Myziplyz 1-6

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Myziplyz 1-6

Inlägg av Rufus »

Myziplyz var en av de allra mest populära amatörserietidningarna på 1980-talet, och den var även en personlig favorit. Denna tidning var även känd för att ha en egen speciell humor som utgivaren Magnus Svenningsson skapade och utvecklade.

Men vi börjar från början med nr 1, där detta ännu inte hade kommit igång riktigt. Men redan i förstanumret visar Magnus Svenningsson (som i stort sett har gjort allting själv) att det är humor som gäller i denna tidning. Men inte så mycket serier ännu. Mest skämtteckningar. Nicolas Krizan, som skulle komma att troget medverka i varje nummer, har med en teckning, och han var en gudabenådad tecknare redan då.

Nr 2 har jag inte, men jag har faktiskt läst den ändå. Jag fick låna Nicolas Krizans ex, vilket jag naturligtvis är mycket tacksam över. Men det var väldigt länge sen, och jag minns tyvärr inte mycket av innehållet längre. Men jag minns i alla fall att den var i samma stil som 1:an, men att nu börjar det dyka upp crazyhumor, och den var helt klart roligare än 1:an.

I nr 3 börjar det verkligen hända grejer! Magnus Svenningsson har verkligen utvecklats som tecknare, manusförfattare och inte minst humorist. Och nu stöter vi på den omtalade speciella humor som skulle bli Magnus Svenningssons och Myziplyz´ speciella kännemärke. "Svenningsson stajl" som Zwing har kallat den. Det handlar framför allt om parodier på lite överdrivet pedagogiska barnböcker (som t.ex. Totte) och tv-program för barn (t.ex. Manne och Bod). En stil som skulle komma att överföras och användas till långt mycket mer än bara barnmediaparodier. I det här numret i denna stil finns "Nu skall Manne bada" och "Nu skall Manne äta" av Magnus Svenningsson, och Mats Nilsson följer på med "Hulken och nattklubbens fusk".

En annan speciell sak med Myziplyz var att den hade ett ben i amatörseriefandom och det andra benet i science fiction-fandom, eftersom Svenningsson var intresserad av båda dessa. Detta resulterade i att några personer som vanligtvis skrev noveller och annat i SF-fandom (t.ex. Jan Risheden, Tony Eriksson och Ahrvid Engholm) nu bidrog med serier i Myziplyz. Även dessa serier bidrog till att utveckla tidningens speciella humor, och Jan Risheden visade sig även vara en duktig serietecknare.

Nr 4 är något av höjdpunkten i Myziplyz´ historia. Magnus Svenningsson är som bäst och gör legendariska serier om Bod m.m. Vältecknade serier som fortsätter i samma stil som påbörjades med Manne-serierna i 3:an. Jan Risheden har med två riktigt bra serier ("Getternas födelsedagskalas" och "Ernst"). Gunnar Krantz´ två serier gillar jag också.

När nr 5 kommer ut är Magnus Svenningsson en hyllad hjälte. Men man hittar här inte så mycket av den numera klassiska "Svenningssonstajlen" i hans serier, och flera av hans serier känns faktiskt lite trötta och oinspirerade. Och han har börjat teckna med pensel, vilket inte har blivit lyckat. Men ändå är detta något av ett höjdarnummer, vilket är mycket tack vare de många och duktiga medverkande. Nu hade nästan hela den dåtida eliten inom svensk amatörseriefandom (Lars Andréasson, Gunnar Krantz, Zwing, Nicolas Krizan och Patrik Skördeman m.fl.) hittat hit, och vi bjuds på både Svenningsson stajl-inspirerade serier och annan rolig humor. Här finns bl.a. Lars Andréassons klassiska serie om Eva Dahlgren, och ett intressant samarbete av bröderna Lars och Johan Andréasson i serien "Telefon II". Även brevspalten är riktigt rolig att läsa.

Det såg länge ut som om nr 6 aldrig skulle komma ut. Magnus Svenningsson hade tröttnat. Men så hände nånting helt oväntat. Johnny Benjaminsson (som hade startat en amatörseriefandom-förening) råkade skriva fel när han skulle informera om vilka seriefanzines som då fanns att köpa, och vips så hade Svenningsson fått in så många inbetalningar att han helt enkelt blev tvungen att ge ut ett till nummer. Och nu återgick Magnus Svenningsson till det vinnande konceptet med sedvanlig "Svenningsson stajl" och serier med Bod & co, vilket vi tackar för. Även Petrus Dahlin och Gustaf Skördeman bidrar med bra serier och Tony Erikssons "Babianen Olle" är en klassiker. Men luften har nu gått ur Myziplyz. T.ex. brevspalten (bara tre brev och inget av dom har besvarats) ser väldigt tafatt och oinspirerande ut jämfört med 5:an.

Myziplyz var en amatörserietidning som åkte hela resan från "nybörjarfanzin" som recensenterna mest bara fnyste åt till att bli hyllat och omtyckt av den breda massan av seriefans. Även de som vanligtvis inte köpte amatörserietidningar började köpa den och gillade den. Och denna utveckling på bara några få år och 6 nummer.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Myziplyz 1-6

Inlägg av tfels »

Bra recensioner av bra fanzines! Klassiker! Har nr 5 och 6. Minns dem till viss del (de ligger förvarade någonstans) som väldigt roliga, överraskande och underhållande. Något jag aldrig sett förut och något som inspirerade mig i mitt eget serieskapande och fanzineutgivande.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Myziplyz 1-6

Inlägg av larsa66 »

Det var en intressant historia. Jag hade nog någon av dom där. Men dom har försvunnit. Undrar om något idag kan ge unga skapare liknande aha-känsla och inspiration som svenska serier och fanzinen gjorde.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Myziplyz 1-6

Inlägg av Rufus »

tfels skrev:Bra recensioner av bra fanzines! Klassiker! Har nr 5 och 6. Minns dem till viss del (de ligger förvarade någonstans) som väldigt roliga, överraskande och underhållande. Något jag aldrig sett förut och något som inspirerade mig i mitt eget serieskapande och fanzineutgivande.


larsa66 skrev:Det var en intressant historia. Jag hade nog någon av dom där. Men dom har försvunnit. Undrar om något idag kan ge unga skapare liknande aha-känsla och inspiration som svenska serier och fanzinen gjorde.


Tack! [:)] Jag har under en längre tid velat göra en sådan här recension av favoriten Myziplyz´ hela utgivning, och nu blev det av. Och extra roligt är det naturligtvis när det uppskattas av andra.
Skriv svar