The phantom goes to war: av Lee Falk

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

The phantom goes to war: av Lee Falk

Inlägg av Eliasson »

På svenska ”krig i djungeln” som aldrig har publicerats i tidnings form här i Sverige. Av skälen att man valt att inte publicera ämnen om 2a världskriget, äventyret är skrivet mitt under det brinnande kriget! och därför känns det lite märkligt när man läser historien. Här kommer en liten kortfattad handling:
Japan är på väg mot Bengalla och de allierade hinner inte stoppa deras invasion. Planen går ganska bra. Men de vet inte att dom är i landet där fantomen bor och fantomen blir rasande och går ut i krig mot japanerna.

Eftersom Lee falk gjorde det här äventyret mitt under det brinnande kriget (1944) så har mycket propaganda smygit sig in i handlingen t.ex. har man små reklamer i vissa rutor
Där man uppmanar att man ska köpa amerikanska frihets frimärken, och där med att stödja de allierade mot seger.
Jag vett inte om det är Lee Falks tänk som sprider sig i handlingen eller om han är illa tvungen att sprida propagandan. Jag kan förstå till viss del att man inte publicerat den i Sverige, men ändå lite synd. Det är ju trots allt ganska länge sedan det kriget på gick.
Äventyret publicerades som söndags strip och alltså höll på en längre tid.

Tecknings arbetet är mycket välgjort och i givetvis svart/vit. Skämten på engelska är faktiskt väldigt roliga ibland så smilgroparna kommer. Något som slog mig då var att fantomen i vår version inte alls är lika ”ironisk” när han är i en knepig situation. Någon muskel byggare var han inte heller på 40 talet precis.

Tidningen är på 116 sidor med en artikel på 5 sidor om just detta ”tabu” äventyret. Relativ snygg framsida OCH baksida, som inte innehåller reklam, grymt effekt fullt om man viker ut tidningen och fram och baksidan blir som en affisch.
Detta äventyr rekommenderar jag starkt till er andra, då ni kommer se en annorlunda fantom från ”vår” fantomen.

Och till er som läst äventyret, dela gärna med er respons.


The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Norge gav ut äventyret som en "special" krönika om jag inte har helt fel. I något äldre nr av "Comicaz" var det någon som hade gjort ett album med egen översättning som han sålde. Tyvärr har jag inte dom äldre Comicaze kvar. men maila han som går under "comicaz"här på forumet så kanske han kan hjälpa till och få fram vem det var. måste ha varit mellan nr 84-96 tror jag.
Användarvisningsbild
tradition1897
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 21 apr 2006, 10:44
Ort: Sverige

Inlägg av tradition1897 »

Jag har inte läst det här äventyret men skulle gärna göra det!

Vad är det för nummer du talar om här? Är det något som är aktuellt just nu i Australien eller USA?
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Vet inte om man har gett ut äventyret på sista tiden. Min tidning kommer från Australien och trycktes ungefär 1993. Letat på tradera efter liknande numer men hittar inte det. vet inte om det är "ovanligt" att den finns ute till salu. Det är ett special numer vett inte vilket kan kolla.
Edit: Numret som jag har är #1041
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Inlägg av Sy Barry »

[quote="Eliasson"]

Vet inte om man har gett ut äventyret på sista tiden. Min tidning kommer från Australien och trycktes ungefär 1993. Letat på tradera efter liknande numer men hittar inte det. vet inte om det är "ovanligt" att den finns ute till salu. Det är ett special numer vett inte vilket kan kolla.
Edit: Numret som jag har är #1041
[/quote]
Den har även getts ut år 2000 (#1274). Vill man leta på eBay heter förlaget Frew.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

"Fantomen i krig" har aldrig kommit ut på svenska. Det har varit under debatt, men lagts på is. Om den är för mycket usa vinklad eller!!. Man f¨år hoppas att den kommer som "special-krönika eller nr någon gång.
Användarvisningsbild
tradition1897
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 21 apr 2006, 10:44
Ort: Sverige

Inlägg av tradition1897 »

Ett sånt här äventyr hade ju varit ypperligt att lägga in i de dubbelnummer som man valt att satsa på i den svenska utgivningen i år. Då hade det verkligen känts mer som ett dubbelnummer än som ett vanligt "sommar/jul-nummer".

Brukar krylla av Frew på E-bay så den ska nog gå att hitta. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Erik M
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 11:14

Inlägg av Erik M »

Kolla med Bosse Engberg om han kan ha numret inne. Jag är ganska övertygad om att jag sett Frew #1274 på hans säljlista.
http://www.bossescomics.com/
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Oj, här har jag missat nåt ser jag. "Krig i djungeln" HAR getts ut på svenska, i den inbundna Wilson McCoy-boken från år 2000. Komplett och oredigerad, men mest intressant som kuriosa tycker jag. Albumet bör vara ganska lätt att få tag på till en hyfsat billig peng, och innehåller även en massa annat intressant.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar