Vei

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Vei

Inlägg av Klaatu »

Bild

Vei – Bok 1

Titel: Vei – Bok 1
Ord: Sara Bergmark Elfgren
Bild: Karl Johnsson
Förlag: Kartago Förlag (2017)

Nordisk mytologi och Vikingar har varit i ropet de senaste åren med TV-serien Vikings, Egerkrans Nordiska gudar, Gaimans Norse Mythology och Marvels Thor i alla hans reinkarnationer. Med detta i tankarna så var det väl kanske inte helt oväntat att det skulle komma en svensk serie som utspelar sig i nordisk mytologi. Jag drar mig för att säga i vikingaserie för om ärligheten skall fram så känns den mer som en fantasyserie. Inget ont om detta bara ett litet påpekande från min sida. Senast jag läste en serie i vikingmiljö så var det Brian Woods Northlanders och den lämnade mycket att önska om ni frågar mig. Men kan svenskar lyckas där amerikaner misslyckades? Låt oss vända på första bladet och ta en titt.

Vikingaprinsen Eidyr är besatt av tanken att finna och erövra det mytomspunna Jotunheim, jättarnas land. Tillsammans med sina lojala vikingar färdas han på främmande vatten och lojalast av dem alla är krigsträlen Dal. Plötsligt en dag hittar de en medvetslös kvinna flytande i havet och vikingarna hivar henne förundrat ombord. Kvinnan presenterar sig som Vei och lovar Eidyr att visa vägen till Jotunheim om han skonar henne. Väl framme kommer Vei och Dal på avvägar och tillfångatas av jättar. Det visar sig att Vei är en av jättarnas 13 förkämpar som skall kämpa mot asagudarnas 13. Det är till detta ödesdigra gladiatorspel som jättarna för sina fångar.

Bild

ORD
Sara Bergmark Elfgren har skrivit en hård berättelse. Kanske litet för hård i jämförelse med bildmaterialet (mer om detta nedan). Skämten är få och krutet har istället satsats på att berätta en episk hjältesaga. Stundtals är berättelsen brutal i andra stunder långsam, nästan melankolisk. Sakta dras läsaren tillsammans med protagonisterna Vei och Dal in i maktkampen mellan asagudar och jättar. Det som är bra är att det hela tiden är spännande, det finns hela tiden något nytt att upptäcka och berättelsen tar sig tid att mogna. Inte förrän läsaren är riktigt redo släpps Vei in i gladiatorarenan och striden kan börja på allvar.

BILD
Att Karl Johnsson har sneglat mer än en gång på Kim W. Andersson tecknarstil går inte att förneka. Den gode Kim får dessutom ett tack i slutet av boken så det är väl inte helt otänkbart att han har haft med ett finger i utvecklandet av detta seriealbum. Personligen gillar jag stilen men i detta fall behöver den vara skitigare. En hård berättelse behöver en hårdare tecknarstil. Johnsson gör dock inte bort sig och en speciell eloge skall ges till skapelseberättelsen där Odens väg till tronen och hur kampen mellan jättar och asar tog sin början berättas. Färgläggningen av sidorna är klara, litet för klara. Mer mörker hade nog varit på sin plats i denna stundtals mörka berättelse. Mina små anmärkningar är dock bara en fråga om tycke och smak. Johnsson har gjort ett utomordentlig och genomarbetad insats som absolut inte får ringaktas.

Bild

OMSLAG
Omslaget är det egentligen inte så mycket att orda om. Den går i samma stil som själva serien även om extra omsorg har getts till färgläggningen. Motivet är inspirerande och man undrar vad det är för sorts spännande berättelse som skall förtäljas inuti albumet. Jag tror att omslaget kommer att locka många att vilja läsa om den rakryggade hjältinnan som sitter under regnbågen med sin mäktiga yxa.

SLUTORD
Vei – Bok 1 är ett bra seriealbum. Som mycket annan populärkultur nu för tiden så är det en kvinna som står i centrum. Gamla hjältinnor som Ellen Ripley och Sarah Connor har fått sällskap av Rey (The Force Awakens), Katniss Everdeen (The Hunger Games) och nu Vei, ran av Veidars flock. Det är på tiden att kvinnorna får mer plats i vårt gemensamma kulturarv och jag för en väntar med stor lidelse på nästa bok. Det skall bli spännande att se hur det det går får Vei, Dal och alla de andra i denna mäktiga saga.

Fler serierecensioner som denna går att läsa på:
Karl Kämpe - Serierecensioner
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vei

Inlägg av Wakuran »

Klaatu skrev:Att Karl Johnsson har sneglat mer än en gång på Kim W. Andersson tecknarstil går inte att förneka. Den gode Kim får dessutom ett tack i slutet av boken så det är väl inte helt otänkbart att han har haft med ett finger i utvecklandet av detta seriealbum. Personligen gillar jag stilen men i detta fall behöver den vara skitigare. En hård berättelse behöver en hårdare tecknarstil. Johnsson gör dock inte bort sig och en speciell eloge skall ges till skapelseberättelsen där Odens väg till tronen och hur kampen mellan jättar och asar tog sin början berättas. Färgläggningen av sidorna är klara, litet för klara. Mer mörker hade nog varit på sin plats i denna stundtals mörka berättelse. Mina små anmärkningar är dock bara en fråga om tycke och smak. Johnsson har gjort ett utomordentlig och genomarbetad insats som absolut inte får ringaktas.

Jag tror att många av de där Utopitecknarna hade en studio ihop ett tag, Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam, och att det var en stark bidragande orsak till att deras stilar började likna varann.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar