Katalog vs Katalog

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Katalog vs Katalog

Inlägg av burnout »

Nu när bägge katalogerna ligger på "Disk" så kanske det skulle vara bra med en recension av dom bägge. jag ska försöka att vara så ärlig som möjlig i min bedömning, jag recenserar som "samlare" inget annat. "Aftonbladet eller Expressen" som i Hasse/Tage showen.[:o)]

Alvglans. Alla Serie i Sverige

Formatet: 5 5

Behändigt format på båda, lätta att ha med sig.Alvglans aningen lite större (finns även inbunden).

Omslag: 5 5

Bägge omslagen är trevliga.
Alv: Blå med blandade serier
Alla serier: Röd med Kalle 1:an.

Förord: 5 1

Alv: Historik om hur det hela startade. Skick tabell/Defekter som är lättläst och begripligt.
Alla serier: 1.a utgåvan. Skick tabell? Bristfällig (kolumnen Vf saknas, det ska man räkna ut själv)Och hänvisning till internet för exakta beskrivning. Det är en stor brist att det inte finns med en fullständig skick-tabell och dom olika defekterna som kan uppstå.

Utgivning Är/Nr. 4 2

Alv. har fått med det mesta av utgivning.
Alla serier. inte komplett, en hel del fel i år/nr.

Priser. 2 4

Alv. Inte bra, lite för långt i från verkligheten på mycket.
Alla serier. Mycket bra, men även här blir det missar, men mindre.

Skick kolumner. 5 2

Alv. Har alla viktiga graderingar med.
Alla Serier. Man kan inte ta bort Vf. och räkna med att samlare ska räkna fram värdet.

Bilagor/Titlar. 5 2
m.m.

Alv. har fått med mycket om utgåvor,titlar och bilagor. Inte mycket som felar känns det som.
Alla serier. Felar mycket, även i kalle anka där trodde jag skulle vara mer komplett.

Bilder. 5 2

Alv. Mycket bilder på omslag till äldre och nyare tidningar även på udda och svåra objekt.
Alla serier. Omslagens insidor i Färg/Svart/Vit och bara på Walt Disneys Serier.

Sidantal. 312 260

Alv. Mera av Allt= fler sidor
Alla serier. Mindre av allt= mindre sidantal.

Gränslandet. Saknas 4

Alv. Finns inget.
Alla serier. Uppskattas nog hos många samlare som undrar vad som finns. Att det saknas vissa utgåvor/nr/år gör nog inte så mycket för det finns där (mycket). Det är trevligt. Inom samlar kretsar har det efterfrågats i många år.

Priset.
195/295:- 149:-

Kan sammanfattas i en mening.
"Man får vad man betalar för"



En sammanfattning av dom båda.

Alvglans.
Känns som en samlar-katalog, väl genomarbetad på många ställen, Trevlig att bara slötitta och bläddra i, om det har att det är så mycket vackra omslag som bryter av tabellerna enformighet eller att den funnits så länge svårt att säga. Tyvärr är texten lite liten

Alla Serier i Sverige.
Uppstickare med många barnsjukdomar, känns ofullständig. Känns mera som en års rapport från ett företag med alla tabeller rakt upp och ner. Mycket lättläst för att texten är lite större.


Anm.
På marknader/loppisar mm kan man ha bägge katalogerna med om man samlar äldre serier, Nyare serier gäller Alvglans.

Min Personliga slutsats.

"Alla Serier"
Åker in i bokhyllan bland dom andra Serie-Katalogerna som samling.

"Alvglans"
Kommer nog att bli lika sönder bläddrad/trasad som förra utgåvan.



EDIT: skulle ha varit lite längre i mellan siffrorna. 1:a är för Alvglans.




Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Bra gjort, även om jag ignorerar ev. priser så ska jag nog skaffa mig en av de där och efter din recension så blir det nog Alvglans bok.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Det lutar nog åt att jag införskaffar båda i allafall. Det kan ju hända att vi här i framtiden börjar diskutera olika serier från olika vinklar. Då kan det vara bra med båda. Vad det gäller prisgrader är det ju också viktigt så man kan komma närmre sanningen. Bra initiativ Burnout! Dock var det "lite" svårt att tyda recensionen, bara smådetaljer dock.[:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nu har jag skaffat Alvglans lunta och som du skriver är den kul att bläddra i och se på bilderna, man känner igen serier man hade förr och så får man lite överraskningar av att en del serier verkligen gavs ut här som man inte trodde ens var möjligt, typ Bob Hope och Jerry Lewis, stora i USA men inte fasen trodde jag de givit ut dem här.

Priserna vet man inte vad man ska tro om, jag har väldigt begränsad koll på priser men en del serier är inte värda ett skit enligt boken och kan vara ett halvt helsike att få tag på ändå.
Andra är ganska vanliga men har ändå högt värde, typ man har dubbletter av dem som man köpt för växelpengar nånstans.

Även för mig som inte är en samlare av svenska tidningar så är det kul att ha en sån här bok.
Gillar även att de försökt få med vad serierna innehåller tex. vilken biserie eller liknade(även om jag hittat fel infon redan)
Det är mitt tyckande som icke samlare.

Det är en förbaskad skillnad på en svensk serieguide och en amerikansk, den jag använder normalt för amerikanska serier ligger på runt 1300 lövtunna sidor och väger flera kilo.[:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Agentum"]
Det är en förbaskad skillnad på en svensk serieguide och en amerikansk, den jag använder normalt för amerikanska serier ligger på runt 1300 lövtunna sidor och väger flera kilo.[:o)]
[/quote]

Vilken har du av dom? Overstreet eller den andra? overstreet är jag inte nöjd med, så jag ska införskaffa den andra sorten, vad den nu hette.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Standard catalog of Comic Books och den var visst på drygt 1500 sidor såg jag.
Jag gillar den bättre än overstreet för att den beskriver serierna mer och att den täcker fler serier, priserna är kanske inte på topp iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Hm, den ska jag nog köpa. Vet du om den här (från 2005) är den senaste?

http://www.amazon.com/Standard-Catalog-Comic-Books-Miller/dp/087349993X
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Kom en i okt. se om jag kan få ut en bild på den. jag har beställt en och har jag tur kommer den i slutet på månaden ca 200:-

[img]http://img205.imageshack.us/img205/1295/comicih8.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Tack, slog till på en här om någon annan är sugen (bra frakt med tanke på att det ju nästan är 1000 sidor:-):

[url="http://cgi.ebay.com/2009-COMIC-BOOK-CHECKLIST-PRICE-GUIDE-196-BOOK-NEW_W0QQitemZ190271994916QQcmdZViewItemQQptZUS_Nonfiction_Book?_trksid=p3286.m20.l1116"]Länk[/url]

Ska ändå köpa dina svenska också.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Den täcker alltså 61 och framåt, klart udda, å andra sidan så vilka serier ser du eller jag, ja inte vafen är det många golden age direkt.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar