Asterix - Himlen faller över hans huvud.

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Asterix - Himlen faller över hans huvud.

Inlägg av Stenens vise »

Resume: Asterix, Obelix och Idefix går ut i skogen på vildsvinsjakt, men finner att alla vildsvin är förstelnade. När de kommer tillbaka till den lilla galliska byn upptäcker de att samma sak hänt alla bybor utom Miraculix och de finner ut att det var trolldrycken som hindrat dem från att stelna. Förstelningen upptäcks sedan vara ett verk av ett rymdskepp som stannat över deras by. Snart visar det sig att Miraculix trolldryck är välkänd i yttre rymden, och ett eftertraktat vapen av både onda och goda.

[img]http://www.staffars.se/special/asterix-33.jpg[/img]

Innan jag började läsa albumet trodde jag inte det skulle vara så bra. Jag hade bara skumläst och tittat på bilderan, och jag tänkte ungefär "vadå, en Asterix-serie med utomjordlingar!?". Det kändes konstigt att blanda in si-fi i det hela. Och för att förklara min misstänksammhet så var teckingen det sämsta. Det märksatt det är en gammal Albert Underzo som tecknat, och man kan tänka sig att han kan tagit hjälp av tekniken då och då, för bilderna är imellanåt lite seriefilmsaktiga, med klara konturer och utan så mycket detaljer i ansikten (och dessutom ser Asterix lite väl lång ut). Men humorn är det inget fel på, karaktärerna är sig lika och det har en skön drift med superhjältar. Slutpoängen är fyndig och förklarande, och tillslut får även en viss bard upprättelse.
Det är i det stora hela en bra historia som helt och hållet är läsvärd, så denna (förmodligen) sista Asterix-historia är inte att förgäta.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Den här hade jag också tänkt skriva om här. Jag tycker ungefär som du, även om det inte är en "seriös" Asterix så är den faktiskt kul. Manga-fansen kan ju känna sig lite illa behandlade, men läser man det med glimten i ögat så skall man inte behöva känna så. Uderzo skojar om sitt medium, serierna, och det gör han rätt i.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Mhm, men jag tycker nog inte den är så oseriös. Slutet förklarar ju en del och de har gjort ganska många skumma saker tidigare, med trolldrycken som förklaring.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag vill liksom inte räkna in utomgjordingar som är skämtsamma karikatyrer på superhjältar och med namn som är anagram till "Asterix-universat", lika lite som jag räknar in Dupontarna när de i antika kläder kommer som budbärare (i Belgien). Det är metaskämt som faller utanför ramarna.

Men som sagt, det är kul ändå.
Skriv svar