Blake & Mortimer (obs: varning för spoilers)

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Blake & Mortimer (obs: varning för spoilers)

Inlägg av Svartslipsen »

Svärdfiskens Hemlighet (Del 1, 2 & 3)

Författare: Edgar P. Jacobs
Tecknare: Edgar P. Jacobs
Första Utgivningsår: 1946-49 (i Journal de Tintin)


Handling:

Andra Världskriget har just upphört och hela världen ägnar sig åt att nedrusta. Hela världen? Nej, gömt inne bland
Himalayas snötäckta berg håller det mystiska "Gula Imperiet" under ledning av den galne kejsaren Basam Damdu på att
förbereda en överraskningsattack. Snart ligger flera av världens största städer i ruiner och Imperiets seger tycks vara fullständig.
Men, det finns hopp: I England har Professor Philip Mortimer börjat arbeta på ett hemligt vapen som går under
täcknamnet "Svärdfisken" (ett sorts attackplan som även kan färdas under vatten). Tyvärr var Mortimer och hans vän Kapten Francis Blake tvungna att fly när överraskningsattacken
skedde, nu gäller det för dem att se till att ritingarna till "Svärdfisken" inte faller i Imperiets händer.


"Svärdfiskens Hemlighet" var det första av Jacobs serier med sina båda ärke-brittiska hjältar, det är naturligtvis inte lika
sofistikerat som de senare albumen, "Det Gula Tecknet" och "SOS Meteorer" men av alla Blake och Mortimers äventyr är
det det största och mest episka och eftersom jag är svag för långa, episka serier placerar jag det ändå bland mina absoluta
favoriter.

Jacobs teckningsstil påminner något om amerikanska tecknare som Milton Caniff och Alex Raymond, vilket är förklarligt eftersom Jacobs tidigare tecknat
en belgisk version av "Blixt Gordon".

Nu till huvudpersonerna, både Blakes och Mortimers personligheter är i stort sett färdiga när de introduceras för läsaren. En
sak som är ovanlig för de Fransk-Belgiska serierna är att den impulsive och hetsige Mortimer är seriens verklige huvudperson,
i vanliga fall brukar det ju vara tvärtom.

Blakes och Mortimers ärkefiende, Överste Olrik finns även han på scen från första början, ja han gör till och med entré
redan på första sidan, innan hjältarna (hur många andra skurkar kan skryta med något sådant?). Olrik är betydligt mer ondskefull
här än i något annan "Blake & Mortimer" serie och när han torterar den tillfångatagne Mortimer (en scen som vi läsare tursamt
nog skonas från att se i detalj) står det klart att Olrik är en intelligent men också synnerligen farlig man.

Basam Damdu, då? Han får bonuspoäng för att han är den skurk i serien som kommer närmast att uppnå absolut makt, men
bredvid den färgstarke och karismatiske Olrik ter han sig något stel och endimensionell, han har dock en bra scen precis i
slutet av serien, då han planerar att avfyra en mängd kärnvapenraketer och i ett radiomeddelande bokstavligt talat säger åt resten av jordens befolkning att gå och dö
(nämnde jag att karlen var spritt språngande galen?)


Som avslutning kan jag bara konstatera att "Svärdfiskens Hemlighet" trilogin är en utmärkt start på Blakes och Mortimers äventyr,
synd att Carlsen Comics valde att hoppa över den när de gav ut serien på svenska.

Bilder:

Bild

Olrik har just avrättat en av Blakes spioner, just som denne skulle avslöja imperiets planer.

Bild

Är detta slutet för civilisationen som vi känner den? Missa inte nästa avsnitt.

Bild

Blake tvingas ta till drastiska åtgärder för att väcka slöfocken Mortimer.

Bild

Den fantastiska Svärdfisken gör sig redo att gå till anfall.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Intressant! Kul att få lite insikt i serier som man knappast kommer att läsa. Jag är för dålig på franska för att det ska vara värt att importera på originalspråk, men här fick jag i alla fall ett hum. Fast de finns kanske på engelska?
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Ingemar"]

Intressant! Kul att få lite insikt i serier som man knappast kommer att läsa. Jag är för dålig på franska för att det ska vara värt att importera på originalspråk, men här fick jag i alla fall ett hum. Fast de finns kanske på engelska?
[/quote]

"Svärdfisken.." finns inte tillgänglig på engelska men däremot på danska under titeln "Kampen om Verdensherredømmet"

Kul att du gillade min recension, Ingemar. Jag ämnar recensera samtliga album i serien så den här tråden får ses som en slags samlingstråd då jag inte vill göra en ny tråd för varje album.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Tack för en mycket bra recension!! Jagar den danska utgåvan eftersom detta är en av de historier jag mest av allt vill läsa. Tyvärr är den inte så lätt att hitta..
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="ellingen"]

Tack för en mycket bra recension!! Jagar den danska utgåvan eftersom detta är en av de historier jag mest av allt vill läsa. Tyvärr är den inte så lätt att hitta..
[/quote]

Förlora inte hoppet, bara för eller senare hittar du den. Det är jag säker på.[^]

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Som svar på Ingemars fråga, den finns i alla som animerat äventyr (på engelska) i den utomordentliga dvd-boxen.
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=50984&lang=se&subsite=movies&&ref=
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="labrador road 26"]

Som svar på Ingemars fråga, den finns i alla som animerat äventyr (på engelska) i den utomordentliga dvd-boxen.
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=50984&lang=se&subsite=movies&&ref=
[/quote]

Jag har "Dvd"-boxen och jag måste säga att de fristående avsnitten är bättre än de som baseras på Jacobs serier. "Alkemistens Testamente" är min personliga favoritepisod.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Svartslipsen"]

[quote="ellingen"]

Tack för en mycket bra recension!! Jagar den danska utgåvan eftersom detta är en av de historier jag mest av allt vill läsa. Tyvärr är den inte så lätt att hitta..
[/quote]

Förlora inte hoppet, bara för eller senare hittar du den. Det är jag säker på.[^]


[/quote]Problemet är att jag inte riktigt vet var jag ska leta??
Någon som kan tipsa om var jag kan hitta danska album???
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Danska QXL har fem B&M inne för tillfället så där kanske den dyker upp senare.
http://www.qxl.dk/

Annars kanske du hittar någon bättre sida via:
http://www.prisportalen.dk/auktion.asp

Bra recension också SS, missade att nämna det i förra inlägget. Antat att bilderna ser ut som gör för att du inte ville knäcka albumet i scannern.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="labrador road 26"]

Danska QXL har fem B&M inne för tillfället så där kanske den dyker upp senare.
http://www.qxl.dk/

Annars kanske du hittar någon bättre sida via:
http://www.prisportalen.dk/auktion.asp


[/quote]Tack för ett ypperligt tips!![:)] Jag satt uppe halva natten, hittade både det ena och andra!!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
General Fredrik
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 12:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av General Fredrik »

är Kapten Francis Blake en MI6 agent?
General Fredrik

Mitt Gröngölings Forum
http://grongolingarna.forumportal.se/index.php
-----------------
Innehar Titlarna
D.O.M.H.E.R.R.E= Duktig Ornitolog Med Hedervärd Engagerad Redighet och Rekord Energi

S.T.U.T.= Stabil Tålmodig och Uthållig Typ

O.R.G.B = Operation Rädda Greve Bernad
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Kommendör Makrow"]

är Kapten Francis Blake en MI6 agent?
[/quote]

Nej, han är chef för MI5.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
General Fredrik
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 12:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av General Fredrik »

aha
Tack svartslipsen
General Fredrik

Mitt Gröngölings Forum
http://grongolingarna.forumportal.se/index.php
-----------------
Innehar Titlarna
D.O.M.H.E.R.R.E= Duktig Ornitolog Med Hedervärd Engagerad Redighet och Rekord Energi

S.T.U.T.= Stabil Tålmodig och Uthållig Typ

O.R.G.B = Operation Rädda Greve Bernad
Användarvisningsbild
General Fredrik
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 12:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av General Fredrik »

Jo om man översätter "Captain" från engelska flottan så betyder det Kommendör
och min fråga är: Är Francis Blake från flottan?
General Fredrik

Mitt Gröngölings Forum
http://grongolingarna.forumportal.se/index.php
-----------------
Innehar Titlarna
D.O.M.H.E.R.R.E= Duktig Ornitolog Med Hedervärd Engagerad Redighet och Rekord Energi

S.T.U.T.= Stabil Tålmodig och Uthållig Typ

O.R.G.B = Operation Rädda Greve Bernad
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Kommendör Makrow"]

Jo om man översätter "Captain" från engelska flottan så betyder det Kommendör
och min fråga är: Är Francis Blake från flottan?
[/quote]

Det är mycket tänkbart, jag tror inte att Jacobs någonsin sade att Blake var i flottan men däremot vet jag att han var med i RAF.

Nästa recension kommer snart, ska bara scanna några bilder först. Angående din fråga, labrador road 26 så har du helt rätt, bilderna ser ut så där för att jag inte vill att albumen skadas för mycket i scannern (sedan går det kanske bättre med de album som är häftade?)

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Som kompensation för att ni fått vänta så länge har jag bestämt mig för att posta två recensioner på samma gång, varsågoda.


