Charlie Christensen och hans verk

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Linus S »

Hade faktiskt funderat på att köpa den! :)
Ankan firar ju 30 år nästa år tror jag det är.
Visste ni förresten att Arne Anka hade egen serietidning ett tag? Den gavs ut av Schibsted Förlagen.
Har det sista exet i hela roslagen hemma hos mig! Läser den fortfarande med vissa mellanrum.

Jag gillar Arne Anka väldigt mycket och har 4 album hemma. (2006), (2007), (2010) och (2011).
Gjorde en serie som var ganska lik Arne vid namn Miffel Anka under 1999-2012. Den lagdes ned i Januari, men åter till ämnet:
Röde Orm har jag bara tjuvkikat på arneanka.com och om jag ska bedömma utifrån vad jag såg så var den helt ok. Dock är inte den changern min favorit... Men ändå.
I det sista numret av Arne Anka-tidningen fanns dessutom en 2-sidig artikel om just pjäsen (LR26) som robert gustavsson hade huvudrollen i. Det var tydligen en av de största succéerna i modern tid.

Så då antar jag att den var bra! :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Wakuran »

Jag var på föredrag på Kulturhuset av Charlie Christensen tillsammans med seriefolk som Rasmus Kaj och Ola Hammarlund. Det var intressant och köpte ett album med en fin anka i.

Jag har inte sett pjäsen, men man hade ju en populär figur och en populär skådespelare som dragplåster. Det räcker ganska långt, bara det.

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag såg den på Stadsteatern när det begav sig och den var helt klart sevärd, såg även om den på hyrvideo flera år senare och gillade den versionen med olika kameravinklar och mer dramatisk klippning som man ju inte fick live. Jag är ingen teaterkille egentligen så dess meriter som scenverk kan jag inte riktigt bedöma skulle nog ge den 3.5 i betyg, snäppet högre i den filmade versionen.

Gillar man Arne Anka bör man absolut se den, likväl som att läsa "självbiografin" Bombad och sänkt.
http://www.discshop.se/filmer/dvd/arne_ ... kes/P76387
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av K-E Lindkvist »

Postar detta i rätt tråd. Moderator kan ta bort den andra i "Charlie Christensen om yttrandefrihet (och annat)".

Charlie Christensen tilldelas det så kallade Knut V Petterssons stipendium på 10 000 kronor för Arne Anka!

Motiveringen lyder: ”Någon har ställt frågan finns det svensk satirteckning? Ett svar är: Charlie Christensen!
1984 inleddes en välkänd anka ett kombinerat maraton- och hinderlopp som fortfarande pågår. En aning för många vätskekontroller kanske och ett decennielångt försvinnande men ändå har Arne Anka varit ostoppbar och oslagbar i sitt dissekerande av tiden vi lever i, lögnerna vi sväljer och klichéerna vi bygga våra liv på.
Slå alltid uppåt! Satir, slapstick och surrealism i träffsäkra snytingar.”


Stipendiet förvaltas av Svenska Tecknare och delades ut 8/5.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Charlie Christensen och hans verk

Inlägg av Rufus »

Det var många, många år sen som jag senast läste ett Arne Anka-album, så jag tänkte att det nu var dags. Jag lånade den här "Mentala selfies" som har några år på nacken, men som ändå är det nyaste med Arne Anka som mitt bibliotek har. Ingen verkar ha lånat det tidigare heller. Till stora delar tycker jag att den är ganska... om inte tråkig så i alla fall "träig", men sen händer det nåt. Arne lyckas få låna några medeltida och dyrinköpta (över 50.000 kr) italienska böcker på Stockholms stadsbibliotek. Han firar detta på Zekes, och sen blir han lurad av en ung attraktiv bedragerska, och han hamnar utan böcker på en finlandsfärja. Ja, mer ska jag kanske inte avslöja, eftersom ni kanske själva vill läsa serien.

Vad tycker ni om Arne Anka? Har bäst före datum passerat för många år sen, eller har han kvar en fanskara? Själv tycker jag att denna serie var skitkul på den tiden då han såg ut som Kalle Anka. Men sen blev det för mycket Bellmans epistlar och annat som jag inte tycker är så underhållande.
Skriv svar