till skillnad från med Baltimore så har jag denna gången inte läst romanen som släpptes innan serie versionen, så jag vet inte om det är uppföljare, prequel eller återberättande av saker som redan beskrivits i romanen.

Joe Golem handlar om en hårdkokt detektiv, specialicerad på det annorlunda (låter det lite som Hellboy? Det är det) som jobbar med en gammal occultist som brukade vara en känd detektiv men på senare år fallit i dålig hälsa. Joe plågas av mardrömmar om en europeisk stad under häx hysterin där en präst under press byggt ett ogudaktigt monster av lera (en golem) för att försvara staden.
Historien (förutom då dessa drömmar/flashbacks) utspelar sig i ett 1930-tals Manhattan där berggrunden sjunkit ner i havet en bit så stadens skyskrapor växer rakt upp ur vattnet och folk färdas omkring via småbroar och båt som i Venedig.

Skriven av Mike Mignola och Christopher Golden precis som Baltimore, och som den är det en ganska humorfri affär det handlar om.
Tecknat av Patrick Reynolds vilket jag inte kan säga mig gilla. Allt ser fotoreferensat ut. speciellt människorna saknar helt finness och ser jätte tråkiga ut. Bakgrunderna blir ibland något bättre fast... Dave Stewart färglägger, jag älskar Stewarts färgläggning, en av de bästa färgläggarna i den amerikanska serieindustrin... men i den här serien är det både för monokromt (ofta i grön-bruna nyanser) samt att i många bakgrunder då vatten spelar in är tuschen färgad vilket inte ser bra ut, inte alls.

Omslagen av Dave Palumbo har ett gamladags pulp look till dom vilket passar utmärkt till tidepoken serien utspelar sig.

Bild

De två historierna i samlingen har jag inte mycket gott att säga om häller.
Den första av de två, "The Rat Catcher" kändes rentav som en utfyllnads episod, så mycket underligt att starta serien med den. Den andra episoden i volymen, "The Sunken Dead" var ett ganska stort steg uppåt, den är något längre och fungerar både bättre som en historia och visar upp vilka karaktärerna är på ett bättre sätt.
Inte att säga att den var fantastisk den häller men den går iallafall i rätt riktning så jag kommer nog kolla in volym 2 om den någonsin dyker upp.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725