Pyramidens Hemlighet (1 & 2)

Författare: Edgar P Jacobs
Tecknare: Edgar P Jacobs
Första Utgivningsår: 1950-52 (i Journal de Tintin)

Handling:

Mortimer har i sällskap farit till Egypten för att hälsa på sin vän, Ahmed Rassim Bey som är chef för Kairos museum för
fornminnen. Ahmed har gjort ett fantastiskt arkeologiskt fynd, en papyrus av den egyptiske historikern Manetho och Mortimer
klurar snart ut att papyrusen kan leda till kättarfaraonen Eknathons sägenomspunna skatt. Dessvärre har Olrik, som etablerat
sig i Kairo som ledare för en internationell smugglar-liga hållit Ahmed och Mortimer under uppsikt och en kapplöppning om
faraons skatt börjar.


Intrigen i "Pyramidens Hemlighet" är mer jordnära än den i det föregående äventyret och med undantag för den gåtfulle
sjejk Abdel Razeks hypnotiska krafter förekommer det inga konstigheter.

"Pyramidens Hemlighet" ståtar med ett något finare persongalleri än "Svärdfiskens.." framförallt märker man den excentriske
amatöregyptologen Dr Grossgrabenstein och Olriks smådumme hantlangare, Sharkey (som sedan ska återkomma i flera album).


"Pyramidens Hemlighet" är också den "Blake & Mortimer" serie som påminner mest om ett av "Tintins" äventyr, både till handling
(hmm, gamla förbannelser och fornminnen, är jag den ende som får "De Sju Kristallkulorna" vibbar här?) och teckningar. Kanske är
detta en av anledningarna till att just "Pyramidens..." har blivit den mest populära av Jacobs' serier här i Sverige, jag har sett
medlemmar på forumet som inte är några fans av "Blake & Mortimer" i allmänhet uttrycka sitt gillande för just denna historia.

Vad tycker då jag? Ja, medan jag inte vill kalla "Pyramidens Hemlighet" för Jacobs bästa verk (personligen tycker jag att
både föregångaren och efterföljaren är bättre) vill jag ändå placera den bland de bästa "Blake & Mortimer" serierna.

Bilder:

[img]http://img382.imageshack.us/img382/8332/pyramid2vv4.jpg[/img]

Mortimers första möte med Dr Grossgrabenstein blir inte så lyckat

[img]http://img456.imageshack.us/img456/4391/pyramid1wi4.jpg[/img]

Olrik och Abdul planerar rackartyg






Det Gula Tecknet

Författare: Edgar P Jacobs
Tecknare: Edgar P Jacobs
Första Utgivningsår: 1953-54 (i Journal de Tintin)

Handling:

London hemsöks av en mystisk bov som signerar sina brott med ett gult "M". Först verkar Det Gula Tecknet enbart ägna sig
åt stölder men strax blir fyra män, samtliga bekanta till Blake & Mortimer, kidnappade. Blake och inspektör Kendall vid
Scotland Yard tar upp kampen mot brottslingen medan Mortimer sätter igång en egen undersökning. Vem döljer sig bakom
Det Gula Tecknet? Vad är hans agenda?


Jag ska säga det med en gång: "Det Gula Tecknet" är det definitiva "Blake & Mortimer" albumet och om Jacobs hade
pensionerat sig från seriemediet efter att ha färdigställt det så skulle det fortfarande vara tillräckligt för att han
skulle räknas bland de stora belgiska serieskaparna.

I "Det Gula Tecknet" står Jacobs på sin höjdpunkt såväl tecknings- som berättarmässigt och albumet ståtar med
en fantastisk atmosfär. Jacobs' London är höljt i en evig dimma där ingen vet vilka faror som lurar och seriens
mystiske superskurk är lika svårfångad som Professor Moriarty eller Jack Uppskäraren.


De fyra kidnappningsoffren: MacComber, Calvin, Vernay och Septimus är allesammans utmärkta bifigurer även om det såhär
i retroperspektiv är ganska uppenbart vem av dem som är boven i dramat.

Slutligen bör jag kanske något om Det Gula Tecknet själv, med sina enorma krafter, sin osårbarhet och sina lysande röda
ögon är han en fantastisk skapelse och kan ni gissa vem det är som döljer sig bakom masken?

Kort sagt: "Det Gula Tecknet" är en av de serier som verkligen förtjänar epitetet klassiker, ska du bara läsa ett "Blake & Mortimer"
album bör du nog välja detta.

Bilder:

[img]http://img456.imageshack.us/img456/9922/marque3hy3.jpg[/img]

Macomber, Calvin, Vernay och Septimus diskuterar

[img]http://img382.imageshack.us/img382/4968/marque1lx7.jpg[/img]

Septimus och Blake på tåget.

