Persepolis del 1

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Persepolis del 1

Inlägg av Comic man »


[img]http://ungdomshornan.blogspirit.com/images/medium_persepolis.gif[/img]


Teckningar och manus av Marjane Satrapi, utgiven av Ordfront Galago 2004 i Finland.

Detta är en fantastisk, värmande och underhållande självbiografisk bok, där handling kretsar kring den unga Marjanes uppväxt i ett oroligt Iran under den islamistiska revolutionen. Hon berättar om sina tankar och om händelser som skakar sin familj i grunden och förändrar livet för alla runt omkring dem. Teckningarna berättar historien på ett sätt som får den att flyta fram obehindrat, och den humoristiska protagonistens nyfikna och reflekterande natur ger mersmak. Det här är helt enkelt en bok som alla kan uppskatta och jag rekommenderar den varmt. Jag förstår dessutom att den vann Urhunden 2005 för bästa till svenska översatta seriealbum.

Mer finns att läsa för den som vill på [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Persepolis_%28comic%29"]Wikipedia[/url] och [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Persepolis"]Seriewikin[/url].
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Sjukt bra serie. När jag gick i skolan så fick vi ibland välja mellan att läsa 5-6 olika förfatare från tex svenskt 1800-tal... sedan fick man berätta om böckerna för resten av klassen.

Persepolis borde läggas i samma hög som tex maus och användas på precis det sättet i skolan. Sjukt bra serie som kommer att bli en klassiker.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

En av få självbiografiska serier som jag faktiskt gillar, filmen är för övrigt också värd att se, om ni inte redan gjort det.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Jag läste hela serien (4.a böcker) för ca. ett år sedan och jag tyckte verkligen det var en väldigt intressant berättelse. Särskilt för mig som inte är så kunnig på Iran och muslimer i stort. Hur många inbodda svenskar, som jag, är det egentligen? Borde läsas av alla barn och vuxna för folkbildningens skull!
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Hela serien har kommit i en samlad storpocketutgåva i dagarna.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Nu har även jag läst alla delarna, och jag håller med om allt beröm. Det är en fullkomligt fantastisk serie!
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Jag lärde mig en massa om Irans historia. Genom att läsa ett seriealbum. Det är ju helt fantastiskt.
Skriv svar