[img]http://img185.imageshack.us/img185/9493/marque2mq8.jpg[/img]

Det Gula Tecknet i egen hög person

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
General Fredrik
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 12:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av General Fredrik »

Svartslipsen- Om han var i RAF så är han en Kapten
Är han chef för hela MI5 eller bara en avdelning?
General Fredrik

Mitt Gröngölings Forum
http://grongolingarna.forumportal.se/index.php
-----------------
Innehar Titlarna
D.O.M.H.E.R.R.E= Duktig Ornitolog Med Hedervärd Engagerad Redighet och Rekord Energi

S.T.U.T.= Stabil Tålmodig och Uthållig Typ

O.R.G.B = Operation Rädda Greve Bernad
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Kommendör Makrow"]

Svartslipsen- Om han var i RAF så är han en Kapten
Är han chef för hela MI5 eller bara en avdelning?
[/quote]

Jag är inte helt säker, men jag skulle tro att det bara är en avdelning, får kolla upp det. The game is afoot.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Recensioner av "Atlantis Gåta" och "SOS Meteorer" kommer att dyka upp inom kort under tiden har jag en sak ni kan fundera på:

I den tredje delen av "Svärdfiskens Hemlighet" infiltrerar Olrik rebellernas bas. Han uppträder då med skäggstubb men saknar den karaktäristiska mustaschen. När Olrik sedan blir avslöjad har han helt plötsligt mustasch igen. Kan detta vara en miss från Jacobs' sida eller är det helt enkelt så att Olrik har lösmustasch?

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Atlantis Gåta

Författare: Edgar P Jacobs
Tecknare: Edgar P Jacobs
Första Utgivningsår: 1955-56 (i Journal de Tintin)

Handling:

Mortimer har spenderat en tid på Sao Miguel, en av öarna i ögruppen Azorerna och har där lyckats finna prover av den
legendariska metallen orikalkum, som omnämndes av Platon. Mortimer tror att det kan finnas mer i Sao Miguels grottor, så
han och Blake ger sig in i gångarna, bara för att bli instängda av Olrik, nu anställd av en främmande makt som själva vill åt
orikalkumet. Efter otaliga strapatser hamnar de otaliga britterna i en underjordisk stad, vars invånare är ättlingar till de som
bodde på den mytologiska ön Atlantis. Men även här lurar faran i form av maktgalna förrädare och blodtörstiga barbarstammar.

"Atlantis Gåta" är det av Jacobs' "Blake & Mortimer" album som jag är mest kluven till. Själva handlingen där hjältarna hamnar i en urgammal (men teknologiskt högstående)
civilisation är visserligen inget nytt, men den funkar. Å andra sidan så är albumet långt ifrån lika episkt som "Svärdfiskens Hemlighet", de fakta man får
ta del av som läsare är inte lika intressanta som de i "Pyramidens Hemlighet" och det har inte "Det Gula Tecknets" nagelbitande spänning. En orsak som
detta bidrar till är kanske avsaknaden av intressanta bifigurer, varken Atlantis' kejsare eller hans brorson Ikaros hör till de mest minnesvärda karaktärerna
i serien. Storskurken Magon (som representerar den lojale tjänaren som vill bli kalif istället för kalifen) är något bättre, men jag hyser inte samma sympati för honom som jag gjorde mot Wade i "Det Gula Tecknet" och jämfört
med Basam Damdu är Magon inget annat än en wannabe-diktator.

Finns det då något bra med "Atlantis Gåta"? Jo, faktiskt, början med upptakten till grottexpeditionen är riktigt bra, likaså den episka finalen. Fast den som gör sitt till för att åtminstone göra "Atlantis Gåta" något läsvärt är Olrik,
han är här inte bara svekfull och i total avsaknad av heder, han lyckas dessutom nästla sig in i barbarkungen Tlalaks hov (hur tusan Olrik kunde lära sig deras språk så snabbt förklarar aldrig serien) och blir en av dennes främsta
rådgivare. Kort sagt, här visar Olrik verkligen att han är ett ondskefullt geni.

Som avslutning vill jag nämna att den annars så noggranne Jacobs har gjort en grov miss, när Blake och Mortimer först möter Magon föreställer
emblemet på den senares dräkt en sjöhäst, men på nästa sida har sjöhästen helt plötsligt bytts ut mot en treudd.

Bilder:

[img]http://img504.imageshack.us/img504/4194/atlantis1ky3.jpg[/img]

Olrik: "Ok, jag har satt på mig en tomteluva och smörjt in ansiktet med skokräm, det finns inte chans att Blake och Mortimer känner igen mig nu."


[img]http://img232.imageshack.us/img232/1466/atlantis2or8.jpg[/img]

Något säger mig att denne herre är boven i dramat.

[img]http://img232.imageshack.us/img232/4171/atlantis3wp5.jpg[/img]

Fikarummet var skådeplats för många blodiga strider om vem som skulle få den sista biten morotskaka.

Living well is the best revenge
Skriv svar